Review: WWE 2K16

image-2015-09-29-18-34-44

Wat doe je als het even niet goed gaat met je WWE spel, dan bel je de “Baddest man” in Sports Entertainment op. Dat deed 2K Sports dan ook voor WWE 2K16. ‘Stone Cold’ Steve Austin is het gezicht van het nieuwe spel, dat veel heeft goed te maken na het debacle met 2K15. Doordat er geen concurrentie is op het gebied van Pro Wrestling video games wordt er elk jaar met een kritisch blik gekeken naar deze franchise.

Vorig jaar zaten er heel wat bugs in WWE 2K15. Superstars en divas die verkeerd bewogen of ineens gekke gezichten trokken, game modes die ineens niet meer aanwezig waren en zo kun je een hele waslijst aan problemen noteren. 2K heeft naar de fans geluisterd en een groot deel van die problemen aangepakt. Zo kunnen we dit jaar gelukkig weer genieten van een hele rits aan game modes en stipulations. Daarnaast heeft het spel de grootste roster ooit met meer dan 120 superstars en divas om uit te kiezen. Naast de huidige generatie in de WWE en NXT kun je ook de hall of famers zoals Jake the Snake Roberts en de Ultimate Warrior uitkiezen.

Reversals in WWE 2K
In de vorige edities van WWE 2K draaide het heel erg om de reversal moves. Je moest zo snel mogelijk reageren op een aanval van je opponent en die counteren. Dit kon je dan oneindig achter elkaar doen, wat ook voor frustraties zorgde. in 2K16 is dat niet meer mogelijk, tenminste je kunt niet achter elkaar de aanval van je tegenstander counteren. Je hebt een speciale lijn onderaan het scherm die vol is waneer je nog geen reversal hebt geprobeerd en op kan raken wanneer je het vaker probeert. Is die leeg, dan kun je ook niet je tegenstander counteren. Bij de ene superstar raakt de reverse lijn sneller leeg dan bij de andere. Daarmee stevent 2K Sports toch af naar een wat meer realistische gameplay in plaats van de Arcade gametypes die we de laatste jaren gewend zijn bij WWE spellen.

Roman_Reigns_Screenshot

Wil je weer op adem komen dan kun je van alles doen. Heb je een manager uitgekozen voor je match dan kan iemand als Paul Heyman de scheidsrechter of je tegenstander even afleiden. Je kunt ook zelf even de ring uitstappen om daarna weer in de aanval te gaan. Net als de echte superstars en diva in de WWE kun je niet oneindig aanvallen en nooit moe worden. Wees dus slim in de matches.

Showcase mode
De showcase mode draait dit jaar om ‘Stone Cold’ Steve Austin. Je kunt de hele carriere van de Texas Rattlesnake herbeleven en op een hele realistische manier. Schrik niet wanneer je ineens een grote man met lang blond haar ziet worstelen in de ring, want Steve Austin zag er vroeger zo uit. Voor de jonge WWE-fans is het interessant te zien hoe Steve Austin bij WCW begon en uiteindelijk tijdens King of the Ring in de spotlights kwam van de WWE. Voor elk gevecht zie je dan ook een mooi filmpje en moet je onder andere in actie komen tegen The Rock, Mankind en natuurlijk de baas van de WWE, Vince McMahon.

In tegenstelling tot een normale match spelen in WWE 2K16 moet je bij de Showcase mode alles doen wat er voor en tijdens de match wordt gezegd. Pas wanneer je alle opdrachten hebt afgevinkt (bijvoorbeeld eindig de match met een Stunner), dan pas kun je doorgaan naar de volgende match. Het is niet zo een, twee, drie makkelijk. Neem er de tijd voor.

Gameplay
Op de next-gen console ziet WWE 2K16 er weer fantastisch uit. De arena’s, fans en de worstelaars zijn heel goed nagemaakt in de game. Niet allemaal natuurlijk, want op social media dook er een tijd terug al een foto rond van presentatrice Renee Young, die niet echt leek op de echte Renee Young in WWE. Diezelfde presentatrice zorgt ook voor ‘awkward’ interviews tijdens de Career mode. Er zitten lange pauzes in interviews, ze blijft soms akelig lang in de camera kijken en de reacties van jou superstar zien er vreemd uit. Het is nog niet de career mode die we van 2K Sports gewend zijn in NBA 2K, maar ze maken stappen. Net als vorig jaar moet je proberen jezelf een weg te wanen naar de top. Je begint in de Performance Center en probeert via de NXT uiteindelijk ooit in de WWE Hall of Fame te komen. Je bepaalt zelf of je een toegejuicht of uitgekotst wordt door de fans.

Sting_Screenshot_2

De matches die je speelt lijken soms net echt. Vanaf de entrance tot de laatste bel lijkt het soms alsof je naar een aflevering van RAW kijkt. Er zitten niet tot nauwelijks laadpauzes tussen, iets wat je vreemd genoeg in de menu en andere game modes wel hebt. Daarnaast is ook het commentaar sterk verbetert. En je kunt je eigen arena’s, ring, kampioenschapsriemen en eindelijk ook divas creëren.

Natuurlijk zitten er soms vreemde moves tussen wanneer je een match speelt tegen de computer of vrienden. Of we ooit een WWE spel gaan zien die heel soepel loopt is moeilijk te zeggen. De vreemde interviews in de career mode en sommige worstelaars die er minder gedetailleerd uit zien dan andere zijn ook minpunten.

Toch is het spel vele malen beter dan zijn voorganger. De Stone Cold showcase mode is heel leuk, de career mode is leuk voor de fans die dromen van een WWE carriere en dan heb je die enorem lijst van superstars en divas die je kunt selecteren. De tijd gaat snel wanneer je bezig bent met WWE 2K16 en soms zit je er heel diep in, dat is wat deze redacteur wel heeft gemerkt.

Screenshots: 2K Nederland