Inside Look: Player Tracking Data (2)

Door

Rudy GayNog meer statistieken, nog meer feitjes, nog meer lijstjes! Sinds het begin van dit seizoen is de NBA begonnen met het bijhouden van zogenaamde Player Tracking Data (PTD). Dit systeem houdt nog meer informatie over spelers bij en zal, volgens de NBA, de manier waarop we basketbal begrijpen veranderen. Eerder vandaag legden we het systeem uit en namen we vooral de nieuwe soort defensieve statistieken onder de loep. In dit deel 2 is het daarom tijd voor de aanvallende stats!

Touches/Possession
Deze categorie is niet heel ingewikkeld, maar wel heel. Al deze stats hebben te maken met het aantal keer dat een speler de bal aanraakt en wat hij ermee doet. Er is informatie over waar een speler de bal vooral aanraakt (Front Court, Close en Elbow) en hoeveel punten hieruit voortkomen.

In onderstaande tabel staan de zes spelers die minimaal 77 keer per wedstrijd de bal aanraken.

touchespergame

Een aantal grote namen zien we hier terug, als ook rookie Michael Carter-Williams. Van al deze spelers is Kevin Love het meest efficiënt. Als hij de bal na de middellijn krijgt leidt dit in 55% van de gevallen tot een basket.

Bij de andere grote namen zien we lagere percentages. Dit komt voornamelijk omdat zij vaker als point guard fungeren en dus regelmatig de bal opbrengen en passen. Kevin Love’s touches eindigen vaker in eigen schoten en dus ook vaker in eigen scores.

Daarmee zien we gelijk een gemis in deze categorie, de assists worden hier (nog) niet meegenomen, wat zou helpen de efficiëntie van spelers verder te bepalen.

Passing
Passen staat centraal in deze categorie. Het aantal assists per game wordt gecombineerd met het totaal aantal passes per game en daarna een hele rits aan statistieken waarvan liefhebbers al langer hoopten dat ze zouden komen:

–          Assists die eindigen in een gemiste kans

–          Assists die eindigen in een vrije worp

–          Assists naar een speler die een assist geeft

–          Totaal aantal punten per wedstrijd gecreëerd door assists die deze speler geeft

–          Totaal aantal punten per 48 minuten, gecreëerd door assists die deze speler geeft

Begint het je al te duizelen? Wellicht geeft deze tabel duidelijkheid, dit zijn de spelers die minimaal drie wedstrijden gespeeld hebben en per wedstrijd door hun passing zorgen voor minstens achttien punten.

passing

Hieruit blijkt dat dit dé categorie is voor point guards. Het zal niemand verbazen dat Chris Paul hier de dans leidt, met meer dan 30,3 punten die door hem gecreëerd worden. Opvallend ook is de aanwezigheid van LeBron James, als enige niet-point guard in dit lijstje. Hij zorgt naast zijn eigen punten ook nog eens voor 20,3 punten per wedstrijd voor andere spelers.

Drives
Deze categorie behelst elk balbezit die minstens 20 feet van de basket begint en binnen tien feet van de basket eindigt. Fast-breaks worden niet meegeteld. De statistieken laten zien hoe vaak een speler drived, hoeveel punten hij hieruit scoort, maar ook hoeveel punten de rest van het team hieruit scoort.

Onderstaande tabel laat alle spelers zien die minstens acht keer per wedstrijd een drive ondernemen.

drive

Jeremy Lin doet dit veruit het meest, twaalf keer per wedstrijd. Hij haalt er ook nog eens de meeste punten uit, vijftien per wedstrijd. Jrue Holiday kan beter stoppen met het rennen richting basket. Hij scoort zelf maar 27,3% van de schoten die hieruit voortkomen en zijn team haalt er slechts 6,3 punten uit.

Catch and Shoot
Nog zo’n leuke categorie waar eerder maar weinig informatie over bestond. De statistieken behelzen alle schoten van verder van tien feet van de basket waarbij een speler niet dribbelde en de bal minder dan twee seconden vast had. Dit zijn pure schutters statistieken, denk Ray Allen in Game 6 van de 2013 NBA finals.

Wat wordt bijgehouden zijn het aantal punten, pogingen en FG% van zowel twee- als driepunters. De eFG% berekent het percentage naar relatieve waarde van een schot. Zo telt een tweepunter minder zwaar mee dan een driepunter. Hieronder de beste catch-and-shoot driepuntschutters van dit moment, die minimaal vijf verre schoten per game proberen:

catchshoot3

Kyle Korver is overduidelijk het beste op schot. Hij maakte gedurende zijn eerste drie wedstrijden 75% van zijn driepuntschoten. Josh Smith daarentegen lijkt te lijden aan zijn oude kwaal. Hij probeert per wedstrijd zes schoten maar maakt er daarvan nog geen twee.

Pull Up
Dit is wellicht het tegenovergestelde van de catch-and-shoot categorie. Bij de pull up gaat het erom dat een speler een schot nam van buiten tien feet waar één of meer dribbels aan vooraf ging. De statistieken zijn dan ook vergelijkbaar: pogingen, percentages (je kent het ondertussen wel).

Er zijn vijf spelers in de league die minstens negen pull up schoten per wedstrijd nemen, stuk voor stuk point guards. Onderstaande tabel laat zien hoe effectief zij daarin zijn.

pullup

Stephen Curry is, niet algeheel verbazingwekkend, de beste in dit soort schoten. Hij haalt er 17,3 punten per wedstrijd uit. Ook Chris Paul is erg zuiver, maar door veel schoten van afstand te nemen haalt hij zijn eFG% omlaag.

Shooting Efficiency
En dan de laatste categorie (EINDELIJK!). Deze mixt een groot aantal van de eerdere statistieken tot een mengelmoes van aanvallende kracht. Drives, close shots, pull up en catch-and shoot komen hier stuk voor stuk voorbij. Laten we de zes beste doelpuntenmakers van dit moment nemen en hen vergelijken op basis van type schoten.

schutters

Kevin Durant staat hier natuurlijk bovenaan, maar zijn eFG% is opvallend genoeg erg laag. Dit komt door de catch-and-shoot schoten die hij neemt en waar hij een veel lager percentage haalt dan op alle andere gebieden. Voor verdedigers goed om te weten.

Damian Lillard scoort juist een laag percentage op zijn drives. Voor verdedigers wellicht aanleiding hem strak te verdedigen en te dwingen te bewegen voordat hij een schot neemt.

Conclusie
Een hele loop nieuwe informatie en een hele hoop lol. De site van PTD werkt nog niet zonder haperingen. Zo werken sommige filters nog niet en lijkt het erop dat sommige percentages niet kloppen. Toch gaat deze berg data de NBA ontzettend veel opleveren. Het kan niet anders dat er met deze data verder gerekend gaat worden en het kan niet anders dan dat spelers uitgebreider beoordeeld gaan worden. Wij gaan er in ieder geval een hoop lol aan beleven!

Ook leuk om te lezen