Just Do It: Nike maakt statement met Colin Kaepernick campagne

Door

De NFL daverde begin deze week op haar grondvesten nadat Colin Kaepernick aankondigde dat hij het nieuwe gezicht is voor de dertigste verjaardag van Nike’s Just Do It campagne. Hij deed dat in een tweet die intussen meer dan 350.000 keer werd geretweet en al bijna 900.000 likes verzamelde. ‘Kaep’ is meer dan alleen het gezicht van de campagne want Nike plant om een hele lijn Kaepernick-kledij uit te brengen, gaande van schoenen tot T-shirts. Voor de voormalige Niners-quarterback is dit gewaagde statement van het grote Amerikaanse sportmerk een ongekende steunbetuiging.

AANSTOKER VAN NATIONAAL PROTEST

Dat Nike voor Colin Kaepernick als gezicht van de campagne gaat, mag op zich niet verbazen. Het bekende sportmerk heeft altijd al zijn rebelse kantje in de verf willen zetten. Maar de keuze voor ‘Kaep’ ligt toch om meerdere redenen erg gevoelig in de Verenigde Staten. Ten eerste is er natuurlijk de anthem controversy. Het was Kaepernick die in 2016 het vuur aan de lont stak van een hele resem protesten door tijdens het Amerikaanse volkslied op een knie te gaan zitten.

Dit om het groeiende politiegeweld tegen zwarte Amerikanen in de VS aan de kaak te stellen. Vele spelers volgden zijn voorbeeld en al snel zat de NFL met een gigantisch probleem. De controverse is tot op vandaag nog steeds niet gaan liggen, getuige de moeizame invoering van regels om de volksliedceremonie niet meer te verstoren. Nike gooit nu nog wat extra olie op het vuur, door de aanstoker van het protest een gigantisch platform aan te bieden.

RECHTZAAK TEGEN DE NFL

Een tweede reden waarom Kaepernick een gevoelige keuze is, is de rechtszaak die de voormalige 49ers-quarterback heeft aangespannen tegen de teameigenaars. Kaepernick is ervan overtuigd dat de NFL-eigenaars samenspannen om hem geen plek meer in een van de 32 teams aan te bieden. Na zijn vertrek uit San Francisco in 2017, zit Kaepernick al twee jaar zonder team. Mocht talent het enige criterium zijn, dan is dit een regelrechte aanfluiting. Maar uiteraard speelt er meer mee. Zowat elke NFL franchise heeft schrik van reputatieschade mocht het Kaepernick aantrekken. Iets waar Nike zich duidelijk niks van aantrekt.

Een ander pikant detail in dit hele verhaal is de samenwerking die al bestond tussen Nike en de NFL. In maart van dit jaar tekenden Nike en de NFL een vernieuwd partnership dat tot minstens 2028 moet duren. Nike zou dus de komende tien jaar de shirts van alle NFL-teams moeten leveren. Wat de deal met Kaepernick zal betekenen voor het akkoord tussen de NFL en Nike, zal nog moeten blijken. Maar dat het de relaties onder druk zal zetten, dat staat zo goed als vast.

VOOR- EN TEGENSTANDERS

Intussen krijgt Colin Kaepernick veel steun van collega-sporters en analisten. Serena Williams, een ander gezicht van de Just Do It campagne, noemde Kaepernick “moedig” en zei dat ze zelf “erg trots” is om deel uit te maken van de campagne. Shannon Sharpe, voormalig tight end voor de Broncos en nu analist bij Fox Sports, liet zich ontvallen “extreem trots en blij” te zijn.

Er zijn echter ook tegenstanders. Op Twitter ontstond vrijwel meteen na de bekendmaking een heuse tegenbeweging, onder de hashtags #JustBurnIt en #BoycottNike. Het aandeel van Nike kreeg ook al snel klappen op de beurs. Uiteraard kon ook President Donald Trump, vurige tegenstander van de volksliedprostesten, niet ontbreken. In een interview liet de president optekenen dat Nike met deze keuze “een afschuwelijke boodschap de wereld instuurt.” Dat Trump deze beslissing niet op enthousiasme zou onthalen, is absoluut geen verrassing.

EXTRA BOOST BIJ SEASON OPENER

De lancering van de campagne wordt deze week kracht bijgezet tijdens de US Open, College football, MLB en de season opener vannacht. Deze commercial met onder andere LeBron James, Odell Beckham Jr., Shaquem Griffin en andere topsporters met een indrukwekkend levensverhaal in de hoofdrol zal te zien zijn op NBC rondom de wedstrijd tussen de Philadelphia Eagles en de Atlanta Falcons. De commercial is op het twitter-account van Kaepernick inmiddels meer dan 6 miljoen keer bekeken.

WAT BRENGT DE TOEKOMST?

Het is nu de vraag wat de langetermijngevolgen zullen zijn van deze controversiële beslissing. Helpt het Colin Kaepernick ultiem aan een job in de NFL, of mag hij die droom voorgoed opbergen? Zal dit de NFL ertoe aanzetten anders om te gaan met spelers die protesteren op het veld? En kan de samenwerking tussen Nike en NFL deze toegenomen druk wel aan? Vele vragen, maar op dit moment weinig antwoorden.

En jij? Ben je nu meer dan ooit #TeamKaepernick ? Laat het ons weten in de comments of via Twitter of Facebook!

Ook leuk om te lezen