Review: NHL 16

NHL16_1
Console: PlayStation 4

Ook beschikbaar op Xbox One, PlayStation 3 en Xbox 360

Vorig jaar debuteerde Electronic Arts befaamde NHL series op de nieuwe generatie consoles met NHL 15. De kritiek was toen dat er teveel modes en diepgang ontbraken, zeker in vergelijking met de edities voor de vorige generatie consoles. Liefhebbers voelden zich in de kou gezet en vonden het de volledige prijs van aanschaf niet waard, hoewel op het ijs zelf NHL 15 een geslaagde editie was. Met NHL 16 probeert producer Sean Ramjagsingh van EA Canada die fout te herstellen. De vraag is of hij hierin geslaagd is en of er nog een aantal aangename verrassingen uit de hoge hoed tevoorschijn zijn gekomen.

Korte terugblik
Laat ik deze review beginnen met wat er vorig jaar qua modes ontbrak aan NHL 15:
– Geen Season Mode;
– Geen Playoff Mode (later als add-on alsnog aan de game toegevoegd);
– Geen Tournament Mode;
– Geen EA Sports Hockey League.

Verder was er ook geen mogelijkheid tot het spelen van de Winter Classic, het jaarlijks terugkerende fenomeen waarin twee teams het tegen elkaar opnemen in een rink die op een telkens nieuwe locatie in een openlucht stadium opgebouwd wordt. Ook de befaamde NHL 94 mode, waarbij je met versimpelde controls kan spelen, was vorig jaar absent.

Voor een titel die twee jaar de tijd had om ontwikkelt te worden, was dat een bijzonder magere vertoning. In NHL 16 zien we gelukkig al deze modes wèl terug, met uitzondering van de Winter Classic, die wederom niet gespeeld kan worden. Wel is er de mogelijkheid voor Online Team play, naast de EASHL, waarin je enkel online met echte gamers met en tegen elkaar speelt.

Niet uitgekleed
Alle favoriete noemenswaardige modes zijn dus – gelukkig – terug gekeerd, waardoor je je op dat vlak in ieder geval niet hoeft te vervelen. Ook de Be-a-A-Pro en Be-A-GM en natuurlijk EA’s paradepaardje en melkkoe, Ultimate Teammodes. Daarnaast zijn niet enkel de teams uit de NHL speelbaar, maar ook teams uit een grote diversiteit aan leagues binnen Noord-Amerika en Europa. Nationale equipes zijn ook weer van de partij, maar zonder de officiële licenties (wel met de echte spelers).

NHL16_2

On-Ice training
Het eerste wat opvalt, is dat NHL – net als FIFA – nu een zogenaamde trainer heeft, waarbij je naast de speler commando’s (in de vorm van de knoppen op je controller) ziet die je kunt uitvoeren, waardoor je sneller onder de knie hebt hoe je moet passen, schieten, dekes moet uitvoeren, face-offs moet winnen, etc. Die trainer is er in verschillende gradaties, van simpele tot ingewikkelde commando’s. Het helpt je in ieder geval om de controls sneller onder de knie te krijgen. Vernuftig èn handig.

Grafische update
Vorig jaar maakte de game al indruk door een goede grafische weergave van hetgeen er op het ijs gebeurd en dit jaar zijn de punten weer wat rechter op de ‘i’ gezet. De gezichten van de spelers zien er beter uit? Duidelijk is er veel meer ijshockeyers ‘gescand’ zijn. De arena’s zien er uiteraard hetzelfde uit, maar op het vlak van presentatie hebben ze een aantal dingen toegevoegd. Alle mascottes lopen rond in de arena, het publiek is nog meer divers, de goal horns die loeien wanneer er een goal gemaakt is zijn bijna allemaal de authentieke horns zoals ook in het echt klinken en de teams doen na afloop van een overwinning – mits ze thuis spelen – wat ze in het echt ook doen na een overwinning, bijvoorbeeld het publiek bedanken door de sticks in de lucht te steken. Hierdoor wordt het geheel authentieker, hoewel er naar mijn mening nog wel een schep bovenop gedaan kan worden. Maar de aanzet is er en hopelijk wordt hier op voort gebouwd.

Het probleem waar ik mee kamp is dat NBA2K16 de lat zo hoog heeft gelegd qua graphics, presentatie en authenticiteit, dat het moeilijk is om geen vergelijkingen te maken. Madden, NHL en ook NBA Live 16 (review hiervan zal ook op onze site verschijnen) staan toch een paar flinke treden lager op de ladder, waardoor deze games naar mijn mening allemaal net iets minder realistisch overkomen. Maar ieder zijn smaak.

Gameplay
Speelde NHL 15 vorig jaar al lekker weg, dit jaar zijn de teugels weer iets strakker aangetrokken. Zo voelt alles soepeler en sneller aan, reageren de spelers beter op de input van je controller. Er is gesleuteld aan de precisie waarmee je schaatst en ook worden pucks beter – met de hand – uit de lucht geplukt. Het bevordert je mogelijkheden. Het is lastig te zeggen waar dit precies aan ligt, maar als je de twee games naast elkaar speelt merk je het verschil.

De goalies zijn ook onder handen genomen. Momentum en de precisie waarmee je de goalie kunt bewegen (standaard laat je dit aan de CPU over) zijn realistischer gemaakt, waardoor je zonder te cheaten toch de mogelijkheid hebt om haast onmogelijke reddingen te maken. Iets wat vooral in de online modes erg leuk is, wanneer je zes-tegen-zes tegen elkaar aan het hockeyen bent.

NHL16_3