NFL Season in Review 2018: Oakland Raiders

Met het seizoen in de boeken en het off-season onderweg, werpen we een blik in de achteruitkijkspiegel van het NFL-seizoen. In volgorde van de draft, van slechtste team naar het beste, kijken we terug op het seizoen van de 32 verschillende NFL-teams. Vandaag in deel 10: Oakland Raiders.

TELEURSTELLEND

De Oakland Raiders waren terug. Na een 12-4 record in 2016 – oftewel het eerste positive record sinds 2002 – waren de verwachtingen voor 2017 hooggespannen. Hoewel de blessure van Derek Carr in 2016 een vroegtijdige uitschakeling in de play-offs als gevolg had, moest 2017 het jaar worden waarin de Raiders mee gingen doen om de troon van de AFC.

Wat dat betreft werd 2017 een desillusie en een stap terug voor de franchise. De offense nam een flinke stap terug terwijl de defensie nog steeds niet de gebreken uit 2016 had weten weg te poetsen. Met de week leek Jack del Rio vervolgens meer en meer zijn grip op het team te verliezen.

Er was in 2017 weinig te lachen in Oakland. (Bron: Archief/Jane Tyska)

De terugkeer van Marshawn Lynch kon zodoende evenmin aan de verwachtingen voldoen. De Oakland-fans willen zo graag succes beleven zolang de ploeg nog niet naar Las Vegas is verhuisd, maar na een seizoen als in 2017 rijst de vraag of het wel realistisch is om dit op korte termijn te verwachten.

MACK ATTACK

Hoewel de defensie van Oakland nog steeds niet het gewenste niveau wist te halen, viel Khalil Mack wederom weinig te verwijten. Hij was met 10.5 sacks en vele pressures de motor die de defensive line van de Oakland Raiders aanstuwde. Wederom was de supporting cast echter niet sterk genoeg en behoorde de defensie statistisch tot de lage middenmoot. Zestiende tegen de pass en 25e tegen de rush, dat is niet goed genoeg om mee te doen met de beste teams in de NFL.

De defensie zal min of meer om Mack heen moeten blijven bouwen, maar de vraag is welke spelers er momenteel goed genoeg zijn om hierin mee te nemen. Safety Karl Joseph, in 2016 als veertiende gedraft, lijkt zo’n speler op wie het team verder kan bouwen maar voor de rest lijkt een groot deel vervangbaar. Vooral de groep van linebackers mag daarbij extra aandacht verdienen.

OFFENSIVE LINE

Net als vorig seizoen blijft de offensive line van de Raiders één van de meest constante in de NFL. Met Rodney Hudson als center, Kelechi Osemele en Gabe Jackson als guards met de gelouterde Donald Penn als left tackle was de groep een meevaller binnen de Raiders. Toch kan er wel worden aangemerkt dat er te weinig mee werd gedaan, want pas richting het einde van het seizoen leek Marshawn Lynch eindelijk wat te kunnen verrichten vanachter deze sterke offensive line.

In 2016 werd er een stuk vaker geprofiteerd van de offensive line dan in 2017 het geval was (Archief)

Verder verdient Derek Carr nog steeds complimenten. Hoewel zijn seizoen niet zo sterk was als in 2016, mag er geen twijfel over bestaan dat hij de quarterback van de toekomst is van de ploeg. Iets wat in de AFC West momenteel een luxeprobleem is. Kansas City wacht immers nog hoe Patrick Mahomes zich zal ontwikkelen. San Diego zit met een steeds ouder wordende Philip Rivers en Denver zit met driemaal niets. Ondanks de terugval, betekent het nog steeds dat Oakland op de meest belangrijke positie momenteel wel veruit de beste optie in de divisie lijkt te hebben.

DE DEFENSIE

Waar Khalil Mack alle complimenten verdiend, daar bleef de rest van de Raiders-defensie achter in 2017. Net als het jaar daarvoor was de defensie niet constant genoeg en waar in 2016 de aanval vaak de defensie wist te redden, was dit afgelopen seizoen niet het geval.

Dit probleem begint al in de defensive line waar Mack, buiten de pass rushing kwaliteit van Bruce Irvin om, weinig support heeft. Spelers als Justin Ellis, Mario Edwards en Denico Autry kende degelijke seizoenen, maar zijn niet het type spelers die exceptionele kwaliteiten met zich meebrengen. Het bracht een groot deel van de druk weer richting Mack, die uiteindelijk niet de hele defensie voor rekening kan nemen.

Een groot deel van de defensie leunde weer teveel op Khalil Mack. (Archief)

Toch is diezelfde defensive line als geheel misschien nog wel de minst slechte unit van de Raiders-defensie. De linebacker-groep werd versterk met Navorro Bowman, en hoewel laatstgenoemde een prima carrière achter de rug heeft, zegt het genoeg dat hij min of meer de enige meerwaarde was in deze groep van de defensie. Vooral dit deel zal versterkt moeten worden, zij het via de NFL Draft of via free agency.

Tot slot zal ook de secondary een stap moeten zetten. Gareon Conley zal zich meer moeten gaan tonen als tweedejaars speler, Reggie Nelson wordt komend seizoen 35 jaar en verder beschikt de ploeg wat betreft cornerbacks niet over spelers van hoog niveau. Mocht Conley doorbreken, dan kan dit een meevaller zijn, maar zo niet dan zal de ploeg verder op zoek moeten gaan naar talent op deze positie.

WAPENS VAN CARR

Op papier leek Derek Carr met Marshawn Lynch, Amari Cooper en Michael Crabtree over een formidabel trio aan wapens te beschikken. Toch bleek dit uiteindelijk mee te vallen en zal de ploeg voor volgend jaar extra moeten investeren in wapens voor hun quarterback. Amari Cooper wisselde uitzonderlijk sterke wedstrijden af met wedstrijden waarin elke bal door zijn handen glipte. Datzelfde gold min of meer voor Michael Crabtree die de dertig is gepasseerd maar waarvan het wel redelijk zeker lijkt dat hij ook in 2018 een Raider is.

De terugkeer van Lynch was niet genoeg om de Raiders-offense verder te helpen. (Archief)

Het was veelzeggend dat uiteindelijk tight end Jared Cook de meeste receiving yards binnen het team noteerde en dus lijkt het duidelijk dat hieraan gewerkt moet worden. Ondanks dat Lynch maar tot slechts 891 rushing yards kwam, was zijn einde aan het seizoen sterk en met een goede groep wapens om hem heen zal Derek Carr zonder meer ook beter presteren. Als Cooper en Crabtree het afgelopen seizoen namelijk herhalen, en er niemand anders is om te helpen, dan zal 2018 een herhaling worden van dit seizoen.

TERUG OMHOOG

Na een 6-10 record moet de weg omhoog weer gevonden worden. Dit zal dan moeten gebeuren met Jon Gruden, de extravagante TV-persoonlijkheid/coach ruilde zijn baantje bij ESPN in om terug te keren in de NFL. Met een tienjarig contract op zak mag hij de komende jaren het team naar zijn hand zetten en laten zien wat hij de afgelopen jaren als verslaggever heeft geleerd.

Daarbij zal de focus liggen op enerzijds Derek Carr en anderzijds Khalil Mack. Respectievelijk de leiders van de offense en de defense, zal er in beide gevallen om hun heen moeten worden gebouwd. Voor Carr zal dit neerkomen op meer wapens in de vorm van receivers en/of tight ends, terwijl aan de kant van Mack elke vorm van defensieve versterking welkom is. Pas dan kunnen de Raiders weer denken aan een seizoen zoals ze in 2016 hadden, waarin ze de positieve verrassing van de NFL waren.