De New England Patriots klagen sterkedrankenmerk Bacardi aan. De rummaker en het football-team kwamen vorig jaar een multimillion-dollar sponsordeal overeen, waar Bacardi nu onderuit lijkt willen te komen. Inmiddels beschuldigen de Patriots de drankenfabrikant van ‘schending van het contract’.
Casa Bacardi
De Pats hebben vorige week een officiële aanklacht ingediend bij de Suffolk Superior Court, waarin staat dat Bacardi bewust de onderhandelingen stuk heeft laten lopen en dat de Patriots daardoor veel tijd en geld hebben verspild. Bovendien is er voor het team uit Boston te weinig tijd om een nieuwe drankensponsor binnen te halen.
De exclusieve tienjarige deal die op tafel lag bestond onder andere uit het bouwen van een gigantisch paviljoen, genaamd Casa Bacardi. Deze dependance moest verrijzen aan de noordkant van het Gillette Stadium. In het paviljoen kunnen Patriots-fans zich verzamelen en gebruik maken van onder andere een enorme keuken, drie bars en vijfhonderd stoelen.
President Jonathan Kraft van de New England Patriots liet eerder al doorschemeren dat dit een nieuw concept is, want fans moeten er het hele jaar terecht kunnen. ‘Ik denk dat Casa Bacardi een trendsetter wordt in de NFL doordat het een building-in-building is en 365 dagen per jaar geopend is’, aldus Kraft.
Patriots Football Weekly
Een opmerkelijk feit – dat Bacardi ongetwijfeld als verweer gaat gebruiken – is dat de deal nooit officieel is ondertekend. De gesprekken tussen beide partijen verliepen dermate goed, dat de Patriots alvast waren begonnen met het inhuren van architecten- en ingenieursbureaus. In dat proces is er wel meerdere malen een schets gepresenteerd aan Bacardi. Daarnaast zijn er al paginagrote advertenties van de rumfabrikant gedrukt in de Patriots Football Weekly.
De bouw van het paviljoen zou beginnen in de lente, totdat Bacardi op 15 april de deal afblies. Volgens de aanklacht van de Pats is dat te wijten aan ‘interne onrust’ bij de onderneming. Dat lijkt ook te kloppen, want twee van de dealmakers (chief executive officer Edward Shirley en directeur communicatie Eric Kraus) zijn inmiddels opgestapt bij Bacardi.
Zowel de New England Patriots als Bacardi wil geen uitspraken doen aan de media, maar een woordvoerster van het drankenmerk laat weten dat Bacardi ‘het niet eens is met de beweringen in de aanklacht en dat het bedrijf zich zal verdedigen’.
Reacties