NBA Week in Review: DRose en Cavaliers terug in de play-offs

Cleveland Cavaliers v Denver Nuggets

In de Week in Review zet SportAmerika wekelijks de belangrijkste zaken van de afgelopen NBA-week op een rijtje. Deze week onder andere de terugkeer van DRose en de Cleveland Cavaliers in de play-offs.

De week stond natuurlijk in het teken van de afsluiting van het reguliere seizoen en het begin van de play-offs. Voor veel teams stond er begin deze week eigenlijk weinig op het spel, zo waren de Golden State Warriors en Atlanta Hawks al lange tijd verzekerd van de eerste plek in hun conference en wisten ook veel andere teams al waar ze zouden gaan eindigden.

Toch was er in beide conferences nog de spannende strijd om de achtste plaats. In de Western Conference ging die plek uiteindelijk naar de New Orleans Pelicans. De directe concurrent, de Oklahoma City Thunder, won op woensdagavond met 138-113 van de Minnesota Timberwolves. De Pelicans moesten dus hun wedstrijd winnen van de regerend NBA-kampioen, de San Antonio Spurs. Dit gebeurde. De ploeg van onder andere Anthony Davis was met 108-103 te sterk. Daarmee kwam de ploeg op gelijke hoogte met de Thunder, maar omdat het onderling resultaat van de Pelicans beter was, bemachtigden zij het laatste play-offticket.

In de Eastern Conference ging het laatste plekje naar de Brooklyn Nets. De ploeg won woensdagavond zelf met 101-88 van de Orlando Magic en zag de directe concurrent, de Indiana Pacers, de uitwedstrijd in Memphis verliezen. De Grizzlies waren met 95-83 te sterk.

Play-offs
De play-offs begonnen zaterdagavond meteen met een spektakelstuk. Pas na een verlenging beslisten de Washington Wizards de eerste wedstrijd in hun voordeel. In Toronto waren zij met 86-93 te sterk. Paul Pierce was met twintig punten de grote uitblinker.

DRose
Diezelfde avond speelden de Milwaukee Bucks tegen de Chicago Bulls. Het betekende het eerste play-offduel van Derrick Rose sinds 2012. De point guard blonk direct uit en liet bij vlagen zien weer helemaal terug te zijn. In iets meer dan 27 minuten noteerde de guard 23 punten en zeven assists. Jimmy Butler werd de topscorer aan de kant van de Bulls met 25.

Net als Rose keerden ook de Cleveland Cavaliers na lange tijd weer eens terug in de play-offs. De ploeg van LeBron James had sinds 2010 geen wedstrijd meer gespeeld in de play-offs. Daarnaast was het voor veel spelers, zoals een Kyrie Irving, hun eerste play-offwedstrijd. Irving had duidelijk geen last van zenuwen. De point guard scoorde dertig punten met drie rebounds en twee assists.

Uitslagen
Alle uitslagen van de eerste wedstrijden in de play-offs op een rijtje:

Washington Wizards – Toronto Raptors 93-86 (OT)
New Orleans Pelicans – Golden State Warriors 99-106
Milwaukee Bucks – Chicago Bulls 91-103
Dallas Mavericks – Houston Rockets 108-118
Boston Celtics – Cleveland Cavaliers 100-113
Brooklyn Nets – Atlanta Hawks 92-99
Portland Trail Blazers – Memphis Grizzlies 86-100
San Antonio Spurs – Los Angeles Clippers 92-107

Top 10 dag 1:

Top 10 dag 2:

Mexico City
Deze week werd bekend dat de Boston Celtics en Sacramento Kings volgend seizoen de Global Game in Mexico City spelen. Het wordt de 22ste keer dat twee NBA-teams het tegen elkaar opnemen in het land. De wedstrijd vindt op 3 december plaats. Na de Verenigde Staten en Canada is Mexico het derde land als het gaat om het aantal gespeelde NBA-wedstrijden.

LeBron James het populairst
Jersey’s van LeBron James waren dit seizoen opnieuw het populairst. Stephen Curry, Kobe Bryant, Kevin Durant en Derrick Rose maken de top vijf compleet. Het was alweer de zesde keer op rij dat de shirts van King James het meest werden verkocht. De Chicago Bulls verkochten als team de meeste shirts gevolgd door de Cleveland Cavaliers en de Golden State Warriors, de Los Angeles Lakers en de Oklahoma City Thunder.

De eerste vijftien namen als het gaat om de verkoop van jersey’s:

1. LeBron James, Cleveland Cavaliers
2. Stephen Curry, Golden State Warriors
3. Kobe Bryant, Los Angeles Lakers
4. Kevin Durant, Oklahoma City Thunder
5. Derrick Rose, Chicago Bulls
6. Kyrie Irving, Cleveland Cavaliers
7. Tim Duncan, San Antonio Spurs
8. Carmelo Anthony, New York Knicks
9. Dwyane Wade, Miami Heat
10. Blake Griffin, Los Angeles Clippers
11. Damian Lillard, Portland Trail Blazers
12. Russell Westbrook, Oklahoma City Thunder
13. John Wall, Washington Wizards
14. Dirk Nowitzki, Dallas Mavericks
15. Chris Paul, Los Angeles Clippers

Thabo Sefolosha
Atlanta Hawks-guard Thabo Sefolosha kwam deze week met een verklaring omtrent zijn blessure, die de guard de rest van het seizoen uit de running houdt. Sefolosha zei het volgende:

“I will simply say that I am in great pain, have experienced a significant injury and that the injury was caused by the police”, aldus de speler.

Dit verhaal krijgt hoe dan ook nog een staartje. Houd deze website in de gaten voor het laatste nieuws over deze zaak.

Toeschouwersaantallen
De NBA verbrak dit jaar een record als het gaat om toeschouwersaantallen. Tijdens het reguliere seizoen bezochten bijna 22 miljoen mensen de wedstrijden. Om precies te zijn 21.926.548. Het vorige record was gevestigd in 2006-2007. Toen kwamen 21.841.480 mensen op de NBA-wedstrijden af. Er was nog meer goed nieuws voor de NBA. De basketbalbond kreeg sinds het eind van het vorige seizoen namelijk tweehonderdveertig miljoen nieuwe fans op sociale media, ook goed voor een record.

Russell Westbrook
Russell Westbrook werd vrijdag opnieuw verkozen tot de beste speler van de maand in de Western Conference. Het was de derde keer op rij dat de point guard de prijs won. Daarnaast won de point guard ook de topscorerstitel. Zelf was Westbrook er niet zo blij mee. Begrijpelijk natuurlijk na het missen van de play-offs.

DeMar DeRozan was de beste speler in de Eastern Conference.