Week in Review – 10 (Tebow is verschrikkelijk slecht)

En we zijn weer terug voor weer een Week in Review. En al voor ongeveer de zesde week op rij met dezelfde schrijver! Na het succesvolle eerste seizoen met Darch nam begin dit seizoen Angelo het stokje over. Deze laatste heeft echter het ruime sop gekozen en nu zitten jullie met mij opgescheept om jullie wekelijks op een luchtige manier bij te praten over NFL- nieuwtjes, weetjes, filmpjes, quotes en andere zaken die de NFL in de afgelopen week kleur gaven.

In Philadelphia kan de aandacht alvast verlegd worden naar het volgende seizoen. Waar de Eagles in het pre-season nog door veel experts, ook door ondergetekende,  als één van de titelkandidaten gezien, kunnen we nu wel vaststellen dat dit seizoen,  net als het vorige, uitloopt op een deceptie. Michael Vick ligt vaker op zijn rug dan dat hij op zijn benen staat en heeft dit moeten bekopen met een blessure maar ook de verdediging laat het afweten. Nnamdi Asomugha, binnengehaald als één van de beste cornerbacks in de league met bijbehorend salaris, speelt niet best en wil hij volgend jaar spelen in The City of Brotherly Love zal hij een aanzienlijk deel van zijn royale  salaris moeten inleveren.

Tim Tebow en de New York Jets stonden afgelopen week ook weer volop in de belangstelling. Wederom niet vanwege de sportieve successen, die zijn er amper, maar de capaciteiten van Tebow als quarterback werden weer eens ter discussie gesteld. Door zijn eigen teamgenoten welteverstaan. Waar Tebow zelf vorige maand nog zei dat hij een betere speler is geworden, zegt een defensive starter die anoniem wil blijven: “Hij is verschrikkelijk slecht”. Ondanks de slechte cijfers van The Sanchize (slechts 52% completion rate, slechtste in de league) zegt Matt Slauson, de left guard: “Tebow komt niet eens in de buurt van Sanchez.” Over de quarterbacks achter Sanchez zegt-ie: “We hebben Greg McElroy en nog een atleet.” Een andere Jets-speler die anoniem wil blijven: “We zien Tebow niet als quarterback. Hij is de man van de wildcat.” Op de vraag of de Jets wel zullen winnen met Tebow als startertende quarterback:  “Moet ik daar serieus antwoord op geven?” Het lijkt erop dat niemand binnen de Jets-organisatie Tebow als NFL quarterback ziet. Dat blijkt ook uit het feit dat coach Rex Ryan heeft aangegeven dat Mark Sanchez dit seizoen under center zal blijven starten voor de groenwitten uit New York.

De NFL heeft bij het inplannen van de wedstrijden voor dit seizoen de meeste divisional games in de tweede seizoenshelft ingepland. Op die manier hoopt de league dat de laatste weken van het seizoen extra spannend worden omdat divisierivalen elkaar rechtstreeks zullen moeten bevechten om zich voor deelname aan de playoffs te kwalificeren. Voor de Detroit Lions pakt dat het slechtst uit. Als we kijken naar het strength of schedule voor het resterend seizoen treffen de Lions de beste tegenstanders, met een gemiddeld winstpercentage van 71,4%. NFC North divisiegenoten Minnesota Vikings (2e), Chicago Bears (4e) en Green Bay Packers (6e) hebben het ook niet makkelijk en daarmee kunnen we stellen dat de NFC North de beste en dus de zwaarste divisie in de league is. De AFC West is met deze logica de makkelijkste divisie, de Oakland Raiders en de Denver Broncos hebben het makkelijkste programma voor de boeg.

Wide receiver Brandon Marshall van de Chicago Bears heeft van zijn voormalig universiteit, UCF, een mooi t-shirt gekregen. Het pakketje lag op hem te wachten in de kleedkamer van Soldier Field. Marshall, blij met dit presentje, trok het T-shirt direct aan en poseerde voor een foto die hij meteen op Twitter publiceerde. Dat de foto in de kleedkamer genomen werd en hij derhalve onbedoeld ook de ‘Bear-buns’ van een onbekende teamgenoot heeft vereeuwigd nam hij blijkbaar voor lief. Klik op de preview hiernaast voor een grotere versie van de foto.

John Harbaugh, coach van Baltimore Ravens was afgelopen speelronde mic’d up, waardoor we mee kunnen luisteren hoe een NFL-coach langs de lijn een wedstrijd beleeft. Ook Denver Broncos quarterback Peyton Manning droeg vorig weekend een microfoon. Beide filmpjes kan je hieronder bekijken.

Vier quarterbacks hebben het afgelopen weekend niet heelhuids doorstaan. Alex Smith (San Francisco 49ers), Michael Vick (Philadelphia Eagles) en Jay Cutler (Chicago Bears) liepen allen een hersenschudding op. Zoals het nu lijkt zal alleen Alex Smith dit weekend spelen als zijn 49ers op Monday Night Football de Chicago Bears, zonder Jay Cutler, ontvangen. Jason Campbell zal starten voor Chicago. Nick Foles zal de plaats van Vick innemen als de Eagles tegen de Washington Redskins spelen. Pittsburgh Steelers quarterback Ben Roethlisberger liep een nare ribblessure op en zal in de divisional clash tegen de Baltimore Ravens zijn taak aan Byron Leftwich overdragen.