Season in Review 2017: Los Angeles Dodgers

Met het seizoen 2017 in de boeken en het off-season onderweg, werpen we een blik in de achteruitkijkspiegel van het Major League-jaar. In volgorde van de draft, van slechtste team naar het beste, kijken we terug op het seizoen van de 30 verschillende Major League-organisaties. Vandaag in deel 28: Los Angeles Dodgers.

EEN SUCCESSEIZOEN ZONDER BEKRONING

De Dodgers werden voorafgaand aan het seizoen 2017 al gezien als één van de betere clubs in de MLB. Dat is op zich logisch te noemen, want er loopt in Los Angeles een arsenaal aan sterspelers en miljoenencontracten rond. Met Clayton Kershaw als ace en de net-verlengde Justin Turner en topcloser Kenley Jansen onder contract, stond er een stabiele basis in LA.

Met een 104 – 58 record lieten de Dodgers geen spaan heel van de concurrentie. Ook in de play-offs werd er relatief eenvoudig afgerekend met de Diamondbacks en de Cubs. Zonder remmen knalden de mannen van manager Dave Roberts naar de World Series.

— SPORTAMERIKA 30-IN-30 PREVIEW 2017: LOS ANGELES DODGERS

Bijna was het dan ook zover. Negen innings verwijderd van eeuwige glorie, zakte nieuw binnengehaalde werper Yu Darvish volledig door het ijs. De Dodgers konden zijn dramatische start in Game 7 van de World Series niet te boven komen en zagen hun droom om voor het eerst sinds 1988 een titel naar LA te halen in rook opgaan.

Toch ging er ook meer dan genoeg goed bij de Dodgers. Zoveel zelfs, dat er nu al met smart uitgekeken wordt naar 2018, als vrijwel hetzelfde team opnieuw een gooi gaat doen naar succes.

SO CLOSE…

In 2017 ging vrijwel alles goed voor de Los Angeles Dodgers. De club walste over de tegenstand heen en pas in september, met de play-offs veiliggesteld, kwam er een beetje de klad in. Ook die problemen kwam de club te boven en als favoriet werd begonnen aan de play-offs.

Dat de Dodgers de gedoodverfde kampioen waren, lag voor het eerst niet aan de enorme payroll. De duurste verzameling spelers op aarde presteerde voor het eerst in de geschiedenis ook als zodanig. Vanaf het startschot domineerden de Dodgers. Het werd zelfs zo erg dat LA vanaf 7 juni maar liefst 43 van de volgende 50 wedstrijden zouden winnen. Dit record lijkt voorlopig niet uit de boeken te kunnen worden gespeeld.

Ook de doorbraak van journey man Chris Taylor kwam de Dodgers goed uit. Niemand had van tevoren gedacht dat Taylor de rol van utility man zou overstijgen, maar Taylor deed dat en meer. Met 514 slagbeurten groeide hij binnen de kortste keren uit tot vaste waarde in de line-up. Zijn 21 homeruns en 72 RBI’s waren van ongekende waarde voor de LA, net als het feit dat zich snel aanpaste aan zijn nieuwe stek in het outfield. Taylor was echter niet de enige steunpilaar voor de Dodgers.

CODY BELLINGER

Dan was daar nog Cody Bellinger. De rookie slugger werd verrassend vroeg opgeroepen en liet er vanaf dag één geen twijfel over bestaan dat hij de National League Rookie of the Year zou worden. De lefty debuteerde op 21-jarige leeftijd en sloeg — alsof het niets was — 39 ballen over de hekken in zijn debuutseizoen. Met 97 RBI’s was hij de laatste belangrijke schakel in de Dodgers-offense, de man die het verlies (en het onderpresteren) van Adrian Gonzalez in zijn eentje opving.

Cody Bellinger sloeg de pannen van het dak in zijn rookie-seizoen (si.com)

Waar voormalig rookie-fenomeen Joc Pederson het tot de play-offs af liet weten, deed Bellinger Dodgerharten sneller kloppen. De perfecte linkshandige toevoeging aan de righty-heavy line-up in LA, dat was CB. Met Bellinger in het hart van de line-up kunnen de Dodgers nog jaren vooruit.

GAME 7

In een seizoen waarin je club de World Series haalt, zijn er meestal weinig aantoonbare zaken die fout gingen. Voor de Dodgers komt het eigenlijk dan ook neer op één ding: Game 7 van de World Series. LA kon de catastrofale start van Yu Darvish niet ongedaan maken en werd door Charlie Morton volledig onder controle gehouden. De titel ging naar Houston en de Dodgers stonden met lege handen.

MANAGERIALE DWALINGEN

Toch kwamen de Dodgers niet geheel kritiekloos door hun successeizoen heen. Voornamelijk in de play-offs was er veelvuldig commentaar te horen op manager Dave Roberts. Roberts bleek namelijk een extreme voorkeur te hebben voor het vroeg wisselen van zijn werpers. Door deze tactiek in de play-offs (te) vaak toe te passen, raakte L.A.’s bullpen sneller uitgeput dan die van de tegenstand. In eerdere rondes kwamen de Dodgers deze problemen nog te boven, maar in de World Series — juist toen het nodig was — bleek de ‘pen vermoeid.

Brandon Morrow gooide in elk World Series-duel en werd de personificatie van Roberts’ bullpenmanagement (Jake Roth/USA TODAY Sports)

Na het tweemaal snelle uitvallen van Yu Darvish, moest Roberts’ relieverkorps de puinhoop opknappen. In Game 7 moest Roberts noodgedwongen een beroep doen op Clayton Kershaw, omdat hij zijn relievers niet meer vertrouwde. Zelfs Kenley Jansen kreeg tijdens de World Series een paar rake klappen om zijn oren. De elitegroep in de bullpen van Los Angeles was bij tijd en wijle geen schim van zichzelf. Als er dan iets is wat Roberts zich mag aanrekenen, is het dat.

MEER VAN HETZELFDE

De Dodgers en hun trouwe fanbase hopen natuurlijk van harte dat komend seizoen de laatste stap wel gezet wordt. Het team van $2 miljard moet toch haast wel een keer een titel kunnen pakken? Het is dan ook zaak dat LA hun sterrenkern bij elkaar houdt. Dat lijkt te lukken, want van geen enkele speler die in 2017 op de payroll stond, loopt het contract af.

Dat betekent echter niet dat dead weight Adrian Gonzalez ($22.3 miljoen) en Scott Kazmir ($17.6 miljoen) nog doorbetaald krijgen. Gonzalez verdween naar de Mets, via de Braves. Bij de ploeg uit Atlanta is ook Kazmir neergestreken, die daar lijkt te blijven hangen. Andre Ethier had een buy-out van $2.5 miljoen die de Dodgers hebben gelicht.

Van alle sleutelspelers zijn staan  Yasmani GrandalAlex Wood, Joc Pederson, Kike Hernandez, Tony Cingrani en Josh Fields arbitration eligible. Voor een club met kapitaal zoals de Dodgers moet het geen probleem zijn hun nieuwe contracten op te vangen.

Met dezelfde nucleus als in 2017 moet het voor de Dodgers een koud kunstje zijn weer mee te dingen naar de prijzen in 2018. Als de club zich zelfs weet te versterken, kan het wel eens een lachertje worden in de NL West.

(Top photo: AP Photo/Mark J. Terrill)