Season in Review 2017: Boston Red Sox

Met het seizoen 2017 in de boeken en het off-season onderweg, werpen we een blik in de achteruitkijkspiegel van het Major League-jaar. In volgorde van de draft, van slechtste team naar het beste, kijken we terug op het seizoen van de 30 verschillende Major League-organisaties. Vandaag in deel 26: Boston Red Sox.

Op papier had Boston in 2017 wapens om verder te komen dan uiteindelijk is gelukt, maar toch zat het er nooit écht in. De Fenway Faithful moesten toezien hoe hun team enige moeite had met het definitief beslissen van de American League East. Van de laatste zeven wedstrijden verloor Boston er liefst vijf, waarvan drie tegen de Houston Astros, het team dat Boston nog geen week later uit de Division Series wipte.

Desondanks was het seizoen niet onsuccesvol. Ondanks de zwakke laatste week werd de AL East wel gewonnen, iets wat gezien de komst van ace Chris Sale in de winter ook wel werd verwacht. Het verlies van de na 2016 gestopte David Ortiz werd echter behoorlijk gevoeld bij Boston, dat er nooit in is geslaagd hem adequaat te vervangen.

— SPORTAMERIKA MLB 30-IN-30 PREVIEW 2017: BOSTON RED SOX

De Red Sox begonnen bescheiden, maar lieten in de zomer zien de sterkste te zijn in de AL East. Toch kwamen de als ‘niet kansrijk’ bestempelde New York Yankees nog behoorlijk dichtbij. De waarde van eind september in vorm zijn toonde Bostons aartsrivaal door wél de ALCS te bereiken. Boston moest het doen met zo tevreden mogelijk terugkijken naar onderstaande eindstand in de divisie en het bijbehorende 93-69 record.

Ondanks dat de Red Sox one-and-done gingen in het Postseason, waren er natuurlijk genoeg lichtpuntjes te vinden. De BoSox pakten de AL East-titel en mogen die titel voor een belangrijk deel toeschrijven aan de pitchers in het team. Met name Chris Sale en Craig Kimbrel deden wat er van ze verwacht werd. Kimbrel werd uitgeroepen tot reliever van het jaar in de American League, terwijl Sale alleen Clevelands Corey Kluber voor zich hoefde te dulden in de Cy Young-verkiezing.

JONKIES ALS STEUNPILAREN

Hoe definieer je een succesvol seizoen? Mookie Betts haalde niet zijn torenhoge niveau van 2016, toen hij tweede werd in de MVP-race, maar was nog steeds Bostons beste speler. Hij was minder dominant dan een jaar eerder, maar nog steeds goed genoeg voor een All-Star-selectie en een Gold Glove Award.

Als team wil je zo veel mogelijk spelers die je zonder nadenken op het wedstrijdformulier kunt zetten, omdat je weet dat ze toch wel goed zullen presteren. In 2017 werd outfielder Andrew Benintendi onderdeel van die groep spelers. Zou Aaron Judge niet hebben bestaan, dan had Benintendi kans gehad de AL Rookie van het jaar te worden.

Startend werper Drew Pomeranz gaf de Red Sox de broodnodige diepte achter Sale. Pomeranz ging 17-6 met een 3.32 ERA en lijkt, na een wat moeizaam begin, zijn draai te hebben gevonden in Boston.

DE LEEGTE DIE BIG PAPI ACHTERLIET

Het is simpel om te zeggen dat David Ortiz beter vervangen had moeten worden, want hoe vervang je een icoon als Big Papi? Niet, natuurlijk, maar dat de Red Sox over te weinig slagkracht beschikten, is duidelijk. Na het afscheid van Ortiz en het aantrekken van eerste honkman Mitch Moreland, werd duidelijk dat Hanley Ramirez de voornaamste aangewezen slagman zou worden. Hij volgde zijn uitstekende 2016-seizoen echter op met een zeer matig seizoen.

Dat bleek illustratief voor de Red Sox van 2017. Xander Bogaerts, Dustin Pedroia, Sandy Leon en Rick Porcello beleefden allemaal een minder seizoen, nadat zij zich in 2016 van hun beste kant hadden laten zien. Porcello volgde zijn Cy Young-seizoen op met een 11-17 record en 4.65 ERA, waarmee hij de heftigste terugval had van alle Red Sox-spelers.

FARRELL OUT

De rekening voor de tekortkomingen van de Red Sox werd uiteindelijk betaald door John Farrell. De Sox investeerden flink voor 2016 en kwamen niet verder dan de ALDS. Daarop volgden nog meer investeringen voor 2017 en opnieuw was de ALDS het eindstation. Dat bleek voor general manager Dave Dombrowski voldoende reden om de hoofdcoach naar huis te sturen.

Volgens Dombrowski zelf maakte het overigens niet uit hoe ver de Red Sox zouden komen in het Postseason. De beslissing om Farrell te laten gaan was vooral gebaseerd op ervaringen uit het reguliere seizoen.

1) Een nieuwe manager. Daags na het congé van manager Farrell werd voormalig speler Alex Cora aangesteld. Als infielder won hij in 2007 de World Series met Boston, dus hij weet hoe het einddoel er uit ziet.

2) De doorbraak van Rafael Devers. Toen de Red Sox er niet in slaagden een derdehonkman aan te trekken voor de trade deadline, werd al snel duidelijk dat het jonge toptalent Devers een kans zou krijgen. Het jonge talent greep die kans en sloeg belangrijke punten binnen. Niets lijkt een definitieve verovering van de harten van de Bostonians in de weg te staan, tenzij…

Rafael Devers (Maddie Meyer/Getty Images)

3) …er een grote trade komt. De Red Sox zijn nog steeds op zoek naar power. De club wordt nadrukkelijk in verband gebracht met Manny Machado. Mocht Boston inderdaad een sterke derde honkman aantrekken, dan lijken Devers’ dagen in Boston geteld. De kans lijkt echter groter dat Boston probeert outfielder JD Martinez als free agent aan zich te binden.

(Coverfoto: AP Photo/Lynne Sladky)