Review: 2K flikt het weer met NBA 2K15

CAVSvsBULLS_KIRVING_002

2K Sports heeft de lat weer hoger gelegd met hun nieuwste basketball spel. In de Verenigde Staten is NBA 2k15 al sinds maandag uit, de rest van de wereld moet wachten tot morgen. SportAmerika kreeg al een exemplaar in handen en heeft het spel uitvoerig getest, een deel gebeurde al tijdens de presentatie in Madrid.

Hoger IQ bij spelers
Een van de grootste verbeterpunten in het spel dit jaar is het dribbelen van de bal. Je kunt met bijvoorbeeld een balkunstenaar als Kyrie Irving hele mooie ISO-plays maken naar de basket. Daarnaast reageren je teamgenoten ook beter op plays als je dribbelt. Vroeger had je zo dat spelers bij een bepaalde play een kant op liepen en daar bleven staan. Als jij de controller in handen hebt en je bepaalt op het laatste moment naar rechts te gaan in plaats van links, dan zul je zien dat er een aantal spelers zich ook gaan aanpassen. Jij bent de baas als je de bal in handen hebt, je teamgenoten volgen je wel. Alleen moet je niet denken dat het allemaal zo makkelijk gaat als voorgaande jaren.

KD_DUNKING_002

Het spel is dus zeker realistischer en dan hebben we het nog niet over het visuele gedeelte. Een aanval opzetten in NBA 2K15 vergt meer inspanning. Spelers verdedigen veel korter en beter. Je moet alles uit de kast halen om een open schot te creëren. Het IQ van de spelers in dit spel is met heel wat punten omhoog gehaald. Natuurlijk hebben 80% van de spelers een andere spelmentaliteit en schot. Bij sommige spelers gaat de pass veel sneller, maar zullen ze een trager schot hebben. Een andere heeft weer een hele snelle release. Het zijn kleine dingen waar je rekening moet houden, ook hoe ze bewegen scheelt natuurlijk per speler. Gelukkig heeft 2K15 daar in tegenstelling tot de voorganger een speciale ‘shooting bar’ onderaan het scherm geplaatst, waardoor je jou schot perfect kunt timen.

Visuele entertainment
NBA 2K15 begint bijna op een uitzending van ESPN of TNT te lijken. Voor de wedstrijden is er een heuse voorbeschouwing met Turner Sports-presentatoren Ernie Johnson en Shaquille O’Neal (helaas geen Chuck en Kenny Smith). Je wordt bijna in een soort TV-uitzending gezogen, terwijl je eigenlijk moet beseffen dat je zelf gaat spelen. De voorbeschouwing en analyse zorgt er ook voor dat de enorme laadtijd een beetje wordt overschaduwd. Met name in de MyCareer-mode is dat het geval. 2K heeft dat gat dus gelukkig opgevuld met Shaq en Ernie.

Naast de twee heren heeft 2K Sports weer heel wat andere basketballers uit de NBA van top tot teen gescand. Elke gezichtsuitdrukking is wel te zien bij de spelers. Een boos kijkende LeBron James als hij dunkt en glimlacht wanneer die er in gaat. Ook alle handgebaren zijn weer terug, zoals de beroemde drie vingers als er een driepunter raak is geschoten. Het zijn allemaal verbeteringen ten opzichte van de voorgaande edities.

Naamloos

Heb je altijd gedroomd van jezelf in de NBA, dan is dat in NBA 2K15 mogelijk. Met de nieuwe face scan-optie heeft 2K Sports een enorme sprong gemaakt in virtual gaming. Door middel van de Playstation 4 camera is het mogelijk om je hele gezicht te scannen. Op het scherm staat aangegeven waar je moet beginnen te richten met je camera en waar je moet eindigen. Vervolgens zie je op je scherm dat je gezicht wordt gescand en bijna identiek zal zijn als in het echt. Als je ooit oog in oog hebt willen staan met LeBron James, dan is dat virtueel mogelijk in dit spel

Baas in de NBA
De MyCareer mode is deels veranderd dit jaar. Waar je in voorgaande edities van NBA 2K nog een trainingskamp moest volgen, of een draft combine wordt je nu niet eens gedraft. Je wordt voor de leeuwen gegooid in de NBA met een contract van 10-dagen bij een team en moet je dus heel snel bewijzen. Je begint onderaan de ladder als onbekende speler. Je hoeft niet weer alle wedstrijden te spelen in MyCareer, je kunt voor de belangrijke wedstrijden spelen die je ook dubbele VC punten opleveren. Met die punten kun je jou speler verbeteren.

Een andere spelmodus in NBA 2K15 is MyGM. Je bent de baas over alles. Van wat er zich in het stadion afspeelt, tot trades en je kunt daarnaast de wedstrijden spelen. Een nieuwe toevoeging is de modus MyLeague. Het is zoals de association-modus in de voorgaande edities, maar dan veel beter. Dan heb je niet alleen een team in handen, maar de gehele NBA. Jij bepaalt hoe de competitie er uit ziet, wat de salary cap is, hoe lang een seizoen duurt en ga zo maar door. In NBA 2K15 kun je dus niet alleen in de rol van Pat Riley stappen, maar ook in die van Adam Silver.

NBA2K15_MyLEAGUE_2

Oordeel
De enorme laadtijden en wat kleine bugs in het spel kunnen misschien voor wat irritaties gaan zorgen. Verslaggever Doris Burke zal een keer onzichtbare spelers interviewen of een speler zal vast zitten tussen of achter de basket. Het zijn kleine dingen die 2K natuurlijk wel zal gaan verbeteren door middel van updates. Het spel zelf is natuurlijk over het algemeen een verbetering. 2K Sports blijft de grote game developers overtreffen met een visueel grandioos spel. Houd je van basketball, dan is dit een must-have spel. Zeker als je in het bezit bent van een next-gen console zoals de Playstation 4 of Xbox One.

Wil jij kans maken op een exemplaar van NBA 2K15? Volg ons dan op twitter en houd de website in de gaten voor meer informatie!

Screenshots: 2K Sports