Season in Review – #32 Cleveland Browns

St. Louis Rams v Cleveland Browns

Het is precies één week geleden sinds de New England Patriots en de Atlanta Falcons op fenomenale wijze het NFL-seizoen afsloten. Daarmee is het tijd om terug te kijken naar het afgelopen seizoen, en om per team kort maar krachtig te kijken naar de hoogte- en dieptepunten van het afgelopen seizoen. Beginnend met het slechtste team (de Cleveland Browns) en eindigend met de kampioenen: de New England Patriots.

Vandaag bekijken we het allerslechtste team van de NFL, en die eer behoorde niet geheel verrassend toe aan de Cleveland Browns.

BROWNS SEASON REVIEW

Wat ging er goed?
Niet bepaald veel, ondanks dat het in de lijn der verwachtingen lag. Positief was echter wel de ontwikkeling van spelers als Terrelle Pryor, en rookie Corey Coleman liet ook bij vlagen zien dat hij in de toekomst een ware #1 receiver kan worden. Een andere rookie, Emmanuel Ogbah, eindigde met 5.5 sacks en was daarmee de beste op het team. Oh, en er was natuurlijk de glorieuze overwinning op de San Diego Chargers tijdens kerstavond die een 0-16 seizoen voorkwam.

Wat ging er fout?
Heel veel, beginnend bij de vele blessures op de quarterback positie. Robert Griffin III, Cody Kessler, Josh McCown, Kevin Hogan en Charlie Whitehurst kregen dit seizoen allemaal een kans vanwege blessures bij anderen. Het feit dat de piepjonge verdediging ook bij tijd en wijlen geen bloedneus kon stoppen hielp vervolgens ook niet.

MVP
Al jaren is Joe Thomas als left tackle de enige constante factor in Cleveland. Inmiddels is Thomas 32, en is het nog maar de vraag hoelang hij zich nog zal kunnen scharen onder de allerbeste left tackles van de NFL. Het zegt ook genoeg over het seizoen van de Browns dat eigenlijk de left tackle het meeste aanspraak maakt op deze award (Met een eervolle vermelding voor Terrelle Pryor).

Rookie of the Year
Corey Coleman liet bij vlagen leuke dingen zien, Emmanuel Ogbah had 5.5 sacks, maar toch moeten we hier voor Cody Kessler gaan. Er werd (terecht) raar opgekeken toen hij in de derde ronde door Cleveland werd gekozen, maar in de meeste wedstrijden waar hij startte hield hij zich prima staande. Of hij hiermee de redder van de Browns gaat worden, dat moet nog gezien worden, maar in een verder rampzalig seizoen was de relatief goede prestatie van Kessler een aardige opsteker voor Hue Jackson en co.

Verrassing van het jaar
We hebben de naam al eerder laten vallen: 2016 was het jaar van de doorbraak van Terrelle Pryor. Voorheen een succesvol quarterback voor Ohio State, en nu de meest succesvolle receiver van de Browns. En gezien de hoeveelheid aan problemen die de Browns als team hadden, was het spel van Pryor een meer dan aangename verrassing. Wie weet wat de ex-quarterback met een fitte en getalenteerde spelmaker wel niet allemaal kan klaarspelen…

Teleurstelling van het jaar
Er was een tijd dat cornerback Joe Haden in één adem werd genoemd met de beste corners in de NFL. Maar die tijd lijkt inmiddels voorbij vanwege veelvuldig blessureleed. Ook in 2016 kampte Haden al snel met pijntjes waardoor hij één van de meer kwetsbare corners in de NFL werd. Onlangs is de veteraan van de Browns onder het mes gegaan, en de hoop is dat we in 2017 weer de Joe Haden van weleer gaan zien. Want met 27 jaar zou hij nog zeker genoeg kwaliteit moeten hebben om zijn oude niveau te halen.

Offseason takenlijst
De Browns zijn jong en hebben talent rondlopen. Komend offseason zal de eerste stap voor Hue Jackson moeten worden om iets meer kwaliteit te injecteren in de selectie, en om het liefst daarbij een quarterback voor de toekomst te vinden. Dit laatste staat al ruim 15 jaar op de wenslijst va de Browns, en ondanks het aardige werk van Cody Kessler, zal dit ook aankomend offseason een aandachtspunt zijn. Want zonder quarterback, zal Cleveland nog steeds kansloos zijn in de competitieve AFC North.