Onderzoek: Seattle Sounders dé publiekstrekker in MLS

Door

Sinds de Seattle Sounders in 2009 hun comeback maakten op het hoogste Amerikaanse voetbalniveau zijn de gemiddelde toeschouwersaantallen in de competitie verdubbeld. Niet de komst van sterren als Thierry Henry en David Beckham leidt tot een stijgende populariteit van de competitie, het hogere gemiddelde is vooral te danken aan de club uit Seattle, die elke thuiswedstrijd kan rekenen op de steun van zo’n 30.000 supporters. Deze cijfers komen naar voren in een onderzoek dat is uitgevoerd door de Seattle University.

De onderzoekers hebben ook gekeken naar de reden van de populariteit van Seattle Sounders. Daarbij is vooral onderzocht hoe de relatie is tussen de stad en de club en hoe inwoners zich kunnen identificeren met beide. Het totale onderzoek is eigenlijk een verdere uitdieping van een aantal andere analyses die in de afgelopen twee decennia werden gedaan in ondermeer Engeland. Daaruit kwam ondermeer naar voren dat stad en club vaak op elkaar lijken. Dat leidt volgens de onderzoekers tot ‘een gevoel van trots’.

In het onderzoek dat de Seattle University heeft gedaan komt naar voren dat de grote meerderheid van de fans blanke mannen zijn. Vijftien procent van de supporters van Seattle is vrouw en opvallend is ook dat er een vrije grote schare Aziatische fans is: vijftien procent. De belangrijkste conclusie van de analyse is dat Seattle als het ware aanstekelijk werkt: een nieuwe fan wordt supporter, omdat hij het idee krijgt dat hij gaat behoren tot de grootste supportersschare van het land.

De onderzoekers stuitten in de analyse ook nog op een ander opvallend verschil: mensen die al voor 2009 (voor de rentree in de MLS) een seizoenskaart hadden hebben een sterk gevoel van binding met de stad, terwijl supporters die een seizoenskaart kregen ná 2009 meer gevoel hebben met de sport voetbal in hun stad. De twee groepen samen vormen nu dus de basis van de almaar uitdijende supportersschare van Seattle Sounders.

Overigens kunnen er geen grotere conclusies worden getrokken uit het onderzoek van de Seattle University. Mogelijk komen er meer onderzoeken naar de fans van clubs in de Major League Soccer.

Foto: Getty Images

Ook leuk om te lezen