De impact van Nike Air Jordan

Door

Ook al heeft Michael Jordan sinds 2003 geen bal meer geschoten op een NBA veld, zijn impact in de league is nog steeds merkbaar. Niet in de laatste plaats door de Jordan brand. Jordan mag dan met zijn Charlotte Bobcats jaar in jaar uit door het ijs zakken, op commercieel gebied is zijn succes wereldwijd door haast geen enkele sporter te evenaren. Daarnaast is de vercommercialisering van de sport voor een groot gedeelte begonnen met His Royal Airness, zoals in De Wereld Draait Door werd aangegeven door Pieter van den Hoogenband. Na zes minuten in het filmpje legt onze zwemtrots in een geweldig citaat uit waarom Jordan de grootste ooit is en benoemt hij zijn bijdrage in commercie rond sport.

Jordan tekende in 1984 bij Nike wat tegenwoordig als de normaalste zaak ter wereld wordt beschouwd. Nike is heden te dage het grootste sportmerk ter wereld en de namen Jordan en Nike lijken tamelijk obligaat. Het had echter niet veel gescheeld of de beste basketballer aller tijden had niet op Nike’s gespeeld. Gedurende zijn collegeperiode aan de University of North Carolina speelde Jordan op Converse, maar had hij een voorkeur voor het Europese Adidas. Jordan gaf dan ook bij het Duitse bedrijf aan dat hij graag bij hen zou willen tekenen.

Gelukkig voor Nike tekende Jordan uiteindelijk voor het Amerikaanse bedrijf. Reeds in zijn eerste jaar kreeg de Jordan brand een subdivisie zodat de verkoopcijfers duidelijk konden worden afgezet tegen verkoopcijfers van andere divisies. In zijn rookie jaar werd er door de Jordan brand voor ruim 130 miljoen dollar aan voornamelijk schoenen verkocht. In zijn tweede jaar in de NBA mistte Air Jordan 62 wedstrijden vanwege een gebroken voet wat gevolgen had voor de verkoop. Het herstel trad echter direct in tijdens zijn derde jaar in de NBA waarna de cijfers alleen meer verder klommen. In 1998 had de Jordan ruim 2.6 miljard dollar bij elkaar geharkt voor Nike.

Jennifer Black, een specialist op het gebied van sportmarketing met als specialisatie schoeisel, heeft de waarde van het zogenaamde Jordan brand effect geschat op bijna 10 miljard dollar. Deze cijfers zijn de grootste bijdrage van welke individuele endorsement deal in de geschiedenis van de sport. En de lijn blijft maar stijgen, in 2007 verkocht de Jordan brand voor 800 miljoen dollar aan producten. Dit bedrag is bijna gelijk aan de 900 miljoen dollar die Nike in 1984 in totaal verdiende.

Nate Robinson staat bekend als een fervent Jordans verzamelaar

En ook na zijn definitieve afscheid van de NBA in 2003 stortte het imperium niet in. Nike verdubbelde zelfs zijn verkoopcijfers en het Flight logo lijkt alleen maar meer gewild te zijn. Verschillende NBA spelers trachten hun explosieve dunks uit te voeren op retro Jordans zoals bijvoorbeeld Gerald Green die zijn XI’s Concords het liefst nooit meer uittrekt. Maar ook Persons en J.R. Smith zijn geregeld te bewonderen in Jordans uit het begin van de jaren negentig.

Tegenwoordig produceert de Jordan brand al lang niet meer alleen de Air Jordan, maar bestaat er een sportieve kledinglijn voor zowel mannen als vrouwen, een nette kledinglijn voor beide sexe, een keur aan verschillende zoorten schoeisel en heeft de Jordan brand ook zijn weg gevonden naar andere sporten als de NFL. Na de lancering van zijn nieuwe kledinglijn werd Jordan bij Oprah verrast door een model waarvan wij denken dat Karl Lagerfeld daar wel wat op aan te merken zou hebben. De gehele uitzending met Michael Jordan is hier te bekijken.

Inmiddels is de Air Jordan niet meer alleen te zien op het basketbalveld maar ook in het dagelijks leven zien we minder de swoosh en meer de flight. De Air Jordan is naast een schoen voor basketballers een modeobject geworden, ook voor hen die nog nooit een basketbalwedstrijd hebben gezien. Commercieel uiterst aantrekkelijk maar de basketbal- en sneakerliefhebber voelt zich soms bestolen van zijn niche. Gelukkig hebben we al die geweldige Jordan reclames nog die gebundeld zijn in één filmpje. Eén van onze persoonlijke favorieten begint na 24 minuten en 44 seconden. Enjoy!

Foto: Google Images

Ook leuk om te lezen