SportAm Inc.: Nike maakt schoen voor LeBron en commercial voor Kobe

Door

There’s no business like #SportAm business. Naast de sportieve prestaties gaat het in de grote Amerikaanse sport leagues vooral om heel veel geld verdienen. Er worden continu nieuwe dingen bedacht om de fans te vermaken. Op SportAmerika.nl delen we elke week de leukste nieuwtjes met je.
sportaminc

LeBron James draagt zijn eigen Nike schoen niet
Bij zijn debuut in de NBA in 2003 sloot LeBron James een megacontract met Nike ter waarde van 90 miljoen dollar. Nike verzekerde zich er daarmee van dat de beste basketballer ter wereld op hun schoenen speelt. Het bleek een goede zet, want James verkoopt meer schoenen dan welke andere NBA-speler ook.

Ieder jaar lanceert Nike een nieuwe versie van de LeBron James signature schoen. De laatste editie (nummer 11) ligt sinds oktober in de schappen. Volgens Nike is de LeBron 11 “de meest innovatieve Nike basketball schoen ooit”. Het zijn geen goedkope sneakers, voor ruim 200 dollar heb je een paar. Desondanks zijn nu al 18% meer LeBron 11 sneakers verkocht dan de LeBron X in dezelfde periode vorig jaar.

Er is één kink in de kabel. LeBron James heeft de LeBron 11 schoenen dit seizoen nog maar twee wedstrijden gedragen. Ze zitten niet helemaal lekker en dus speelt hij nog steeds met de LeBron X. Nike werkt samen met James aan het verbeteren van de schoen zodat hij zo snel mogelijk met de LeBron 11 op het parket zal staan.
Los Angeles Clippers v Miami Heat

Nike lanceert Kobe Comeback commercial (featuring Ice Cube)
Alle ogen waren deze week gericht op de comeback van Kobe Bryant. Na een lange blessureperiode maakte de Black Mamba zondag zijn rentree in het duel met de Raptors. Bryant wordt – net als James – gesponsord door Nike en die lieten de terugkeer van hun ster niet onopgemerkt voorbij gaan. Voorafgaand aan de wedstrijd tussen Lakers en Raptors lanceerden ze een Kobe Comeback commercial.

De – enigszins dramatische – reclame is ingesproken door niemand minder dan Ice Cube.

Reclametijd Super Bowl uitverkocht
FOX Sports heeft alle reclametijd tijdens de Super Bowl XLVIII verkocht. De zendtijd is daarmee een maand eerder gevuld dan vorig jaar. We krijgen tijdens de aankomende Super Bowl 43 verschillende adverteerders te zien met reclamefilmpjes van 30, 60, 90 of 120 seconden.

Een reclamespotje van 30 seconden kost ongeveer 3,8 miljoen dollar. Dat is voor adverteerders blijkbaar geen probleem, want FOX geeft aan dat de vraag naar reclametijd groter is dan het aanbod. En dat is niet zo raar. De drie best bekeken televisieprogramma’s in de geschiedenis van de Amerikaanse tv zijn alle drie Super Bowl uitzendingen:
1. Super Bowl XLVI (NBC): 112 miljoen kijkers
2. Super Bowl XLV (FOX): 111,3 miljoen kijkers
3. Super Bowl XLVII (CBS): 109,2 miljoen kijkers

Gewoon omdat het kan nog even twee mooie Super Bowl commercials uit de oude doos:

De allereerste Apple tv-commercial ter introductie van de Macintosh computer: “1984”.

Eén van de bekendste Super Bowl commercials ooit. Een schattig jongetje met cola fles verovert het hart van Mean Joe Green (1979).

Foto: Getty Images

Ook leuk om te lezen