Season in Review: New York Yankees

Baltimore Orioles v New York Yankees
Twee seizoenen op rij niet naar de play-offs. Dat zijn normaal gesproken rampjaren bij de New York Yankees, dat is al sinds vroeg in de jaren negentig niet meer gebeurd! Maar dit jaar waren er verzachtende omstandigheden. De laatste der mohikanen, het gezicht van de franchise en het gezicht van de sport, Derek Jeter, nam afscheid en zo stond het seizoen van de Yankees in 2014 niet zozeer in het teken van het winnen van de World Series, maar van het afscheid van een levende legende.

Manager: Joe Girardi
General Manager: Brian Cashman
Stadion: Yankee Stadium
2013: 3e in AL East (85-77)
2014: 2e in de AL East (84-78)
2014 MVP: Brett Gardner (4.0 WAR)
2014 LVP: Alex Rodriguez (0.0 WAR, geschorst)

2014 Upside
* Masahiro Tanaka bleek, toen hij fit was, een geweldige werper en een echte ace.
* Dellin Betances was een ware openbaring als setup man en werd bijna Rookie of the Year.
* Michael Pineda verscheen eindelijk, na twee jaar blessureleed, op de heuvel in een Yankees uniform en pitchte goed.
* Brett Gardner blijkt over de nodige power te beschikken (17 HR) en ownt Yu Darvish (.455 met 4 HR).

2014 Downside
* De Yankees zijn oud en blessuregevoelig: A-Rod, Teixeira, Beltran, Sabathia, Tanaka, Pineda, Kuroda en Jeter.
* Alle spelers met een link naar de dynasty van de jaren negentig en begin 2000 zijn nu gestopt.
* Dure aanwinsten Brian McCann en Carlos Beltran vielen in hun eerste seizoen zwaar tegen.
* Bronx Bombers? De Yankees sloegen slechts 147 homeruns.. Waar is de power?

Het seizoen van de Yankees in een..

filmpje: Alleen Derek Jeter kan zijn laatste thuiswedstrijd op deze manier beëindigen:

2015
Het moge duidelijk zijn dat General Manager Brian Cashman op zoek moet naar de nieuwe korte stop van de New York Yankees, de eerste nieuwe korte stop van de Yankees sinds 1995. Er is een aantal free agents beschikbaar, maar het is nog maar de vraag of de Yankees dit seizoen opnieuw met geld willen smijten. Volgens de laatste geruchten liggen de prioriteiten op dit moment bij het terughalen van free agents David Robertson, Brandon McCarthy en Chase Headley en misschien ook wel Hiroki Kuroda.

Mocht Kuroda stoppen dan zouden de Yankees alsnog kunnen besluiten om vol voor een van de top free agent werpers als Jon Lester, James Shields of Max Scherzer te gaan. Alex Rodriguez keert terug bij de Yankees na zijn schorsing, maar het is de vraag in hoeverre hij iets kan bijdragen aan de Yankees. Daarom is de verwachting dat Headley terugkeert als derde honkman en dat A-Rod voornamelijk als DH en backup corner infielder wordt gebruikt.

New York Yankees v Boston Red Sox
De nieuwe korte stop zou wel eens via een trade binnen gehaald kunnen worden. Starlin Castro, Troy Tulowitzki, Alexei Ramirez, Didi Gregorius en Elvis Andrus. Allemaal zijn ze al in verband gebracht met de Yankees, maar de vraag is of de Yankees genoeg prospects hebben om een topper binnen te halen. Ze zouden ook voor een jaartje Stephen Drew kunnen kiezen om te kijken wat er volgende winter mogelijk is. Ian Desmond, huidige korte stop van de Nationals, zou dan bijvoorbeeld free agent kunnen zijn.

Conclusie? De Yankees zullen altijd voor de World Series titel gaan, maar er moet een hoop goed gaan willen zij het volgend seizoen halen. Alex Rodriguez zal iets toe moeten voegen, Sabathia, Tanaka, Pineda, Nova, Teixeira en Beltran moeten fit blijven en dan hebben ze een kans. Maar op de achtergrond wordt er al hard aan de toekomst gewerkt. Dit seizoen werden 10 spelers uit de top 30 van international free agents door de Yankees binnengehaald en de grootste vis uit die vijver, Yoan Moncada, staat bovenaan de verlanglijst. De Yankees doen iets wat ze jarenlang niet gedaan hebben: bouwen aan de toekomst.