Column: Empire State of Mind

Door

Chinese Company Agrees To Purchase Majority Stake In Large Brooklyn Real Estate DealDe metro stopt op Atlantic Avenue. Het is niet de eerste keer dat ik in Brooklyn kom, maar dit stuk viel altijd een beetje van de kaart. Liever het hippe deel rond Bedford Avenue, het mooie Park Slope, het rauwe DUMBO of het keurige Brooklyn Heights. Hier is hoegenaamd niets.

Tenminste hier was hoegenaamd niets. Het metrostation is van een roestbruine kleur. Dezelfde kleur als de gigantische hal die voor me opdoemt. Een oculus met een scherm dat niet zou misstaan op Times Square staart me aan. Ik kijk in één keer dwars door het gebouw heen en zie een court liggen. Hét court liggen. Daar acteren de speeltjes van Jay-Z: de Brooklyn Nets. Het NBA-team in strak zwart en wit. Het team dat de New Yorkers de Knicks moet doen vergeten. In alle eerlijkheid: het zijn nauwelijks zijn speeltjes. Jay-Z was met nog geen procent aandeel van gering financieel belang. Dat is de Rus Mikhail Prokhorov wel. De Brooklyn Nets zijn eigendom van deze miljardair die 109de staat op de lijst van rijkste mensen op onze planeet.

Jay-Z heeft zijn aandeeltje alweer verkocht trouwens. Hij werd spelersmakelaar en dat mag niet samengaan: belangen van de club en de speler verschillen per definitie. Maar de hal, met de commerciële en oersaaie naam Barclays Center, ademt Jay-Z. Zijn club, de 40/40 club, is de chique hospitality ruimte voor de VIP’s. Zijn favoriete champagne (Armand de Brignac met schoppenaaslogo) wordt geserveerd in alle VIP-boxen. Zijn box ligt praktisch courtside, vijftien stappen en je zit aan het veld. Misschien nog wel belangrijker: het roestbruine gevaarte staat in de buurt waarin hij opgroeide. De bedrijven uit zijn buurt (denk aan de cheesecakes van Junior’s en het bier Brooklyn Brewery) verkopen er eten en drinken. Hij speelde de eerste acht concerten in de hal, nog voor de Nets er hadden gespeeld.

Het Barclays Center is namelijk veel meer dan een basketbalhal. Er zijn concerten en andere shows die promotor AEG programmeert. De New York Islanders zullen er binnenkort hun puck over het ijs jagen en er wordt veel collegebasketbal gespeeld. Maar ook in overdrachtelijke zin is het Barclays Center veel meer dan een sporthal. Het is een ontwikkeling die meer dan een decennium in voorbereiding was. Het is een innovatieve arena met meer dan duizend schermen, een eigen app en gratis wifi. Het is ook een nieuw smoel voor een lastige wijk in Brooklyn. Het is een megaproject waar niet iedereen in Brooklyn met even veel liefde naar kijkt, zelfs met Jay-Z als lokale ambassadeur. Het is de oorzaak dat Madison Square Garden na al die jaren ineens wel geld had om te verbouwen.

Inmiddels zijn de ogen alweer gericht op twee nieuwe sportteams in New York (nou ja, nieuwe…): de NYC FC en New York Cosmos. Ja inderdaad: twee voetbalteams, naast de Red Bulls. Maar dat is voer voor een andere column.

Deze column was eerder te lezen in Sport Amerika Magazine.

Ook leuk om te lezen