NFL Season in Review – #15 Tennessee Titans

Tennessee Titans Rookie Minicamp

Vorig seizoen waren de Tennessee Titans nog het lachertje van de NFL met een 2-14 record. Het daaropvolgende promoveren van assistent coach Mike Mularkey tot hoofdcoach kon ook op veel negativiteit rekenen, maar toch waren de Titans in 2017 slechts een haar verwijderd van een NFC South-titel.

TITANS SEASON REVIEWE

Wat ging er goed?
Wanneer je in 2015 nog met een 2-14 record eindigde, kan je stellen dat er dit jaar veel meer zaken beter liepen. Het begon met de quarterback, Marcus Mariota, die vorig jaar nog de nodige wedstrijden mistte, maar dit jaar goed was voor 26 touchdowns (10e in de NFL) en tot de goede middenmoot betreft wat betreft NFL-quarterbacks. Daarnaast was er een succesvolle running game geboren met DeMarco Murray en Derrick Henry, en bleek rookie Jack Conklin een ideale versterking voor een offensive line die diezelfde run game een boost moest geven.

Wat ging er fout?
Net toen de Titans een goede kans leken te maken op een verrassende NFC South-titel, ging het helemaal fout. Werden in week 15 de Kansas City Chiefs – in Arrowhead nota bene – nog verslagen, ging de ploeg in week zestien kansloos ten onder tegen de Jaguars en verloor het in die wedstrijd ook Mariota met een gebroken been. Einde seizoen dus. Verder werd wel duidelijk dat een extra playmaker in de receiving game geen kwaad kan, en mist de defense eigenlijk ook nog een echte playmaker in de secondary.

MVP
Deze award zou best gedeeld kunnen worden door beide offensive tackles, Taylor Lewan en Jack Conklin, die in 2016 misschien wel het beste duo vormde. Maar ook Jurrell Casey verdient een vermelding. De 27-jarige defensive tackle is eigenlijk al jaren, zelfs in de mindere tijden van de Titans, één van de lichtpuntjes in het hart van de defensive line en zorgt er samen met Brian Orakpo en Derrick Morgan voor dat ze over één van de betere defensive lines in de NFL beschikken.

Rookie of the Year
De Titans ruilden hun eerste keuze in de NFL Draft weg aan de Rams, die vervolgens Jared Goff kozen. Als ‘beloning’ kregen de Titans extra keuzes terug, en met hun zevende keuze in de eerste ronde kozen ze voor Jack Conklin, een offensive tackle uit Michigan State. Een schot in de roos, zo bleek later. Waar de nodige linemen die hoog gekozen werden de afgelopen jaren het vaak moeilijk hadden, behoorde Conklin meteen tot één van de beste in zijn eerste seizoen. Verder verdienen ook Derrick Henry (2e ronde), safety Kevin Byard (3e ronde) en wide receiver Tajae Sharpe (vijfde ronde) complimenten voor hun impact in hun eerste seizoen.

Verrassing van het jaar
Na een desastreus jaar in Philadelphia, waarin hij niet verder kwam dan 702 rushing yards, was 2016 het jaar van de comeback van DeMarco Murray. Met 1,287 rushing yards was hij derde in de NFL, en samen met Derrick Henry vormde hij één van de meer indrukwekkende duo’s van 2016. Ook Rishard Matthews verdient hier genoemd te worden, want de wide receiver kende een uitstekende tweede helft van het seizoen en eindigde met negen touchdowns (goed voor zesde in de NFL).

Teleurstelling van het jaar
Hoewel de offensive line een punt van kracht was voor de Titans, zijn de fans nog steeds niet te spreken over guard Chance Warmack. Voorafgaand aan het seizoen werd al bekend dat de Titans hun teamoptie voor een vijfde jaar niet hadden gelicht, en na week twee stond Warmack al aan de kant met gebroken botjes in zijn vingers. Een blessure die waarschijnlijk het einde inluidt van Warmack’s tijd in Tennessee, ondanks dat hij gedurende de NFL Draft van 2013 werd gezien als één van de beste jonge guards in jaren.

Offseason takenlijst
Zoals eerder gezegd, zal vooral de secondary versterkt moeten worden. Gelukkig voor de Titans, hebben ze in de aankomende draft nog extra keuzes van de Rams, en is het volgens de experts een draft waarin genoeg veelbelovende safeties en cornerbacks te vinden zijn. Ideale omstandigheden dus voor Tennessee. Daarnaast zal ook een extra wapen gezocht worden om Mariota bij te staan in de passing game, evenals een mogelijke opvolger voor de 32-jarige Delanie Walker.

BEKIJK HIER DE VORIGE REVIEW OVER DE WASHINGTON REDSKINS