World Series 2012 preview: Tigers vs. Giants

Wie wint dit jaar de World Series? De San Francisco Giants die zes elimination games op rij wisten te winnen of de Detroit Tigers met Justin Verlander en Triple Crown-winnaar Miguel Cabrera. Daarom heeft SportAmerika redacteuren Jurian Ubachs en Lennart Beishuizen gevraagd om hun pick te verdedigen.

Ken je Justin Verlander, Len? Ja, die ken je. Sterker nog, ergens op de Verlander-bandwagon zit jij zelf ook nog verstopt. Bij de Giants wisselt het nog wel eens, wie nou eigenlijk echt de ace is, maar voor mij is het Cain. Je weet wel, die man die maandagavond de Giants langs de Cardinals gooide, en daardoor pas in Game 3 of 4 zijn opwachting kan maken.

Verlander gooit Game 1, Game 4, en indien nodig, Game 7. En ondanks dat Verlander nog niet officieel door het leven gaat als ‘Saint Justin’, begint het er verdacht veel op te lijken. Niemand is zo ‘loose’, maar toch zo dodelijk effectief als ‘JV’. Weet je dat ik niet eens naar zijn stats tegen de Giants heb gekeken? Interesseert me niet. JV is een big-game pitcher. Hij stáát er, dat garandeer ik je vast.

Het moge duidelijk zijn dat ik voor die drie potjes al W’s verwacht voor Detroit, maar laten we voor de grap zeggen dat Verlander er eentje verliest. Of dat de bullpen met big-belly Valverde het vergooit (haha, vergooit). Oké, ik ga mijn centjes niet op Drew Smyly zetten. Mocht die aan bod komen, dan mag je die hebben. Van Anibal Sanchez ben ik persoonlijk ook geen fan. Maar Doug Fister en Max Scherzer? Zeker wel. San Francisco mag dan hot zijn, maar ook wisselvallig. De vijf potjes die Verlander niet wint, zijn een coinflip. En dan hoeft Detroit er maar twee van de vijf te hebben.

En dan hebben we het alleen nog maar over pitching gehad. Je zou bijna vergeten dat de Tigers nog altijd het meest indrukwekkende 3-4 duo van de hele Major League hebben, met Miguel Cabrera en Prince Fielder. Ik hoop dat de kano’s in de baai klaarliggen, want dat wordt vissen. En nu ga jij logischerwijs iets roepen over de bullpen en Detroits ‘D’. Ik ontken die zwakheden zeker niet. Maar ik geef je nu vast op een briefje dat de Giants weggemept en weggepitcht zijn voor ze daar überhaupt naar kunnen kijken. Een doekje voor het bloeden, meer niet. Verlander en de boys brengen de vlaggetjesbeker naar Motor City! (JU)

Of ik Justin Verlander ken? Natuurlijk! Verlander is de beste werper in de Major Leagues en gaat er voor zorgen dat de Tigers in Games 1, 4 en 7 ongelooflijk moeilijk te verslaan zijn. Maar verder? Max Scherzer en Anibal Sanchez zijn geen zekerheidjes. En wat te denken van Doug Fister? Een hele goede ground-ball pitcher. Maar weet je wat: de Giants lieten in Game 7 van de NLCS zien waar ze goed in zijn: geduldig, de bal in het spel brengen en zo de verdediging onder druk zetten.

Je kunt natuurlijk zeggen dat ik ‘logischerwijs’ iets ga roepen over de bullpen en de defense van Detroit, maar dat betekent niet dat die argumenten niet steekhoudend zijn. De Detroit ‘D’ is ver-schrik-ke-lijk slecht. Miguel Cabrera is een elite slagman en ik ben het eens over de klasse van de 3-4 punch van de Tigers, maar man, wat doet Miggy op het derde honk? Hij heeft de draaicirkel van Wilfred Bouma en zal de komende week meerdere keren zand happen op de ballen van de Giants’ rechtshandige slagmannen.

De Giants zijn in staat het elke wedstrijd ‘close’ te houden. In tegenstelling tot de Yankees draaien de Giants wèl. Je hoort mij niet zeggen dat Verlander geen ‘tough mountain to climb’ is, maar als ze een keer kans tegen hem hebben is het woensdag, met alle dagen rust die de Tigers hebben gehad. Ik denk dat de Giants er voor tekenen als het na zeven innings 3-1 voor de Tigers staat. Dan wil ik namelijk José ‘ojeee ojeeeeee’ Valverde wel eens die wedstrijd af zien maken. Of Joaquin Benoit. Of één van die andere koekenbakkers.

De kracht van de Giants ligt hem in de sterke werperstaf met Matt Cain, Madison Bumgarner en Ryan Vogelsong (zie dat ik Barry Zito en Tim Lincecum hier niet noem) en een superieure defense en bullpen. En wat wint Championships? Zeker geen hitting. De Giants kunnen de Tigers net zo makkelijk stil krijgen als de Tigers de Giants. Maar in een gelijkopgaande wedstrijden (Giants gaan niet weggemept worden, sorry) zal ik altijd kiezen voor het team met de betere bullpen en dat wèl plays maakt in het veld.

Dit worden de World Series van Buster Posey, Pablo ‘Kung Fu Panda’ Sandoval en man van het moment Marco Scutaro. You better believe it. Giants in 6! (LB)

World Series 2012 preview: Pitching

World Series 2012 preview: Defense