Review: NBA Live 15 probeert het opnieuw

nbalive15_ratings_al_jefferson_c.0

Als je in de jaren ’90 en begin van dit millennium over basketball games sprak, dan had je het over NBA Live van EA Sports. Tegenwoordig wordt er lacherig gedaan over deze franchise, aangezien 2K Sports de lat zo hoog heeft gelegd dat EA Sports achter de feiten aan loopt. NBA Live is meerdere keren geannuleerd de afgelopen jaren, nadat NBA 2K een contract ondertekende met Michael Jordan. De legendarische basketballer was sinds 2004 in geen enkele video game te vinden, maar tekende drie jaar terug een contract bij 2K Sports.

Genoeg gepraat over de concurrent van EA Sports, dat dit jaar weer een basketball game heeft uitgebracht en Sport Amerika mocht het spel gaan uitproberen. NBA Live 15 is een stap vooruit ten opzichte van vorig jaar, toen de game werd gelanceerd met een aantal grote fouten. Dit jaar ziet het er grafisch ook beter uit. EA heeft zich voornamelijk gefocust op de next-gen consoles en is de game daarom niet beschikbaar voor PS3 en Xbox 360. Het spel is niet heel erg top, zo bewegen spelers soms alsof ze aan het schaatsen zijn. Met name in herhalingen kan het duidelijk zichtbaar zijn.

Rising Star
Een ander punt wat wel interessant kan zijn, als het goed zou zijn uitgewerkt, is de Rising Star career mode. Als speler heb je te maken met trage en minder realistische teamgenoten. Ze bewegen sloom en blijven regelmatig statisch staan. De zogenoemde AI (artificial intelligence) van de spelers is erg laag. Zeker in career mode kan dat frusterend zijn, wanneer je een vrije teamgenoot opzoekt en hij er 3 seconde over doet om te schieten. Dan is de verdediger al in de buurt en is het in NBA Live heel moeilijk om te scoren. Zodra er een verdediger in je buurt is, al is het op een meter afstand, dan is de kans dat je raak schiet 10%. Waar de concurrent bijvoorbeeld een speciale schietbalk onderaan het scherm heeft staan, is dat bij NBA Live niet het geval. Daardoor moet je vooral op intuïtie schieten.

nba-live-15-screenshot-02_1920

Voor FIFA-fans is de Ultimate Team mode een leuke toevoeging in het spel. Verzamel een zo goed mogelijk team bij elkaar. Online verliep tijdens het testen goed, maar hadden we weinig tegenstanders online. Misschien komt dat ook deels doordat er minder mensen NBA Live in huis hebben. Je kunt in Live Season elke wedstrijd naspelen die dezelfde dag in de NBA wordt gespeeld.

Als je nooit van NBA 2K hebt gehoord, dan ga je NBA Live heel leuk vinden. EA Sports doet er alles aan om de concurrentiestrijd met 2K Sports te winnen. Misschien gaat het de komende jaren nog niet lukken, maar ze zijn er in ieder geval mee bezig. Als de kleine fouten eruit worden gehaald, dan is dat al een hele stap vooruit. Veel fouten die er vorig jaar in zaten, zijn ook nog aanwezig in deze editie en dat is geen goed teken.

Tile_502x282_BoxArt

Screenshots: EA Sports