NFL Review: Thursday Night Football (pre-season)

NFL Review (2014-08-08)

Zes wedstrijden stonden gisteravond op het ‘Thursday Night Football-programma’ in de NFL. Week 1 van pre-season is daarmee officieel geopend. Hoewel het slechts om het oefenprogramma gaat en in de eerste week veel starters slechts beperkt spelen, is het toch interessant om te kijken wat er op de verschillende velden is gebeurd.

Seattle Seahawks @ Denver Broncos 16-21
In de Super Bowl-rematch was Peyton Manning gewoon weer Peyton Manning, want hij wist tien van zijn dertien gooipogingen in de handen van een medespeler te krijgen. Manning speelde verrassend tot diep in het eerste kwart. Ook Russell Wilson liet een goede drive zien, wat resulteerde in een touchdown. Op het veld ging het er soms grimmig aan toe, met in totaal 25 penalty’s (Seattle: 13, Denver: 12) voor 226 yards en Seahawks-cornerback Tharold Simon die de wedstrijd voortijdig kon verlaten na een opstootje. De nieuwe spelverdeler Terelle Pryor speelde een goede wedstrijd. De quarterback toonde vertrouwen in de pocket en gebruikte – uiteraard – zevenmaal zijn benen om de bal te verplaatsen: 28 yards. Uiteindelijk gooide hij een interceptie in het vierde kwart, waardoor de Broncos met de overwinning aan de haal gingen.

San Francisco
49ers @ Baltimore Ravens 3-23
Onder de nieuwe offensive-coach Gary Kubiak liet Joe Flacco zien dat het seizoen wat hem betreft mag beginnen, want hij produceerde een solide eerste drive van 80 yards voor de Ravens. Ook Ray Rice lijkt – na alle strubbelingen – zijn explosieve runs van twee jaar geleden weer gevonden te hebben. De ‘Niners’ hebben nog wat meer werk te verzetten. Colin Kaepernick gooide slechts één bal, maar zijn vervangers konden geen potten breken. Zorgelijk is dat Blaine Gabbert zijn niveau uit zijn Jaguars-tijdperk weer haalt (3/11, 1 INT) en dat is geen goed teken voor de 49ers. Rookie Carlos Hyde speelde een goede wedstrijd en is een prima vervanger voor Frank Gore.

New England
Patriots @ Washington Redskins 6-23
Quarterback Ryan Mallett, die al veel lof kreeg op tijdens het training camp, kwam niet in zijn ritme. De gewilde spelverdeler was te inaccuraat in zijn spel en de Patriots scoorden niet wanneer hij op het veld stond. Tom Brady liet de wedstrijd aan zich voorbij gaan, terwijl aan de andere kant Robert Griffin III slechts één serie speelde (2/4, 9 yards). Defensief hadden de Patriots geen goede avond, want zowel back-up Kirk Cousins als Colt McCoy wisten voor meer dan honderd yards en een touchdown te gooien. Daar moet bij gezegd worden dat ze zelf vol overgave gooiden, vertrouwen hadden in de pocket en de bal snel wisten te gooien. Rookie Jimmy Garrappolo speelde een indrukwekkende wedstrijd voor de Patriots met 9/13 en een touchdown. Ook rookie Lane Seastrunk noteerde indrukwekende cijfers over de grond voor de Redskins en was een plaag voor de New England-defensie: twaalf loopacties voor 63 yards.

Cincinnati
Bengals @ Kansas City Chiefs 39-41
De hoogstscorende en leukste wedstrijd van de eerste speeldag. De verdediging van de Chiefs lijkt wat aan kwaliteit te hebben ingeleverd, maar in de wedstrijd tegen de Bengals werden twee intercepties teruggelopen voor touchdowns. Daarnaast was er nog een punt return voor Kansas City, waardoor de defensie al 21 punten scoorde. Quarterback Andy Dalton speelde slechts één serie, maar wist wel de bal over 53 yards naar A.J. Green te gooien. Wellicht dat zijn nieuw contract hem meer vertrouwen geeft bij het gooien van diepe ballen. Aan de andere kant wacht Alex Smith nog op een nieuw contract, maar wist in één serie slechts 19 yards te produceren.

Indianapolis
Colts @ New York Jets 10-13
Starters Andrew Luck en Geno Smith speelden respectievelijk één en twee series. Luck leidde zijn team in de openingsdrive richting de endzone, maar door een verkeerde snap moesten de Colts genoegen nemen met een field goal. Smith kon eigenlijk geen vuist maken in zijn serie, maar liet wel een goede loopactie zien – wat hij volgens hem verbeterd heeft dit seizoen. Daarna was het de beurt aan back-ups Matt Hasselbeck en Michael Vick. Vick liet vooral zien dat hij zijn snelheid nog niet verloren is, door in drie beurten voor 19 yards te lopen voor de Jets. Maar Hasselbeck stal de show gisteravond, met 114 yards en een touchdown. De tweede helft werd er amper gescoord, op een winnende field goal na: 10-13.

Dallas
Cowboys @ San Diego Chargers 7-27
San Diego-quarterbacks Philip Rivers (4/4) en Kellen Clemers (5/5) voltooiden alle passes, maar qua spelverdelers was het de avond van Cowboy Brandon Weeden. Omdat Tony Romo wegens een rugblessure in het vorige seizoen (nog) niet speelt, was het de beurt aan de voormalig Cleveland Browns-quarterback. Hij wist dertien van de zeventien pogingen te completeren voor een touchdown. Aan de kant van de Chargers verraste wide receiver Dontrelle Inman met drie vangballen voor maar liefst 107 yards en een touchdown. Over de grond speelde de undrafted loper Branden Oliver een uitstekende wedstrijd, want in zeven carries wist hij voor 64 yards een touchdown te lopen. Ook Nederlander Ricky Tjong-A-Tjoe kreeg speeltijd, waarbij zijn ‘hoogtepunt’ het tegenhouden van de bal met zijn gezicht was.

Vannacht staan er wederom zes wedstrijden op het programma:

Miami Dolphins @ Atlanta Falcons (01.00 uur)
Buffalo Bills @ Carolina Panthers (01.30 uur)