Je bent gek als je de NFL sponsort

Door

In Amerika is alles groot. In de NFL mag alles nog een maal twee en op Super Bowl Sunday plus vier erbovenop. Kijkcijfers, halftime-shows en reclames. Het kan niet gek genoeg. Maar de sponsorcontracten staan op eenzame hoogte.

Voor dertig seconden televisie moet dit jaar 3.5 miljoen dollar neergelegd worden. De Super Bowl-ads zijn big business. Forbes rekende uit dat de afgelopen veertien jaar de prijzen jaarlijks met 5.7% omhoog gegaan zijn. In 1995 werd er bijvoorbeeld voor het eerst meer dan een miljoen neergeteld voor een zendtijd van een halve minuut.

Maar wil je nou meer dan dertig seconden tijdens een finalewedstrijd, dan moet je zorgen dat je een deal met de NFL maakt. Eerste voorwaarde is wel dat je geld bij je hebt. Veel geld. De NFL is niet voor niets de rijkste sportorganisatie op de wereld. De mensen van Gatorade weten er alles van. Zij hebben met afstand het langste contract met de organisatie.

Al 29 jaar is Gatorade de trotste sponsor van de NFL en Super Bowl. Ieder jaar maakt het 45 miljoen dollar over om de rechten te behouden. Daarnaast moeten ze nog zelf de marketingkosten betalen en alle teams voorzien van gratis sportdrank. Op het hoofdkantoor zullen ze de traditionele Gatorade-douche dan ook met gemengde gevoelens aankijken. Goede reclame, maar gratis is-ie niet.

PepsiCo, het moederbedrijf van onder andere Gatorade, Pepsi en Frito-Lay, kwam vorig jaar een nieuw contract overeen met de NFL. De penningmeester mag de komende tien jaar ongeveer 90 miljoen dollar bijschrijven. Ieder jaar. Dat komt over de gehele lengte van de deal uit op bijna 1 miljard dollar. In ruil daarvoor mag het bedrijf vijf merken showen rond de wedstrijden. En tijdens grote evenementen als de Super Bowl mogen ze ook volop gepromoot worden.

Een andere grote firma die vanaf volgend jaar weer toetreedt tot het rijtje grote sponsoren is Nike. In 2012 nemen zij het stokje over van Reebok. Over de hoogte van de deal werden geen mededelingen gedaan, maar Reebok betaalde 25 miljoen dollar per jaar. In 2001. Dus daar mag u nog een paar jaar inflatie overheen laten gaan.

Nike maakte al de handschoenen en spikes voor de league en nu mogen ze ook losgaan op de shirts. Iets dat ze bijvoorbeeld voor de Oregon Ducks al een tijdje deden. Het leverde state of the art-tenues op. En op persoonlijke titel mag ik wel zeggen dat de Ducks er iedere week esthetisch zeer verantwoord bijliepen.

Foto: Getty Images

Ook leuk om te lezen