Seizoenskaarten MLS als zoete broodjes over toonbank

Door

Colorado Rapids v Seattle Sounders
‘NYCFC breekt barrière van 10.000 verkochte seizoenskaarten, maanden voor aanvang van de competitie’, zo kopte New York Daily News woensdag. Als zoete broodjes, zo gaan de seizoenstickets over de toonbank. Voetbal wordt steeds populairder in Amerika.

Hoger niveau
Landon Donovan, Jermain Defoe, Robbie Keane, Tim Cahill, Thierry Henry, Clint Dempsey, Obafemi Martins, Jermaine Jones, Michael Bradley en ga zo nog maar even door. De MLS barst weer van de sterren, de één wat meer op zijn retour dan de ander.

De meesten komen naar de States om af te bouwen of om voor een tijd aan de andere kant van de Atlantische Oceaan te wonen. De clubs betalen vaak goed. Sommige spelers, voornamelijk de Amerikanen, willen de competitie naar een hoger niveau stuwen.

Ommekeer
Volgend jaar schitteren met David Villa (hieronder in het shirt van Melbourne City FC, waar hij op huurbasis voor uitkomt), Frank Lampard (beide NYCFC) en Kaka (Orlando City) drie nieuwe voetbalgoden op de Amerikaanse velden. En dat komt de toeschouwersaantallen waarschijnlijk alleen maar ten goede.

A-League Rd 1 - Sydney v Melbourne

De Amerikanen warm maken voor ‘soccer’ was geen makkelijke opdracht voor de voetbalbond. Het lukte maar niet om ze warm te maken voor een niet-Amerikaanse sport, maar met de komst van David Beckham naar LA Galaxy, was de ommekeer daar. Fanbases groeiden gestaag en supporters vonden steeds meer hun weg naar de voetbalstadions.

Stijgende trend
Even enkele feitjes. Het afgelopen decennium kende de fanbases een groei van liefst honderd procent, in de leeftijdscategorie van twaalf tot 24 jaar is voetbal de op één na populairste sport en onder Hispanics is voetbal zelfs sport nummer 1. Ook leuk: in 2010 reisden liefst veertig duizend Amerikaanse voetbalfans naar Zuid-Afrika om het nationale team aan te moedigen. Het meest van alle deelnemende landen.

Soccer Fans Gather To Watch US Team's Knockout Stage Match Against Belgium

Ook de gemiddelde toeschouwersaantallen laten een stijgende trend zien. In 2012 kwamen gemiddeld meer dan 18.000 mensen naar MLS-wedstrijden. Dat is een hoger gemiddelde dan de NHL en de NBA. Meer dan zes miljoen mensen vonden gedurende het seizoen hun weg naar de voetbalstadions. Om een voorbeeld te stellen: de eredivisie trok in 2012 5,9 miljoen supporters.

Gekker
De krantenkop van New York Daily News benadrukt nog maar eens fijntjes dat voetbal in Amerika steeds populairder begint te worden. Voetbalgekke Amerikanen zijn bereid om geld neer te tellen voor een seizoenskaart bij een club die de selectie voor het debuutseizoen nog niets eens rond heeft.

Portland Timbers v Real Salt Lake

En het kan zelfs nóg een stapje gekker. De laatste franchise die aan de MLS wordt toegevoegd komt uit Atlanta en verkocht nu al meer seizoenstickets dan NYCFC: 14.000(!). Grappig, want de club heeft nog niet eens een naam en doet bovendien pas vanaf 2017 mee in de MLS.

Komt het door de aanwezigheid van gelouterde voetballers uit Europa? Het zal ongetwijfeld meespelen, maar het lijkt erop dat Amerikanen ‘gewoon’ steeds meer van het spelletje beginnen te houden. Hoe dan ook, één ding is zeker: de MLS verkoopt steeds beter.

Foto’s: Getty Images

Ook leuk om te lezen