NFL Season in Review 2018: San Francisco 49ers

Met het seizoen in de boeken en het off-season onderweg, werpen we een blik in de achteruitkijkspiegel van het NFL-seizoen. In volgorde van de draft, van slechtste team naar het beste, kijken we terug op het seizoen van de 32 verschillende NFL-teams. Vandaag in deel 9: San Francisco 49ers.

SEIZOEN IN VOGELVLUCHT

Het verhaal van het vorig seizoen begon toen de nieuwe general manager John Lynch en hoofdcoach Kyle Shanahan werden aangesteld. In korte tijd werd middels free agency en de draft bijna de hele selectie omgegooid. Er werden vooral spelers aangetrokken die bekend waren met de nieuwe hoofdcoach en zijn tactiek. De buitenwacht had nauwelijks verwachtingen van het nieuwe seizoen en dat leek terecht.

De eerste negen wedstrijden gingen verloren, maar de hand van Kyle Shanahan was steeds meer zichtbaar, op een positieve manier. Het team was in het midden van deze reeks zeer competitief geweest. Iets wat jaren geleden leek te zijn. Toen de 49ers 0-8 stonden en rookie C.J. Beathard inmiddels Brian Hoyer als quarterback had vervangen, gebeurde er iets wat de hele vibe rondom de franchise in positieve zin zou gaan veranderen.

De San Francisco 49ers wisten vlak voor de trade deadline hun quarterback van de toekomst binnen te halen. Ze namen Jimmy Garoppolo voor een 2de ronde pick over van de New England Patriots. Een aantal weken nadat C.J. Beathard de eerste overwinning van de 49ers wist binnen te slepen, vond Shanahan de tijd rijp om zijn verkregen quarterback in te zetten voor de laatste vijf wedstrijden. Jimmy Garoppolo manifesteerde zich direct als een echte leider. Hij wist het niveau van het hele team en de spelers omhoog te tillen. Dit resulteerde in vijf overwinningen op rij en een positief gevoel voor het volgende seizoen.

Afbeeldingsresultaat voor jimmy garoppolo 49ers
Jimmy Garoppolo nam vanaf het eerste moment de leiding en tilde het niveau van iedereen omhoog.

ROOKIE-CLASS

De 49ers leidden het klassement als team met de meeste rookie-snaps en dat kwam mede door de vele blessures, maar vooral door de goede prestaties van de eerstejaars spelers. In de laatste wedstrijden van het seizoen hadden Akhello Weatherspoon (corner), Reuben Foster (linebacker), Solomon Thomas, (defensive end), Trent Taylor (receiver), George Kittle (tight end), Matt Breida (running back) en Adrian Colbert (safety) allemaal een basisplaats veroverd. Na jaren van droogte onder de vorige GM, lijkt er eindelijk weer het broodnodige talent gescout te zijn door de 49ers. Deze groep kan wel eens de boeken in gaan als de fundering van het succes dat komen gaat.

TALENTVOLLE DEFENSE

In de laatste vijf (gewonnen) wedstrijden werd duidelijk dat de defensie veel potentie heeft. Vanaf het moment dat Garoppolo het roer overnam, kreeg de defensie meer tijd om uit te rusten en de kans om haar ware gezicht te laten zien. DeForest Buckner en rookies Reuben Foster en Solomon Thomas wisten wedstrijden naar hun hand te zetten en drukten een stempel op de overwinningen die werden behaald.

De ploeg was met name sterk tegen de run, maar bleek nog wel kwetsbaar tegen de pass. Veelzeggend was dat de sterk spelende Akhello Weatherspoon al snel uitgroeiende tot de beste cornerback van de 49ers. Verder was de ontwikkeling van 7de ronde pick Adrian Colbert misschien wel het meest stormachtig. Na het wegvallen van Jimmy Ward, nam Colbert de positie van free safety over en liet zijn enorme potentieel zien.

MARQUISE GOODWIN

Wide receiver Marquise Goodwin werd  via free agency door de 49ers binnengehaald. Hij stond bekend als een iemand die vooral heel snel rechtdoor kon rennen en weinig andere routes kon lopen. Niets bleek minder waar. Nadat sterkhouder Pierre Garcon was weggevallen voor de rest van het seizoen, werden alle ogen gericht op Goodwin. De pijlsnelle receiver wist na een lastige start op te bloeien tot een zeer betrouwbare en veelzijdige receiver. Hij werd het favoriete doelwit van Garoppolo. Hij wist helaas net geen 1000 yards neer te zetten. Zijn seizoen is indrukwekkend te noemen, vooral als je nagaat dat hij zijn vader en een ongeboren baby verloor tijdens het seizoen.

OFFENSIVE LINE

De offensive line van de 49ers was dit seizoen een zorgenkindje. Het binnenwerk van de linie had vooral in het begin van het seizoen veel moeite om gaten te creëren in de running game en de quarterback schoon te houden. Aan het einde van het seizoen ging het een stuk beter en waren ze zelfs een top-5 linie volgens PFF. Toch zullen ze hier verbeteringen moeten gaan aanbrengen, om hun nieuwe dure quarterback heel te houden. Gelukkig hebben ze met Joe Staley en Trent Brown twee zeer goede tackles en krijgen ze volgend jaar guard Joshua Garnett terug.

TOUCHDOWNS!

De ploeg uit San Francisco zou een grote stap voorwaarts kunnen zetten, wanneer ze wat meer touchdowns zouden scoren. De 49ers wisten met name onder leiding van Garoppolo vrij simpel in de redzone te komen, maar zeer moeizaam zes punten op het bord te zetten. Dit zorgde ervoor dat ze lastig wedstrijden konden beslissen. Ze gaven tegenstanders te veel de gelegenheid om terug te komen. De ploeg misten een echt redzone doelwit door de lucht, maar ook over de grond was er geen een echte afmaker. Dit zijn problemen die gelukkig makkelijk opgelost kunnen worden via de draft of free agency.

PLAY-OFF KALIBER

Na een hoopgevend einde van het afgelopen seizoen is het nu tijd dat de 49ers doorpakken. Ze hebben hun gewenste quarterback en een veelbelovende rookie-class om op te bouwen. Het komende voorseizoen heeft de ploeg uit San Francisco een groot budget te spenderen in free agency en lijken ze van plan dit te willen gebruiken.

De verwachting is dat de 49ers in free agency een ervaren cornerback zullen aantrekken, die kan starten naast Weatherspoon. Verder zullen ze op zoek gaan naar een wapen voor in de redzone, om wedstrijden makkelijker naar zich toe te kunnen trekken. Daarnaast zal naar verwachting geld geïnvesteerd worden om Jimmy Garoppolo de bescherming te geven die hij verdient.

De keuzes in de draft zijn lastig te bepalen nog voordat free agency is geweest. De 49ers kiezen als 9de in de draft dit jaar. De verwachting is dat er vier of vijf quarterbacks worden gekozen, voor de 9de pick van de 49ers. De kans dat ze de topspeler kunnen kiezen die ze willen lijkt daarom erg groot.

De verwachtingen voor volgend seizoen zijn nu al hooggespannen in San Francisco, maar er moet niet vergeten worden waar de 49ers vandaan komen. De selectie mist kwalitatieve breedte om mee te draaien met de top, maar een play-off plek is volgend jaar niet ondenkbaar. Het goede gevoel is terug in San Francisco en de fundering voor succes lijkt te zijn gelegd. De franchise heeft alle middelen om de volgende stap te zetten naar een succesvol volgend seizoen.

Lees hier ook de vorige review over de Chicago Bears.