NFL Season in Review 2018: Tennessee Titans

Met het seizoen in de boeken en het off-season onderweg, werpen we een blik in de achteruitkijkspiegel van het NFL-seizoen. In volgorde van de draft, van slechtste team naar het beste, kijken we terug op het seizoen van de 32 verschillende NFL-teams. Vandaag in deel 25: Tennessee Titans.

HET TOPTEAM DAT GEEN TOPTEAM BLEEK

Voor de Tennessee Titans zou 2017 een fantastisch seizoen moeten zijn geweest. Vooraf vielen de kenners over elkaar heen om de Titans de hemel in de prijzen. Quarterback Marcus Mariota kreeg nieuwe wapens en wist zich ondersteund door een running game die in 2016 nog hoorde bij de besten van de NFL. Pro Football Focus, een gerenommeerd Amerikaans medium, beoordeelde de selectie van de Titans zelfs als derde van de hele competitie; alleen de Patriots en Falcons werden sterker ingeschat dan het team van head coach Mike Mularkey.

Inmiddels weten we dat het allemaal anders liep voor de Titans. De aanval liet slechts af en toe zien waar het toe in staat was. Dat bleek uiteindelijk net genoeg voor een optreden in de playoffs, waarin knap gewonnen werd van de Kansas City Chiefs in de AFC Wild Card Round. Het seizoen eindigde op een manier die veel andere goede AFC-teams al hebben meegemaakt: met een nederlaag tijdens de AFC Divisional Round in Gillette Stadium tegen de New England Patriots.

DE KWALITEIT IS ER

Nee, het gebeurde niet vaak, maar op de momenten dat de Titans wél even draaiden zoals iedereen het van tevoren bedacht had, bleek dat er in Tennessee inderdaad behoorlijk wat talent rondloopt. Vroeg in het seizoen wonnen de Titans overtuigend van de Seahawks en de Jaguars: zeker niet de lulligste teams van de NFL. In de met 37-16 gewonnen wedstrijd tegen Jacksonville was het Derrick Henry die indruk maakte met 92 yards en een touchdown.

Een week later leidde collega DeMarco Murray zijn team naar een 33-27 zege op Seattle, met zijn eerste 100+ yards wedstrijd van het seizoen. In beide wedstrijden voegde Mariota daar door de lucht meer dan 200 yards en respectievelijk één en twee touchdowns aan toe. Het bewijs dat Tennessee wel degelijk een complete, indrukwekkende aanval op het veld kan brengen.

IJZERSTERK TEGEN DE RUN

Als je het aan ‘Las Vegas’ vroeg, dan zou je er van uit zijn gegaan dat de Kansas City Chiefs hun Wild Card-wedstrijd tegen de Titans zouden winnen. SportAmerika voorspelde echter anders en kreeg gelijk. De belangrijkste reden daarvoor: de Titans beschikten over exact de juiste wapens om het de Chiefs heel moeilijk te maken en dat heeft voor een heel groot deel te maken met de uitstekende run defense van de Titans.

Lineman Jurrell Casey voerde de front seven aan en zorgde er mede voor dat de Titans de op drie na beste verdediging tegen de run hadden. De Chiefs hadden ondertussen laten zien het moeilijk te hebben in wedstrijden waarin zij hun running back niet op gang konden krijgen.

Gevolg: de Titans schakelden de Chiefs uit. Daar zat wat geluk bij – Travis Kelce viel uit aan de kant van de Chiefs – maar nog steeds een prestatie van formaat, die onderstreept waar de defensieve kracht van de Titans ligt.

Waarschijnlijk de meest opvallende touchdown pass van 2017: Mariota op Mariota.

JONGE ‘CORE’ KAN NOG JAREN MEE

Ergens is het best opvallend dat Mariota zich al bij de gevestigde namen in de NFL heeft gevoegd, want 2017 was pas zijn derde seizoen. De jonge quarterback weet zich omringd door diverse andere jonge spelers die de komende jaren gezichtsbepalend worden. Zo liet Derrick Henry zien dat hij klaar is om het stokje van startende running back over te nemen van Murray.

Verder heeft Tennessee in Corey Davis nog steeds een veelbelovende wide receiver, die zich vergezeld werd door de iets oudere, maar nog steeds pas 28-jarige Rishard Matthews. In de verdediging zal interception king Kevin Byard een naam zijn die Tennessee nog lang hoopt te behouden.

WAAR WAS ERIC DECKER?

Voor aanvang van het seizoen werd Eric Decker als een van de belangrijkste aanwinsten van de Titans gezien. De ervaren receiver zou de versterkingen moeten brengen die Mariota nodig had in de passing game. Dat bleek iets te optimistisch ingeschat. Wat heet: Decker voegde niet alleen nauwelijks iets toe aan de aanval van Tennessee, maar noteerde ook nog zijn slechtste seizoen tot nu toe in de NFL.

De speler die drie maal in zijn carrière meer dan 1000 yards en meer dan 10 touchdowns in een seizoen bij elkaar ving, kwam in 2017 niet verder dan 563 yards en twee touchdowns, waarvan één in de playoffs. Een fikse miskoop dus, en de kans dat Decker in 2018 terugkeert in een Titans-uniform lijkt uitermate klein.

MARIOTA EN ZIJN ’13-15′

Even een klein stukje scorebordjournalistiek. In zijn eerste seizoen gooide Marcus Mariota 19 touchdowns en 10 interceptions. Een jaar later, in 2016, verbeterde hij zich aanzienlijk en werd de verhouding 26 om 9. Die lijn werd in 2017 echter niet doorgezet. Sterker nog: Mariota noteerde 13 touchdowns en 15 interceptions: veel te matig voor een quarterback die voor een van de sterkere teams in de NFL speelt en die bij de top 10 spelverdelers van de league zou moeten horen.

Het is niet moeilijk om te belangrijkste reden aan te wijzen dat de hooggespannen verwachtingen niet werden waargemaakt. Mariota moet in 2018 zijn oude vorm terugvinden en het zou ook wel eens leuk zijn als hij er eens in slaagt 16 wedstrijden te starten. Ook in 2017 werd Mariota geplaagd door blessures, waardoor hij uiteindelijk één wedstrijd helemaal niet in actie kon komen.

EEN NIEUWE COACHING STAFF

Zou je het ons vragen, dan zouden we stellen dat er niet overdreven veel veranderd hoeft te worden aan het spelersmateriaal in Tennessee. Dat gebeurt wel, daarover hieronder meer, maar de grootste verandering is te vinden langs de zijlijn. Na het 2017-seizoen besloten de Titans en coach Mike Mularkey uit elkaar te gaan. De Titans beginnen 2018 met Mike Vrabel als hoofdcoach, Matt LaFleur als offensive coordinator en Dean Pees als defensive coordinator. Vooral het aanstellen van LaFleur zou veel impact kunnen hebben; de eerste verwachtingen zijn dat de passing game beter zal lopen met hem aan het roer van de aanval.

GEWINKELD IN NEW ENGLAND

In die aanval zullen de fans van Tennessee in elk geval één nieuwe naam tegenkomen. Running back Dion Lewis kwam als free agent over van de New England Patriots. Een logische zet: de vertrekkende DeMarco Murray ving meer ballen dan Derrick Henry en met Lewis voegen de Titans weer een running back toe die ook door de lucht een wapen kan zijn. Daarbij liet Lewis in 2017 zien ook de rol van feature back aan te kunnen. Tennessee krijgt met hem een veelzijdige speler naast Henry.

De defensie kan ook rekenen op versterkingen en ook hier komt een deel van de versterkingen uit New England. Nadat hij opvallend genoeg niet gebruikt werd in Super Bowl XLII, was al wel duidelijk dat cornerback Malcolm Butler zou vertrekken bij de Patriots. De Titans wisten de verdediger aan zich te binden met een vijfjarig contract ter waarde van ruim 61 miljoen dollar. Butler en Lewis komen in Tennessee trouwens ook nog ex-Patriots Logan Ryan en Josh Kline tegen. Met Ryan en Butler aan de zijkanten en safety Byard in het midden lijk de Titans-secondary in elk geval klaar voor 2018.

(Cover photo: John Sleezer/KansasCity.com)