Review: MLS speelt grotere rol in FIFA 17

schermafbeelding-2016-10-10-om-20-11-15

De Major League Soccer is een competitie met grote plannen en een mooie toekomst. Dat is dit jaar ook weer duidelijk in het spel FIFA 17 van EA Sports. De competitie waar onder meer David Villa en Steven Gerrard te bewonderen zijn, heeft de afgelopen jaren heel veel terreinwinst geboekt.

In FIFA 17 zitten twee MLS-stadions, de BC Place Stadium (Vancouver Whitecaps FC) en CenturyLink Field (Seattle Sounders FC). Beide spelen een prominente rol in onder meer de nieuwe game mode The Journey. EA Sports doet eindelijk een poging om te concurreren met 2K Sports. De afgelopen jaren heeft NBA 2K namelijk de lat hoog gelegd met MyCareer. EA heeft met The Journey bijna een identiek product op de markt gebracht. Je stapt in de schoenen van Alex Hunter en probeert je weg naar de voetbaltop te vinden.

Het is een mooi en boeiend verhaal, wat niet echt heel realistisch is, maar dat maakt het niet slechter. Tussen de wedstrijden door zijn er scenes alsof je in een film zit, wat perfect aansluit op de wedstrijden die je speelt. Om terug te komen op de MLS stadions die een belangrijke rol spelen in The Journey. Als je bij je ploeg begint zul je vriendschappelijke wedstrijden spelen in Noord-Amerika, iets wat veel ploegen tegenwoordig doen in de zomer. Zo speel je dus in onder andere Seattle en Vancouver. In die wedstrijden moet je met Alex Hunter indruk maken op je trainer. Je zult merken dat The Journey leuk is, maar niet tijdloos. Je komt er snel doorheen en in tegenstelling tot NBA 2K is het niet mogelijk om meerdere seizoenen te spelen.

Graphics
De graphics zien er iets beter uit, maar heel veel verschil zie je niet echt. Als je kijkt naar Pro Evolution Soccer, verliest EA terrein op het gebied van graphics. In tegenstelling tot de Eredivisie zijn er wel meer spelers in de MLS die de face scan van EA hebben ondergaan, dan ziet het er ook veel beter uit.

Ook qua gameplay is er niet echt veel veranderd, op de standaardsituaties na. Zo heeft EA het penaltysysteem aangepast, wat nog wel wennen is aan het begin. De corners en vrije trappen zijn makkelijker gemaakt, zo kun je nu preciezer aangeven waar je de bal wil plaatsen.