NFL Season in Review 2018: Jacksonville Jaguars

Met het seizoen in de boeken en het off-season onderweg, werpen we een blik in de achteruitkijkspiegel van het NFL-seizoen. In volgorde van de draft, van slechtste team naar het beste (met een paar uitzonderingen daargelaten), kijken we terug op het seizoen van de 32 verschillende NFL-teams. Vandaag in deel 31: Jacksonville Jaguars.

NIET LANGER HET LACHERTJE

2007 was het laatste seizoen dat de Jacksonville Jaguars een seizoen hadden met meer overwinningen dan nederlagen, en tegelijkertijd ook het laatste jaar waarin de ploeg uit Florida de play-offs had bereikt. Alsof dat niet erg genoeg was, groeide de ploeg de afgelopen jaren uit tot het lachertje van de NFL. Van 2011 tot 2016 werden er elk jaar minstens elf nederlagen genoteerd en het leek maar niet beter te worden.

Tot dit seizoen, waarin alle veelbelovende verwachtingen eindelijk tot uiting kwamen. Doug Marrone kreeg als coach de ploeg wel op de rit, en kreeg het voor elkaar om dankzij een sterke defensie met Blake Bortles de play-offs in te stormen. Daarin werden eerst – op mindere mooie wijze – de Buffalo Bills opzij gezet, waarna ook de Pittsburgh Steelers eraan moesten geloven. In de AFC Championship Game bleken de New England Patriots echter net een horde teveel.

DE DEFENSIE

Voor de eerste keer in de geschiedenis eindigde een Jacksonville Jaguars-defensie in de top drie in zowel totaal aantal opgegeven yards als opgegeven punten. In beide categorieën eindigde de ploeg – achter de Minnesota Vikings – als tweede en daarmee was het sowieso voor het eerst sinds 2006 dat de ploeg in defensief opzicht tot de top vijf van de NFL behoorde. Het is dan ook geen toeval dat de Jaguars mede dankzij deze defensie ook voor het eerst sinds 2006/2007 weer succes kende op het veld wat betreft de resultaten.

De combinatie van draften en tegelijkertijd hevig investeren leidde in 2017/2018 eindelijk tot grote successen. Het talent van Jalen Ramsey, Myles Jack en Yannick Ngakoue werd gecombineerd met dat van ervaren rotten als Malik Jackson, Calais Campbell en A.J. Bouye. Het gevolg: een dominante defensie die het bijna voor elkaar kreeg om de New England Patriots in de AFC van de troon te stoten.

‘LENNIE’ FOURNETTE

Het was echter niet alleen de defensie die hielp. Ook het feit dat er eindelijk een succesvolle running game in Jacksonville was, zorgde voor een veel efficiëntere offense dan voorheen. Voor het eerst sinds 2007 behoorde de Jaguars tot de top tien van de NFL wat betreft offensieve yards en dit kwam mede door de toevoeging van running back Leonard Fournette.

Slechts vier running backs renden gedurende het reguliere seizoen voor gemiddeld meer yards per wedstrijd dan de 22-jarige Fournette, en zoals bovenstaande tweet laat zien, zette hij zijn vorm ook voort in de play-offs. De LSU-alumnus veranderde de Jaguars-offense bijna eigenhandig en zorgde er zelfs voor dat Jacksonville de #1 rushing offense van de NFL had. Iets wat weer bijdroeg aan een solidere pass offense met Blake Bortles aan het roer.

NET NIET…

Zoals te verwachten is, zijn er op het seizoen van de Jacksonville Jaguars weinig zaken aan te merken, behalve dat het aan het einde van de rit net tekort kwam. Op het moment supreme wist de ploeg Tom Brady en de New England Patriots niet af te stoppen. Tegelijkertijd bleek ook Blake Bortles uiteindelijk niet goed genoeg te zijn om zelf een dergelijke comeback op touw te zetten…

QUARTERBACK-SITUATIE

En daarmee komen we bij het enige punt wat de Jacksonville Jaguars afgelopen jaar, en misschien ook wel de komende seizoenen, zal tegen houden: Blake Bortles. Toegegeven, de 25-jarige Bortles kende een voor zijn doen solide jaar waarin hij zijn ploeg uiteindelijk toch tot de laatste vier ploegen van de NFL bracht. Desalniettemin is Bortles geen quarterback die de ploeg verder zal helpen wanneer er geen top 5 runningback of defensie aanwezig is.

Toch besloten de Jaguars afgelopen seizoen het contract open te breken. Een beslissing die valt te verdedigen, aangezien er immers ook geen aantoonbare reden was na afgelopen seizoen om van de jonge quarterback af te raken. De vraag blijft echter wel of een andere quarterback, zij het een veteraan of een rookie, hier niet meer uit kan halen. Het antwoord zullen we voorlopig niet weten, want ook in 2019 krijgt Blake Bortles de sleutels van de offense terug.

Na het succes van afgelopen seizoen kunnen de Jaguars zich volgend seizoen nergens meer voor verstoppen. Makkelijk zal een herhaling van het succes misschien niet worden. De Houston Texans keren terug met een fitte Deshaun Watson, terwijl ook de Tennessee Titans met Marcus Mariota een geduchte concurrent blijven. En wie weet hoe sterk de Indianapolis Colts terugkomen zodra Andrew Luck terugkeert?

Kortom: komend jaar moeten de Jaguars voor het eerst in jaren aan hoge verwachtingen zien te voldoen. Weet Blake Bortles met zijn team dan wederom de test te doorstaan: dan wordt het misschien tijd om toe te geven dat hij misschien toch de juiste quarterback voor dit team is. Maar als de resultaten tegenvallen, dan kan misschien de roep om een nieuwe spelverdeler weer toe gaan nemen…

Coverfoto: Archief