NFL Season in Review 2018: Green Bay Packers

Met het seizoen in de boeken en het off-season onderweg, werpen we een blik in de achteruitkijkspiegel van het NFL-seizoen. In volgorde van de draft, van slechtste team naar het beste, kijken we terug op het seizoen van de 32 verschillende NFL-teams. Vandaag in deel 14: Green Bay Packers.

NO RODGERS, A LOT OF CRY

De Green bay Packers waren in 2017 wederom kanshebber om een gooi te doen naar de Lombardi Trophy. De eerste vijf weken begonnen voortvarend, wat resulteerde in een 4-1 record. In week zes draaiden de rollen compleet om. Aaron Rodgers werd tegen de Minnesota Vikings al vroeg in de wedstrijd hard naar de grond gewerkt door Anthony Barr. Met resultaat dat de sterspeler bijna het gehele seizoen kwam te missen door een gebroken sleutelbeen. De back-up quarterback Brett Hundley moest het team in leven zien te houden, maar zakte volledig door het ijs. Met een record van 7-9 haalde de Packers voor het eerst in acht jaar niet de playoffs.

MARTINEZ ON THE INSIDE
De inside linebacker positie van de Packers werd aan het begin van het seizoen gezien als een zwakke plek in de defensie. Toch zette deze unit een goede stap vooruit in zijn ontwikkeling. Met name Blake Martinez draaide een goed seizoen. In zijn tweede jaar als prof werkte Martinez zich op top primary inside linebacker. Met een gemiddelde van 61.4 snaps per wedstrijd, 95 solo tackles, twee fumble recoveries en één interceptie was Martinez een van de lichtpuntjes in de schutterende verdediging.

ADAMS #1 RECEIVER

Wanneer je quarterback (Brett Hundley) tot twee keer toe niet meer dan 100 yards per wedstrijd gooit, wordt het lastig om als wide receiver succesvol te zijn. Davante Adams had ondanks problemen met de aanvoer een solide vierde jaar. Nadat Aaron Rodgers zijn sleutelbeen had gebroken, was Adams de enige receiver die enige vorm van connectie met Hundley ontwikkelde op het veld. Het was met name zijn spel na de blessure van Rodgers waarmee hij zijn contractverlenging aan het eind van het seizoen verdiende.

Zijn wedstrijd winnende touchdown tegen de Cleveland Browns in overtime bespaarde de Packers van een beschamende nederlaag. Hij eindigde het seizoen met 74 receptions, 885 yards en 10 touchdowns. Met een fitte Aaron Rodgers is het zeker niet ondenkbaar dat hij volgend jaar boven de 1000 yards uit gaat komen.

ROOKIE RUNNING BACKS

Het was Ty Montgomery die de rol van startende running back had gekregen aan het begin van 2018. De voormalig wide receiver was inmiddels helemaal omgeturnd naar running back. Op de achtergrond konden rookies Jamaal Williams en Aaron Jones zich aanpassen aan het niveau van de NFL. Montgomery liep echter al vroeg in het seizoen een blessure op. Hierdoor moesten de rookies sneller aanpassen dan verwacht. Dit deden ze boven verwachting goed. Ze kregen alle twee een groot aantal carries en lieten hun potentie meermaals zien.

In een jaar waarin de quarterback tegenviel, er veel blessures in offensive line waren en ze weinig hulp van de receivers en tight ends kregen, genereerden de running backs een meer dan redelijke productie. Genoeg reden om optimistisch te zijn dat de rookies voor langere tijd een rol kunnen vervullen als running backs voor Green Bay.

DE SCRAMBLING BACKUP

Door de zware blessure van A-Rod werd er een beroep gedaan op vijfde ronde pick van UCLA in 2015 Brett Hundley. De Packers dachten dat ze met Hundley een goede backup in huis hadden. Het werd echter duidelijk dat er geen stijdende lijn zat in de 619 snaps die Hundley maakte in afwezigheid van Aaron Rodgers. Er waren twee dingen die vooral opvielen. In plaats van nog wat tijd te winnen in de pocket, koos Hundley veel te vaak het hazenpad. Zodra hij scrambelde buiten de pocket was zijn productie afgrijselijk. Hundley voltooide 192 van zijn 316 passes, gooide negen touchdowns tegen 12 interceptions en werd 29 keer gesacked.

Het andere gebied waarin Hundley faalde waren zijn diepe ballen. Met 316 pogingen voltooide Hundley slechts zeventien passes van 20 yards of meer en vier passes van 40 yards of meer. Daarmee eindigden de Packers op plek 26 in completions van 20 yards of meer. Alleen Joe Flacco (5.6) van de Ravens had een lager yards per attempt gemiddelde dan Hundley (5.8) van de top 35 quarterbacks in de NFL.

SCREEN GAME

Een van de grootste problemen waar de verdediging van de Packers tegenaan liep was de screen pass. De inmiddels ontslagen defensive coordinator Dom Capers kreeg het maar niet voor elkaar om dit op de rit te krijgen. Het onvermogen om de screen pass te verdedigen werd vooral zichtbaar tegen de New Orleans Saints in week zeven. De Packers werden met drie screens helemaal uit elkaar getrokken en moesten 59 yards incasseren. Ook de Packers offense had moeite om de screen pass uit te voeren.

Uitzondering op de regel is de keer waar rookie Jamal Williams een 54 yard touchdown scoorde tegen de Steelers. Verder dan dat waren er geen big gains te noteren. Van de 48 pogingen werden er slechts 8 first downs gehaald, werd de quarterback 3 keer gesacked en werd er slechts 10 keer een gain van 10 yards of meer behaald.

FREE AGENT FRENZY

Waar de Packers bij hoge uitzondering op de free agent markt actief waren onder voormalig GM Ted Thompson. Heeft de nieuwe GM Brian Gutekunst daar kennelijk andere ideeën over. Afgelopen week kregen de Packers al twee nieuwe wapens. Aaron Rodgers kreeg een pass catching, red zone dominating tight end in de naam van Jimmy Graham. Aan de defensieve lijn werd Muhammad Wilkerson toegevoegd. Die een absolute difference-maker zal worden voor de Packers defensie. De nieuwe GM heeft ook al zijn eerste trade achter de rug. Zo verhuist conerback Damarius Randall naar de Cleveland Browns. In zijn plaats komt de jonge, getalenteerde quarterback DeShone Kizer richting Green Bay.

VERLIES JORDY NELSON

De keerzijde van het verhaal is dat de Packers publiekslieveling Jordy Nelson heeft laten gaan. De Packers wilde Nelson wel behouden, maar niet voor het salaris van 10,25 miljoen dollar. Jordy Nelson kreeg een veteran contract voorgeschoteld van 1.1 miljoen. De goede vriend van Aaron Rodgers kiest echter eieren voor zijn geld en vertrekt naar de Oakland Raiders. Hij heeft inmiddels een twee jarig contract getekend ter waarde van 15 miljoen dollar, waarvan 13 miljoen gegarandeerd. De Packers zullen nog heel wat moves moeten maken, voornamelijk op cornerback, om te herstellen van een teleurstellend seizoen.

Cover photo: getty images (archief)