SportAm Inc.: NFL play-offs special

Door

There’s no business like #SportAm business. Naast de sportieve prestaties gaat het in de grote Amerikaanse sport leagues vooral om heel veel geld verdienen. Er worden continu nieuwe dingen bedacht om de fans te vermaken. Op SportAmerika.nl delen we elke week de leukste nieuwtjes met je.
sportaminc

Wint het meest waardevolle team de Super Bowl?

De NFL is de rijkste sportcompetitie ter wereld. Dat wil zeggen: football teams zijn meer waard dan teams in welke andere competitie dan ook. Een gemiddeld NFL team is 1,17 miljard dollar waard. De Dallas Cowboys voeren de lijst aan (2,3 miljard dollar) en de Oakland Raiders zijn hekkensluiter (825 miljoen dollar). Ter vergelijking: NBA teams zijn gemiddeld 509 miljoen dollar waard.

Hoe zit dat met de teams die deze week strijden in de play-offs? Leidt de waarde in dollars ook tot succes? Van de tien meest waardevolle NFL teams zijn er nog maar twee over in de play-offs: de New England Patriots (2) en San Francisco 49ers (10). Een overzicht in dollars van de duels die komende week gepland staan:

Chargers @ Broncos
nfl-chargersbroncos

Colts @ Patriots
nfl-coltspatriots

Saints @ Seahawks
nfl-saintsseahawks

49ers @ Panthers
nfl-49erspanthers

Op basis van de waarde van de teams krijgen we straks Conference Finals tussen Broncos en Patriots (AFC) en tussen Seahawks en 49ers (NFC). Grootste underdog zijn de San Diego Chargers, het enige overgebleven team dat minder dan één miljard dollar waard is.

H&M komt met innovatieve Super Bowl reclame

Het Zweedse kledingconcern H&M lanceert tijdens de Super Bowl een innovatieve reclame rondom hun David Beckham ondergoedlijn. Kijkers met een smart TV kunnen de door de ex-voetballer aangeprezen onderbroeken met hun afstandsbediening bestellen. Nooit eerder was een televisiecommercial te zien waarbij kijkers het product direct via hun TV kunnen kopen. De nieuwe technologie is voorlopig alleen beschikbaar op Samsung smart TV’s.

Het is niet de eerste keer dat H&M een Super Bowl reclame uitzendt met David Beckham in ondergoed in de hoofdrol. Dit was de Super Bowl commercial van H&M in 2012:

Kijkcijferrecord Wild Card Saturday
460803497-1
De NFL Wild Card wedstrijden hebben afgelopen zaterdag kijkcijferrecords gebroken. Gemiddeld keken 30,8 miljoen Amerikanen naar de duels op NBC. Het was daarmee de best bekeken Wild Card Saturday in de geschiedenis. Vorig jaar keken gemiddeld 26,9 miljoen mensen naar de Wild Card duels op zaterdag.

Vooral het late duel in Philadelphia trok veel televisiekijkers:
– Saints-Eagles: 34,4 miljoen kijkers
– Colts-Chiefs: 27,6 miljoen kijkers

Foto: Getty Images

Ook leuk om te lezen