London Series Preview: New York Yankees

Dit weekeinde worden de eerste MLB-wedstrijden op het Europese continent gespeeld. De Major League heeft ervoor gekozen om onder het mom van Old Rivalry, New Ground twee grootmachten te sturen. In het London Stadium nemen de New York Yankees het op tegen de Boston Red Sox. SportAmerika zal uitgebreid verslag doen van de series.

Waar de Boston Red Sox al het hele seizoen op zoek zijn naar de vorm van vorig jaar, blaakt de club uit New York van het zelfvertrouwen. De organisatie leek door blessureleed een lastige start te zullen kennen, maar niets was minder waar. Zonder sterren als Giancarlo Stanton, Aaron Judge en Didi Gregorius wist een groep ‘replacements’ zich bovenaan de AL East te nestelen. Met hun terugkeer zou het alleen maar beter moeten gaan.

ROTATION

Volgens de laatste geruchten zou manager Aaron Boone Masahiro Tanaka en good old CC Sabathia de heuvel op sturen in Londen. De Japanner heeft zich gedurende zijn 6 jaar in de majors een uitstekend werper getoond, maar hij bleek wel veel homeruns toe te staan. Dat zou hem in het ogenschijnlijk hitter friendly London Stadium wel eens kunnen gaan opbreken.

Sinds zijn terugkeer van paternity leave leverde Tanaka drie uitstekende starts af. De Yankees hopen dat hij deze lijn tegen de Red Sox weet voort te zetten. Dan moet hij dit keer wel meermaals met JD Martinez zien af te rekenen. Waar de Japanner tegen de meeste Red Sox-spelers aardige statistieken kan voorleggen, heeft hij op hun DH nooit grip kunnen krijgen. In 12 at bats kwam die namelijk tot 7 hits, waarvan er drie over de hekken verdwenen.

Masahiro Tanaka zal op zaterdag de starter zijn (MLB.com)

SABATHIA

Sabathia gooide dit jaar zijn 3.000e  strikeout en boekte zijn 250e overwinning. Zijn plekje in Cooperstown lijkt veiliggesteld. De oudgediende zag de laatste jaren de snelheid van zijn fastball afnemen en hem is er dus alles aangelegen om hard contact te vermijden. Die tactiek zou hem van pas kunnen komen komend weekend. Zijn beste jaren liggen misschien achter hem, maar dat betekent niet dat de Red Sox geen zware dobber aan hem kunnen beleven.

Zelf lijkt Sabathia wel oren te hebben naar en start in London Stadium. Hij gaf al aan dat deze serie een van de redenen was dat hij er nog een jaartje aan vast knoopte. Een andere optie voor Boone zou echter  JA Happ zijn, maar de 36-jarige veteraan kent nog geen gelukkig seizoen. Zijn ERA zweeft rond de 5.00 en vooral het aantal homeruns dat hij toestaat, geeft te denken.

BULLPEN

Voorafgaand aan het jaar werd gesproken over de Yankees bullpen als een van de beste in de majors. Zack Britton (the reliever formerly known as Zach), Adam Ottavino en Aroldis Chapman beschikken ze over drie uitermate sterke relievers. Tel daarbij de puike prestaties van Tommy Kahnle op en je mag ervan uit gaan dat als de ploeg een voorsprong aan hen weet over te dragen, zij de klus af zullen maken.

Tot nu toe werd er echter al vaak vroeg naar deze indrukwekkende bullpen teruggegrepen, waardoor de werklast voor deze spelers al flink is opgelopen. Het zal aan de rotatie zijn om vaker voorbij de vijfde inning te geraken, want anders is het de vraag hoe lang de vier top relievers het volhouden en achter hen wordt de spoeling al snel dunner.

LINEUP

Een pitcher die het moet opnemen tegen deze slagploeg van de Yankees is niet te benijden. Met jongens als Gleyber Torres, Gary Sanchez, de pas aangetrokken Edwin Encarnacion, Judge, Stanton en Gregorius mag je bijna spreken van een nieuwe Murderer’s Row. Het zal een hele opgave zijn om je zonder kleerscheuren door deze lineup heen te werken, om vervolgens weer van voor af aan te moeten beginnen.

Met de terugkeer van alle sterren moet een deel van de spelers die de club naar de eerste plek brachten langzaamaan plaatsmaken. Een halve ploeg aan spelers moet plots ingepast worden. En dat gaat natuurlijk ten koste van anderen. Het eerste slachtoffer hiervan is al bekend: Clint Frazier werd teruggezet naar de minors en was hier allerminst blij mee. Zijn uiting van frustratie zal niet met gejuich zijn ontvangen op de burelen van het management.

YES IN-DIDI

Maar wat gebeurt er bijvoorbeeld met LeMahieu en Torres? Beide middle infielders kenden een geweldige eerste seizoenshelft en zullen graag hun plekje behouden. Dat zou natuurlijk kunnen betekenen dat de herstelde Didi doorschuift naar DH om zijn arm te kunnen sparen, maar ook voor die positie is het al dringen geblazen. In principe is het natuurlijk een luxeprobleem om voor al die sterke slagmannen een plaatsje te moeten vinden, maar zal de concurrentiestrijd in al deze spelers het beste boven halen?

Voor de Nederlandse fans die afreizen naar London Stadium is het natuurlijk geweldig nieuws dat Didi op tijd fit is geraakt. De kortestop die vorig jaar Tommy John onderging, zal echter langzaam gebracht worden. De kans dat hij beide wedstrijden aan de start zal staan is dus niet groot. Didi had echter niet veel tijd nodig om zijn steentje in het homerun-geweld van zijn teamgenoten bij te dragen. Al in zijn tweede wedstrijd was het raak.

VERWACHTINGEN

De Yankees kunnen tijdens deze London Series een harde, misschien wel beslissende tik uitdelen aan hun rivalen uit Boston. Zij zullen dan in eerste instantie rekenen op de power van hun slagploeg en hopen dat de starters de schade beperkt weten te houden en de druk van de bullpen weg kunnen houden. De sterke serie tegen de Astros en de terugkeer van al hun sterren zal ze in ieder geval veel vertrouwen geven op een goede afloop.