Review: NBA Live 16

Live16_3

Voor deze review is gebruik gemaakt van de PlayStation 4-versie van NBA Live 16

In video game land is basketbal nog de enige sport waarbij er daadwerkelijk concurrentie is. De NFL heeft de rechten exclusief aan EA verkocht, de NHL-reeks (ook van EA) is de enige ijshockey-titel die er toe doet en sinds 2K geen honkbal meer maakt kunnen enkel gamers met een PlayStation zich uitstekend vermaken met MLB The Show.

NBA-liefhebbers kunnen kiezen uit twee opties: de NBA2K reeks of NBA Live. De eerste een franchise die jaar-na-jaar beter-en-beter wordt, de laatste een titel die met pijn en moeite recht overeind gehouden wordt. Om maar meteen met de deur in huis te vallen als het op virtueel basketbal aankomt: ga voor NBA2k16.

Noem het een comeback

Het verhaal rondom de NBA Live reeks is welbekend. EA Sports produceert de reeks al sinds jaar en dag. Maar na NBA Live 2010 was het ineens afgelopen. NBA Elite 11 werd nog wel aangekondigd, maar was in zo’n slechte staat dat de uitgever besloot om het project te schrappen. De producent voelde zich niet meer op zijn gemak om te concurreren met de NBA games van de concurrent en besloot vrijaf te nemen om de reeks her-uit-te-vinden. Met NBA Live 14 was het dan zover: EA was terug, maar moest het op alle fronten afleggen tegen 2K. Met NBA Live 15 werden er een aantal dingen goed gedaan en NBA Live 16 hoopt hierop voor te bouwen. Maar er is nog heel veel werk aan de winkel.

Concurrentie is goed

In een markt waarin concurrentie nodig is om het beste uit elkaar naar boven te halen, probeert EA haastig aan te klampen aan het product dat door 2K geleverd wordt. Maar echt lukken wil maar niet. Het probleem voor Live is dat de concurrentie zoveel goed doet en basketbal zo goed weergeeft, dat er bijna geen winst te behalen valt tenzij je een kopie zou maken.

Wat gaat er goed

Laten we aller eerst focussen op wat de NBA Live de moeite maakt om te spelen: het publiek ziet er fantastisch uit en trekt je mee in een NBA sfeer. Ook op online gebied kun je goed uit de voeten. Alles loopt prima en met de servers van EA is helemaal niks mis. Dat is één ding waarbij het met alle EA games meer dan snor zit (en bij de concurrent niet altijd). NBA Live 16 typeert zich vooral als een arcade-game. Het is makkelijk op te pakken en mee aan de slag te gaan. Heel veel basketbal know-how heb je niet nodig om tegen elkaar (of de CPU) een leuke pot te spelen. Daarmee verlies je aan de andere kant wel een hoop diepgang, maar het is maar waar je voor wilt gaan.

Wat gaat er minder goed

Kijken we naar verbeterpunten, dan is er op de belangrijkste gebieden wel wat werk aan de winkel. Ten eerste de gameplay. Door de simpelheid heb je altijd het gevoel dat je arcade basketbal aan het spelen bent. Daardoor mis je een hoop dingen die je tijdens een echte wedstrijd wel naar voren ziet komen. De tactiek, de onderlinge duels, de keuzes die je maakt in je wisselbeleid. Het is allemaal erg summier en simplistisch en dat is jammer als je diepgang in je games zoekt, zeker als je een seizoen wilt spelen. De intelligentie van de CPU laat ook te wensen over. Naar mate je de moeilijkheidsgraad verhoogt, weten je tegenstanders onmogelijke schoten te maken. Regelrecht ‘cheaten’ dus. En dat is niet de manier om voor een grotere uitdaging te zorgen.

Ook het commentaar is voor verbetering vatbaar. Mike Breen en Jeff Van Gundy hebben niet heel veel te zeggen, buiten de standaard dingen om. Insides over voorgaande wedstrijden of andere wetenswaardigheden die belangrijk zijn voor de wedstrijd worden niet benoemd. En dat neemt weg van de beleving.

LIVE Pro-Am

Paradepaardje onder de nieuwe modes is LIVE Pro-Am. Het bevat twee online multiplayer modes: LIVE Run (zat er vorig jaar ook al in) en Summer Circuit. In die modes kan je op authentieke indoor en outdoor velden door heel Amerika 5-tegen-5 spelen of het opnemen tegen street legendes. Samen met andere spelers (online) neem je het op tegen de CPU, die steeds beter speelt, op een soort NBA Street-achtige wijze. Hoewel ook hier de CPU niet altijd eerlijk speelt, is het wel de beste mode om online te spelen en geeft zeker plezier.

Verder brengt NBA Live 16 weinig tot geen mogelijkheden tot het customizen. Dus geen draft classes, geen mogelijkheid om roosters te  bewerken. Een gemis, zeker omdat dit bij bijna alles games wel tot de mogelijkheden behoort.

Live16_2

Conclusie

Eigenlijk zijn er twee conclusies: NBA Live als op zichzelf staande game en NBA Live in vergelijking met NBA2K16. Als op zichzelf staande game is de nieuwste editie een basketbal game die weinig fout doet, maar ook helemaal niets extra’s brengt. Het voelt nog altijd als een opstap naar meer. Hoe lang we op ‘meer’ moeten wachten, weet niemand. Voor een snel potje basketbal, tegen de CPU, online of samen met vrienden kun je hiermee prima uit de voeten. Of dat de volledige prijs van aanschaf waar is, nee. Je kan beter wachten tot de prijs omlaag gaat.

Vergelijken we Live 16 met NBA2k16, dan is de keuze simpel. Laatst genoemde brengt zoveel NBA basketbal met zich mee, dat er van echte concurrentie geen sprake is. Ben je opzoek naar een (nieuwe) basketbal game je de rest van het seizoen mee zoet te houden, ga dan voor 2K16. Ben je geen echte NBA fan, maar lijkt het je wel leuk om af en toe eens een potje met de supersterren te spelen, ga dan voor Live 16. Maar wacht dan wel even tot die in de budgetbakken ligt.

Met dank aan Electronic Arts voor het verstrekken van een review exemplaar.

Foto’s: Electronic Arts