Review: FIFA 16

Screen Shot 2015-06-15 at 5.31.17 PM

Voetbalfans kunnen al een tijdje genieten van FIFA 16. Bij SportAmerika zijn we het spel ook uitgebreid gaan testen. Naast de klassieke teams als FC Barcelona, Real Madrid en Manchester United, kunnen gamers ook vrouwelijke nationale voetbalteams uitkiezen. Een van die vrouwenteams is Team USA onder leiding van Alex Morgan.

Vrouwenvoetbal
De 26-jarige voetbalster is het gezicht van het Amerikaanse voetbal in de afgelopen jaren. In de game is zij echter niet de beste speelster. Carli Lloyd is met een rating van 91 de beste vrouwelijke voetbalster in FIFA 16. Het is wel moeilijker om met een vrouwenteam te spelen in dit spel dan een mannenteam. Zo kan het langer duren voordat de speelster reageert op een pass of een schot. De toevoeging van vrouwenvoetbal is goed voor FIFA, daarmee wordt er gereageerd op de hype van het afgelopen WK waar Nederland ook actief was. Daarnaast bereiken ze ook een nieuwe doelgroep. Waar je regelmatig alleen mannen zag spelen met FIFA 16, zullen nu ook vriendinnen het spel tegen elkaar spelen.

Weinig vooruitgang
Helaas is dit de enige positieve toevoeging van EA Sports in FIFA 16. Misschien komt het doordat Konami de afgelopen jaren sliep en niets deed met Pro Evolution Soccer, dat EA achterover is gaan leunen. PES heeft in ieder geval de discussie weer aangewakkerd. Wie is de beste? Het duurt soms een beetje te lang bij FIFA. Te veel close shots wanneer een speler is neergehaald, scheidsrechter die een kaart pakt. Soms wil je lekker doorballen, maar moet je wachten. Daarnaast raden we je aan geen voorzetten te geven vanaf de zijkant, die komen echt niet aan. Zelfs heeft de speler een rating van 99 met voorzetten, het het lijkt alsof de verdedigers een magneet hebben op hun voorhoofd.

44619_1_9d5bac7aa1

Er zijn nog wat kleinere dingen toegevoegd die het spel realistischer maken en zeker op de next-gen consoles is het mooi zichtbaar. Loop je naar de keeper toe voor een 1-op-1 kans, dan is het niet zekerheid dat de bal er in gaat. Ook dat zal tot frustraties zorgen, maar het is wel wat realistischer. De FIFA Ultimate Team is weer een heerlijke toevoeging in de game en verslavend voor de die-hard video gamers.

MLS in FIFA 16
De Major League Soccer zal ook in de nieuwe FIFA een populaire competitie zijn. Met spelers als Steven Gerrard, Kaka en Frank Lampard kunnen gamers nog genieten van de vedettes voor ze met pensioen gaan. Daarnaast zijn er nog genoeg nieuwe MLS spelers die in Nederland minder bekend zijn, waar je kennis mee zult gaan maken. Sommige hebben een lage rating, maar er zijn zat Amerikaanse spelers met een hoge rating en waar je dus goed mee kunt spelen in FIFA 16.

Er zitten nog zat fouten in FIFA 16 die er in het vorige deel ook zaten. Met de druk van Konami zal EA volgend jaar toch echt meer verbeteringen moeten doorvoeren. Aan de andere kant is het misschien ook beter dat Pro Evolution Soccer weer terug is.

Console: PlayStation 4

Ook beschikbaar op Xbox One, PlayStation 3 en Xbox 360

Screenshots: EA Sports