London Series Preview: Boston Red Sox

Dit weekeinde worden de eerste MLB-wedstrijden op het Europese continent gespeeld. De Major League heeft ervoor gekozen om onder het mom van Old Rivalry, New Ground twee grootmachten te sturen. In het London Stadium nemen de New York Yankees het op tegen de Boston Red Sox. SportAmerika zal uitgebreid verslag doen van de series via Twitter, Instagram en Facebook.

Als je het seizoen van de Boston Red Sox zou moeten omschrijven, dan is wisselvallig waarschijnlijk het eerste woord waar je aan denkt. Weet de ploeg het schip nog te rechten en mee te strijden om de AL East of zal het zich moeten gaan richten op een van de twee Wild Cards? In aanloop naar de London Series kijken we hoe het er voor staat in New England en wat we van hen mogen verwachten tegen hun rivalen.

ROTATION

Manager Alex Cora liet onlangs al weten dat in de Engelse hoofdstad Rick Porcello en Eduardo Rodriguez zijn starters zullen zijn. In onze eerdere analyse van de Red Sox constateerden we al dat Porcello voor zijn doen veel homeruns tegen krijgt, maar als groundball pitcher lijkt hij een ideale kandidaat voor de series in een ogenschijnlijk hitter friendly stadion als het London Stadium.

Porcello wierp dit seizoen al eens tegen de Yankees. In het met 3-5 verloren duel in Yankee Stadium moest hij al na 4.2 innings de heuvel verlaten en kwamen alle runs van de Yankees op zijn conto. In dat duel kreeg hij bovendien een homerun van Gary Sanchez om de oren. Toch zijn er tekenen van verbetering zichtbaar bij Pretty Rick: sinds die verliespartij op 1 juni heeft hij een 3.86 ERA en incasseerde hij slechts één homerun in 25.2 innings. Bovendien hield hij de Minnesota Twins vorige week nog tot slechts vier honkslagen over zeven innings.

RODRIGUEZ

De kans dat Eduardo Rodriguez een homerun van een van de Bronx’ Bombers zal incasseren is een stuk aanzienlijker. De pitcher maakt nog geen al te sterk seizoen door en wisselt matige met geweldige starts af. Onderliggende statistieken tonen aan dat het hoge ERA (4.87) van Rodriguez voor een deel ook aan pech te wijten is, maar het gehoopte breakout jaar lijkt er vooralsnog niet te komen voor de Venezolaan. Zo houdt hij het in 2019, in vergelijking met 2018, gemiddeld genomen slechts éénderde inning langer vol per start.

De Red Sox hopen op een sterke Eduardo Rodriguez in Game 2 op zondag. (Gerald Herbert/AP)

De hoop was dat een derde worp in zijn arsenaal een positief effect op zijn four seamer en changeup zou hebben, maar het tegendeel lijkt waar. Nu Rodriguez ook vaak kiest voor zijn cutter, kennen slagmannen zelfs meer succes op al zijn worpen. De starter zal hopen dat hij in London Stadium de Yankees wel zal weten te verrassen met zijn variatie.

BULLPEN

Met het contract van Craig Kimbrel bij de Chicago Cubs, is definitief zeker geworden dat hij de bullpen van de Red Sox niet zal komen versterken. Mocht Boston al vroeg een beroep moeten doen op een van haar relievers, dan kan het een lastig verhaal gaan worden. De bullpen is op dit moment een verzameling van onbekende namen en recent opgeroepen minor leaguers, begeleid door enkele zeer wisselvallig werpende routiniers.

De relievers zijn over de lengte prima, met het zevende laagste ERA in de gehele MLB (3.92). Met vijftien blown saves, het hoogste aantal in de American League, heeft de bullpen echter meermaals zekere overwinningen uit handen laten glippen.

LINEUP

Anderhalve maand geleden bespraken we uitgebreid de komst van Michael Chavis. Zijn energie en onbevangenheid brachten de ploeg nieuw elan, maar de pitchers leken zich langzamerhand aan hem te hebben aangepast. Zo heeft de jonge infielder een strikeout rate van 37,9%. Desondanks laat Chavis zien over voldoende talent te beschikken om belangrijke aanpassingen te doen in zijn spel. In al zijn laatste veertien wedstrijden kwam hij op de honken en over die periode heeft hij een slaggemiddelde van .298.

SLUGGERS UIT VORM

Illustratief voor de ’19 Red Sox is het presteren van regerend MVP Mookie Betts. Na een bijzonder zwakke openingsmaand, leek in mei de oude Mookie op te staan. Hij slaagde er echter niet in die vorm vast te houden. Juni is weer een beduidend minder goede maand voor de rechtsvelder. Als Betts in vorm is, presteren de Red Sox als geheel ook een stuk beter. Gedurende zijn hot streak leek de ploeg op weg zich definitief aan te kunnen sluiten bij de Rays en Yankees, maar sinds Mookie afgekoeld is, geldt dat ook voor het team.

Inmiddels is de achterstand weer flink opgelopen en lijken de Yankees voorlopig uit het zicht. Een andere topper die teleurstelt ten opzichte van 2018 is J.D. Martinez. De powerhitter heeft weliswaar de meeste homeruns in de Red Sox lineup, maar kampt dit hele seizoen al met rugproblemen. Bovendien neemt hij niet de beste vorm mee naar Oost-Londen. In de laatste elf wedstrijden slaat hij .213 met een onherkenbaar OPS van .727. Zijn OPS van vorig jaar was 1.031.

X-MAN

Wie zich geheel aan de malaise onttrekt is Xander Bogaerts. De Arubaan is zich aan het ontwikkelen tot een van de beste kortestops uit de clubgeschiedenis. Als hij deze lijn na de All Star break – de koninkrijksspeler lijkt opmerkelijk genoeg alweer niet op een uitnodiging te hoeven rekenen – weet door te zetten, dan zou hij dit seizoen de grens van de 30 homeruns kunnen slechten.

Volgens Fangraphs is Bogaerts dit seizoen een van de belangrijkste spelers in de American League. Als het op WAR aankomt, hoeft hij op dit moment alleen de bovenmenselijke Mike Trout voor zich te dulden. Van onze landgenoot zal dan ook veel verwacht worden in Londen

DEVERS

Een andere speler die een duidelijke vooruitgang heeft doorgemaakt, is Bogaerts’ maatje op het derde honk: Rafael Devers. De jonge Dominicaan heeft al het hele seizoen het hoogste slaggemiddelde van de ploeg. Bovendien is zijn OPS meer dan .130 punten hoger dan vorig seizoen. Daarmee is de linkerkant van het infield goed bezet, want samen met Bogaerts heeft hij de meeste binnengeslagen punten van de Red Sox.

VERWACHTINGEN

De week in aanloop naar de London Series leek een kans voor Boston om de kloof met hun concurrenten uit New York iets te verkleinen. De Yankees wachtten namelijk onder andere drie duels met de Houston Astros. De Red Sox zelf wonnen eerst nog op knappe wijze de series in Minnesota tegen de Twins, maar daarna werd een series win tegen de Blue Jays pijnlijk weggegeven.

In de tussentijd bliezen de aartsrivalen uit New York de Astros met een karrevracht aan homeruns van het veld. Als de Red Sox niet alleen de London Series willen winnen, maar in de laatste drie maanden van het seizoen ook het gat met de Yankees dichten, dan zal er meer verwacht mogen worden van sterspelers Mookie Betts en JD Martinez en moet de bullpen, eventueel dankzij aankopen voor de trade deadline, betrouwbaarder worden.

Coverfoto: Gerald Herbert/AP