Week in Review: King James is back, Thunder verliezen opnieuw sterspeler

Oklahoma City Thunder v Portland Trail Blazers

De eerste week van het nieuwe NBA-seizoen zit erop en dus is het tijd voor een terugblik. In de Week in Review zet SportAmerika wekelijks de belangrijkste zaken van de afgelopen NBA-week op een rijtje. Deze week onder andere de terugkeer van LeBron James en de aanhoudende blessuregolf van de Oklahoma City Thunder.

Het moment van de week was natuurlijk de terugkeer van LeBron James in Cleveland. Na maandenlang er naar hebben toegeleefd, was het donderdagavond dan eindelijk zover. De Cleveland Cavaliers namen het in eigen huis op tegen de New York Knicks. Voorafgaand aan de wedstrijd dachten veel mensen dat James met een overwinning zou beginnen, maar het zou uiteindelijk uitdraaien op een teleurstelling.

De Knicks versloegen de Cavs met 95-90 en niet King James, maar Carmelo Anthony werd de man van de wedstrijd. Melo was goed voor een 25 punten, zes assists en twee rebounds. James was slordig en speelde zeker niet geweldig. De superster eindigde met zeventien punten, vijf rebounds, vier assists en acht (!) turnovers.

Een wedstrijd later zou James het een stuk beter doen. In Chicago besliste hij met acht punten in overtime de wedstrijd (114-108). Hij eindigde de game met 36 punten, acht rebounds, vier assists en vier steals.

Russell Westbrook
De Oklahoma City Thunder zijn het seizoen begonnen met een blessuregolf. Zo zijn Kevin Durant (voet), Anthony Morrow (knie) en Mitch McGary (voet) enkele weken uitgeschakeld en misten ook Reggie Jackson (enkel) en Jeremy Lamb (rug) de eerste paar wedstrijden. Toch bleef het daar niet bij. Point guard Russell Westbrook brak op donderdag op zeer knullige wijze zijn hand en ook hij is enkele weken niet beschikbaar.

Westbrook begon het seizoen sterk met 38 punten, zes assists en drie rebounds tegen de Portland Trail Blazers (89-106 verlies) en dus kan dit gerust een grote aderlating worden genoemd. De Thunder sloten de eerste week af met een 102-92 overwinning op de Denver Nuggets.

Terugkeer Kobe Bryant en Derrick Rose
De eerste NBA-week stond daarnaast in het teken van de terugkeer van twee grote sterren. Derrick Rose en Kobe Bryant keerden beiden terug van zware blessures. De twee guards speelden redelijk. Bryant kwam vier keer in actie en noteerde een totaal van 99 punten, zeventien rebounds, dertien assists, zeven steals en vier drietjes. Daarnaast had hij een aantal geweldige acties.

De fans van Chicago hielden hun hart vast toen Rose met een pijnlijke grimas op het gelaat naar zijn enkel greep en het veld moest verlaten. Hoewel hij de dag erop het duel met de Minnesota Timberwolves moest missen, lijkt de blessure gelukkig mee te vallen voor D-Rose. In de anderhalve wedstrijd die hij speelde was hij goed voor 33 punten, negen assists, zeven rebounds, twee steals en twee driepunters.

Terugkeer Hornets
De Charlotte Hornets zijn na twaalf jaar weer terug op het oude nest en dat moest men weten ook. In de eerste wedstrijd van het seizoen zorgden de Hornets meteen voor een spektakelstuk. Na zijn team in het vierde kwart gelijk te schieten, maakte point guard Kemba Walker met nog een paar seconden te gaan het beslissende punt tegen de Milwaukee Bucks (108-106).

Anthony Davis
Power forward Anthony Davis begon op dinsdag uitstekend aan het seizoen. De speler van de New Orleans Pelicans noteerde op de eerste dag van het nieuw NBA-seizoen 26 punten, zeventien rebounds, drie steals, twee assists en negen (!) blocks. Ook Nikola Vucevic speelde geweldig. De center pakte 23 rebounds en maakte daarnaast vijftien punten.

Veertig punten
Sacramento Kings-speler Rudy Gay werd dit seizoen de eerste speler met veertig punten in een wedstrijd. Gay noteerde dat aantal op vrijdag tegen de Trail Blazers (103-94 winst). Ook pakte hij acht rebounds.

Een dag later zou Klay Thompson 41 punten scoren tegen de Los Angeles Lakers (127-104 overwinning). De shooting guard raakte veertien van zijn achttien schoten. Daarnaast was hij goed voor vijf driepunters. Samen met Stephen Curry was hij verantwoordelijk voor 72 van de 127 punten. Saillant detail: de Memphis Grizzlies scoorden diezelfde avond maar 71 punten tegen de Charlotte Hornets (71-69).

Twintigduizend punten
Anthony werd vannacht de veertigste speler in de geschiedenis van de NBA met minstens twintigduizend punten. Melo begon de wedstrijd met 19.997 en zou in het eerste kwart de mijlpaal bereiken. Na al een basket te hebben gescoord, raakte hij met iets minder dan acht minuten (7:42) te gaan een driepunter.