De NBA heeft de uitzendrechten van wedstrijden voor een gigantisch bedrag verkocht aan TNT en Disney (ABC/ESPN). Dat maakt commissioner Adam Silver hoogstwaarschijnlijk maandag bekend. De nieuwe deal levert de NBA naar verluidt maar liefst 24 miljard dollar op tot en met 2025. Het megacontract gaat na het seizoen 2015/2016 in en bevat plannen voor ESPN om wedstrijden live op internet uit te zenden.
What a start for Adam Silver as NBA commissioner. He outsmarts Donald Sterling at every step & now negotiates a record $24 billion TV deal.
— Michael McCann (@McCannSportsLaw) October 6, 2014
De nieuwe deal is ongeveer drie keer meer dan het huidige contract met dezelfde zenders en heeft enorme gevolgen voor onder meer salarissen in de grootste basketballcompetitie van de wereld. Dat komt doordat het maximale salaris van spelers wordt vastgesteld op basis van de inkomsten van de NBA. NBC schrijft dat daardoor de salary cap wellicht zo’n zestien miljoen dollar per jaar omhoog gaat.
Annual avg value of new NBA deal soars from about $930M to $2.66B. New deal starts after 2015-16 season.
— Richard Sandomir (@RichSandomir) October 6, 2014
De gigantische toename van inkomsten is dus goed nieuws voor zowel de team-eigenaren als de spelers. Spelers kunnen en zullen (veel) meer gaan verdienen en teams die nu aan het salarisplafond zitten, kunnen vanwege het verhogen van dat plafond weer spelers aantrekken of verlengen.
De 2,7 miljard dollar per jaar die de NBA krijgt voor de uitzendrechten is het op één na lucratiefste contract van de grote Amerikaanse sporten. Alleen de NFL haalt met drie miljard per jaar meer geld uit televisierechten. De NBA houdt dankzij de nieuwe deal wel de MLB ($1.6 miljard per jaar), NASCAR ($820 miljoen per jaar), het NCAA Tournament ($786 miljoen per jaar) en de NHL ($200 miljoen per jaar) achter zich.
NBA convinced ESPN/TNT its games are worth the same as the NFL's. NFL averages 20m viewers per game. NBA doesn't get that FOR THE NBA FINALS
— Timothy Burke (@bubbaprog) October 6, 2014
Foto: Getty Images
Silver is echt lekker bezig. Slimme slimme man.
Slim? Haha, op de korte termijn misschien. Maar op de lange termijn vraag ik het me af. Lijkt een financieel onhoudbare situatie op deze manier. Zie ook mijn opiniestuk 😉
Persoonlijk vind ik het een wat overdreven cijfer. Drie keer zoveel als het vorige? Vreemd maar oke, goed onderhandeld van de NBA.
Maar waar is de tijd dat Finals wedstrijden werden uitgezonden met een paar uur vertraging: tape delay. De NBA is ver gekomen sinds begin jaren 80.
Wil je dat dan weer Vincent? En het bedrag, tja marktwerking he?
Voordeel van basketball is dat het een stabiele factor is qua investering. De rating schommelen, maar blijven zo rond de 2,5 voor de regular season en 9,5 voor de NBA Finals. Met ongeveer 1200 wedstrijden per jaar betekent dit dat een kijker gemiddeld ongeveer 66 cent waard is voor de NBA in reclame inkomnsten / merchandising. De NFL probeert al jaren er meer wedstrijden er in te gooien, want die pakken nu per kijker een stuk meer denk ik.
Klopt. De NFL heeft per wedstrijd meer kijkers, maar dat is ook logisch aangezien er minder wedstrijden zijn en de fans dus meer gefocust zijn op enkele games.
Ik wil helemaal niet terug naar de tape delay, dus voor de tijd Bird/Magic. Het was gewoon om aan te tonen dat de NBA op 30 jaar gigantisch is gegroeid.
Als jij ergens wél naar terug wilt is het de tijd van Larry Bird, Vin. Dat weet iedereen die jou een beetje kent. Dan maar tape delay!
De NBA sloot zijn eerste grote tv-deal toen Larry Legend de NBA domineerde. Dus laat die tijd maar komen!
Comments are closed.