Game Previews | TNF Week 9: Raiders @ 49ers

In week 9 nemen twee geplaagde teams het tegen elkaar op. Beide teams ondergaan, om uiteenlopende redenen, een vreselijk seizoen. San Francisco (1-7) heeft te maken met blessures van belangrijke spelers waaronder Jimmy Garoppolo. Terwijl de Raiders (1-6), ook al wordt dit ontkend, flink aan het tanken zijn. Zo wordt de laatste ‘Battle of the Bay’ een battle voor de first overall pick op draft day.

2 November 2018 – 01:20 | Oakland Raiders (1-6) @ San Francisco 49ers (1-7) |Levi’s Stadium

FROM THE GROUND UP

Het is voor de Raiders maar goed dat er een trade deadline is, anders waren er na Khalil Mack en Amari Cooper wellicht nog meer goede spelers vertrokken. Toch blijft coach Jon Gruden hardnekkig volhouden dat ze niet aan het tanken zijn. Als de Raiders daadwerkelijk de eerste overall pick willen bemachtigen wordt dit nog lastig genoeg met teams die eveneens een rampzalig seizoen draaien. Een quarterback, die hebben ze in ieder geval wel. Derek Carr voltooit wel 72% van al zijn passes, maar 10 touchdowns, 8 interceptions en 17 sacks geven wel aan hoe moeilijk het dit seizoen gaat.

Om het de 49ers lastig te maken zal de defense eens moeten beginnen met de pass rush. Ze staan namelijk laatste met slechts zeven sacks. Daarbij zullen de silver and black tight end George Kittle moeten afstoppen. Hij is de leading receiver van de 49ers met de meeste receptions (37) en receiving yards (584). Kittle is het meest dynamische wapen van de 49ers wat door de Raiders in bedwang gehouden moet worden. Voor de Raiders zal het op aanvallend gebied vooral moeten komen van Jordy Nelson, Jared Cook en Doug Martin. De Raiders spreken uit dat ze dit seizoen nog niet hebben opgegeven. Vannacht krijgen ze de kans om de daad bij het woord te voegen.

HOPEN OP EEN FITTE BEATHARD

De San Francisco 49ers zullen moeten roeien met de riemen die ze hebben. Zo kunnen ze geen beroep doen op Reuben Foster en Jaquiski Tartt, terwijl C.J Beathard en Matt Breida vraagtekens zijn. Mocht Beathard niet meedoen zal Nick Mullens under center staan. Mullens heeft nog nooit een snap in het reguliere seizoen gespeeld, alleen een paar preseason wedstrijden. Hierin had hij 31 completions van de 43 attempts, 1 touchdown en 3 interceptions. Het is maar te hopen dat Beathard’s pols en duim goed genoeg zijn hersteld.

Een speler wat ondergesneeuwd wordt door de lawine aan blessures is rookie Mike McGlinchey. Als offensive lineman val je qua fysiek wel op, maar statistisch gezien niet. Toch speelt McGlinchey vooral in de running game een zeer belangrijke rol. Zijn run blocking is van een hoog niveau. Dit is vooral te zien aan running back Matt Breida’s yards before contact. Onder de running backs die tien of meer poging links of rechts van de right tackle maken, scoort Breida het hoogste met 5.4 yards before contact. In vergelijking met alle overige running backs. Het gemiddelde in de gehele league is een magere 1.5 yards.

Voor de niners wordt het vooral werken aan een goede basis voor volgende seizoen en het weer fit krijgen van alle (top)spelers. Laten we hopen dat we ondanks alle tegenslagen een spannende laatste ‘Battle of the Bay’ voorgeschoteld krijgen.

Coverphoto: Getty Images (archief)