Sportmerken slaan slag bij start NBA

Door

De pre-season is in volle gang en we staan op de drempel van het nieuwe NBA-seizoen. De hoogste tijd ook voor de officiële sneakerreleases van de grote sterren. In de finale van de olympische spelen mochten we al een glimp opvangen van de nieuwe modellen van onder andere Kevin Durant en Lebron James. Maar nu is de presentatie daar, met de nodige controverse over de prijs wat er tegenwoordig betaald moet worden voor zo’n high tech signature shoe.

De signature shoe is de schoen die door de fabrikant specifiek aan een speler wordt toegeschreven en soms is ontwikkeld in samenspraak met de speler. In haast alle gevallen wordt er een hele campagne omheen gebouwd. In het geval van de grote namen vaak gepaard gaande met tv commercials, tevens kunt je geen basketball webpagina openen of de Swoosh met bijbehorende atleet staart je fullscreen aan. Een ontwikkeling welke met een ongelofelijke snelheid in gang is gezet dankzij Michael Jordan. De ‘Jordan’ is een begrip in de sneakerwereld en er is geen enkele sport waarin de sportschoen een dusdanige status heeft als in het basketball. En naast de kwaliteit en mate van innovatie die in de schoen gestopt is, is het uiterlijk minstens zo belangrijk.

In 1985 boodt Michael Jordan zichzelf aan bij Adidas. Hij kon een contract tekenen bij Nike maar besloot langs te gaan bij de heren van Adidas. Hij vroeg om een contract dat enigszins in de buurt kwam van dat wat de Amerikanen hem geboden hadden want Jordan had een voorkeur voor het Duitse Adidas. Het Duitse bedrijf ging hier niet op in en Jordan tekende bij Nike. Nu heeft Adidas wél een guard van de Bulls in niemand minder dan Derrick Rose. Het was dan ook zijn signature shoe die deze week officieel gepresenteerd werd na een flinke marketingcampagne van de Duitsers. Een campagne rond het herstel van de pointguard, The Return gedoopt. Afgelopen week dus de presentatie van de Rose3.0 zoals de schoen heet. Prijskaartje: 160 dollar.

Maar degene die het stokje van Michael Jordan lijkt te hebben overgenomen is LeBron James, ook hij staat onder contract bij Nike. Zijn  schoenen hebben niet hetzelfde wow-effect als een nieuwe Jordan destijds had, maar de marketingcampagne van werelds grootste sportmerk draait op volle toeren. Daarbij lijken ze ook nog wat doorgeslagen te zijn in de mate van innovatie in de nieuwe LeBron X Unbreakable zoals de schoen heet. Middels een chip in de schoen kun je na de training of wedstrijd je fysieke prestaties op de computer uitlezen. Dit staaltje technologie was al aanwezig op de Nike Hyperdunk2012 en Adidas heeft het ook in een schoen gebruikt. Op het prijskaartje van deze nieuwe LeBron leest u inmiddels 270 dollar -nadat de prijs aanvankelijk 315 dollar zou bedragen-.

Over de prijs is de nodige commotie ontstaan. Bijna 300 dollar voor een sneaker vinden de meeste mensen krankzinnig, maar een 14-jarige met een kamer vol posters van James zal dagen smeken om de nieuwe LeBron’s. Nike en LBJ kregen zoveel negatieve reacties dat de sterspeler onlangs de prijs van de schoenen verdedigde. Volgens James biedt Nike een assortiment van de signature shoe aan dat loopt van 160 dollar tot bijna 300 dollar. Het model is ook verkrijgbaar zonder de analytische technologie (ik zou niet weten wie het mist) maar ook zullen er ongetwijfeld op bepaalde plaatsen in de schoen andere materialen zijn gebruikt. LeBron James wordt er op menig forum nog even aan herinnerd dat hij ooit claimde dat zijn familie vroeger geen dure sneakers kon veroorloven.

Ook leuk om te lezen