Season in review: Milwaukee Brewers

85th MLB All Star Game

Het leek er lang op alsof dit het seizoen van de Brewers ging worden. De club uit Milwaukee stond maar liefst 149 dagen van het afgelopen seizoen bovenaan de NL Central. Maar na de All-Star Break liep het helemaal mis. Dus staat de club voor een belangrijke tweesprong: het nog een jaar met dezelfde spelers proberen, of kiezen voor een complete overhaul.

Manager: Ron Roenicke
General Manager: Doug Melvin
Stadion: Miller Park
2013: 4e in NL Central (74-88)
2014: 3e in NL Central (82-80)
MVP 2014: Jonathan Lucroy
LVP 2014: Mark Reynolds

2014 Upside
* De start van het seizoen. De club begon met een 51-32 record, en stond eind augustus bovenaan. Daarna ging het seizoen met een reeks van 9-22 verloren.
* Catcher Jonathan Lucroy is één van de beste spelers van de NL aan het worden. Zijn vierde plaats bij de MVP-verkiezing is daar het bewijs van.
* De opkomst van Mike Fiers. Hij begon het seizoen in AAA, maar nadat hij een tweede kans kreeg in augustus was hij – ondanks zijn pitch in het gezicht van Giancarlo Stanton – de beste werper van het team (6-5, 2.13 ERA).

2014 Downside
* Discipline in het slagperk. De Brewers wisten als team slechts 423 walks te genereren in 5462 slagbeurten, goed voor de 22e plek in de Majors.
* Ryan Braun keerde terug na zijn schorsing, maar wist vanwege blessures nog niet zijn oude MVP-achtige vorm te etaleren.
* 200 innings. Ondanks drie ervaren pitchers (Gallardo, Garza en Lohse) in de rotation wist geen enkele startende werper deze magische grens van constantheid te halen.

Het seizoen van de Brewers in één…

Milwaukee Brewers v Chicago Cubs

Foto. Teleurstelling bij de spelers na weer een verloren wedstrijd in september.

2015
De teamleiding van de Brewers was er van overtuigd dat dit team in staat is om te winnen. Dat ging een hele tijd goed, en toen volgde één van de slechtste septembers in de historie van de MLB. Dat kwam met name door het aanvalsspel, want slechts twee teams wisten minder punten te scoren dan de Brewers in 2014. Maar ook de rotatie was niet consistent genoeg. Dat zou tot vertwijfeling en een verandering van koers kunnen leiden, maar vooralsnog lijkt het daar niet op.

General Manager Doug Melvin en manager Ron Roenicke mochten blijven, en Melvin heeft intussen al aangegeven dat wat zijn team betreft het seizoen morgen kan beginnen. Wie puur naar het talent van de Brewers op papier kijkt, moet hem gelijk geven. De club lijkt de juiste mix van ervaren spelers en jong talent te hebben. Het is alleen niet de bedoeling dat zoveel spelers, waaronder sterspelers Ryan Braun en Jean Segura, tegelijkertijd een down season hebben.

Versterkingen
De enige versterking van het seizoen – als je GM Melvin mag geloven – is al binnen. Adam Lind kwam over van de Blue Jays en geeft de Brewers zowel een sterke linkshandige slagman als goede defense op het eerste honk. De grootste versterkingen zijn de afgelopen jaren al binnengehaald; denk aan Matt Garza, Jean Segura en ook closer Jonathan Broxton.

Als de Brewers nog actief worden tijdens het offseason, zal dat voor de bullpen zijn. Daar kan de club, na een wisselvallig seizoen van de werpers vorig jaar, nog wel wat extra talent gebruiken. Maar de grootste verandering komend jaar komt misschien wel uit de tactische koker van Melvin. Hij was al de eerste in het honkbal die voor het eerst radicale shifts voorstelde in het infield, maar nu wil hij ook vier middenvelders gaan introduceren.

Conclusie
De Brewers zijn eigenlijk net zo ver als vorig jaar. De linkshandige power van Lind kunnen ze goed gebruiken, maar eigenlijk moet hetzelfde team gewoon beter gaan presteren dan in 2014. Daar lijken ze wel toe in staat – en gezien de ervaring van afgelopen september zit het ook op dat vlak goed. De Brewers zijn daarom het komend jaar een sleeper in de zeer sterk bezette NL Central.