NFL Preview: NFC Championship Game

Green Bay Packers v Seattle Seahawks
Het NFL seizoen is kort, maar krachtig. De eerste reguliere wedstrijd voor de Seattle Seahawks en Green Bay Packers was op 4 september 2014 en dat deden ze tegen elkaar op CenturyLink Field. Vanavond hetzelfde affiche, maar dan in het kader van de NFC kampioenschapswedstrijd. Iets meer dan vier maanden geleden hadden de Packers geen schijn van kans en werd het team van quarterback Aaron Rodgers met een 36-16 nederlaag naar Green Bay teruggestuurd. Nu zijn ze de laatste uitdager voor Seattle, dat het eerste team in tien jaar kan worden dat back-to-back de Super Bowl bereikt.

Knap
Het is ontzettend knap wat de Seahawks hebben gepresteerd. Het seizoen na een gewonnen Super Bowl is voor veel teams, dat heeft de geschiedenis aangetoond, erg lastig. Spelers met een aflopend contract kiezen er vaak voor om hun succes uit te laten betalen met een nieuw contract elders en op de jaarlijkse draft mag de kampioen pas als laatste kiezen. Toch is het de Seahawks gelukt, na een moeizame eerste seizoenshelft, weer te strijden voor het kampioenschap in de NFC. Seattle heeft nu acht play-off wedstrijden in eigen huis op rij gewonnen en lijkt bijna niet te verslaan in eigen stadion, waar de beruchte ‘12de man’ voor een ongeëvenaarde atmosfeer weet te zorgen. De basis voor de huidige uitgangspositie is uiteraard gelegd in het reguliere seizoen. Waar divisiegenoten Arizona Cardinals en San Francisco 49ers het lieten afweten wisten de Seahawks juist naar een hoger niveau te klimmen, met een bye voor het eerste weekend in het naseizoen tot gevolg. Toen ook nog eens duidelijk werd dat de zwakke Cardinals of Carolina Panthers tegenstander zou worden in de divisieronde twijfelden weinigen meer aan een goede kans op een nieuwe verschijning in de Super Bowl. De Panthers werden vorige week uiteindelijk inderdaad vrij makkelijk verslagen (31-17) en ook in de thuiswedstrijd tegen de Packers zijn de Seahawks favoriet.

Kuitblessure
De Packers staan voor het eerst sinds 2010 in de conference-finale, het jaar dat de Super Bowl ook werd gewonnen. Quarterback Rodgers is niet helemaal fit, maar heeft zichzelf ondanks een vervelende kuitblessure toch als één van de besten op zijn positie laten gelden. Hij had vorige week in de zwaarbevochten overwinning op de Dallas Cowboys (26-21) zichtbaar pijn en moeite, maar noteerde een prachtige 316 yards en drie touchdowns. Naast een aantal geweldige wapens om naartoe te gooien heeft hij de beschikking over de sterke running back Eddie Lacy en de defensie van Green Bay heeft de tweede reguliere seizoenshelft sterk gespeeld. Het team dat vanavond Seattle aandoet is een veel completer team dan dat van begin september 2014. Toch moeten we ook even met een volkomen objectieve bril naar het affiche van vanavond kijken. De Seahawks staan op een thuisrecord van 25 zeges uit 27 wedstrijden en weten als geen ander de tegenstander langzaamaan te slopen tijdens hun wedstrijden.

Verrassing
460749996De Packers hebben een week gehad om hun strijdplan af te krijgen en daarop zullen naast een Jordy Nelson (foto) en Randall Cobb ook andere namen staan. De twee noteerden samen 25 touchdowns tijdens het reguliere seizoen, maar de Seahawks weten precies hoe ze hun secondary moeten prepareren tegen deze twee toppers. Rodgers zal dus ook de verrassing moeten proberen te zoeken met bijvoorbeeld rookie receiver Davante Adams, die tegen Dallas nog voor 117 yards en een touchdown tekende. Ook tight ends Andrew Quarless en (eerstejaars) Richard Rodgers, beiden goed voor een score tegen de Cowboys, zouden een rol moeten krijgen om de aanval in beweging te houden. De Seahawks zullen ondertussen doorgaan met waar ze mee bezig waren. Quarterback Russell Wilson is zeer sterk door zowel de lucht als over de grond en hij kent bijna geen zwaktes. Samen met Marshawn Lynch zal hij moeten zorgen voor de rushing yards en daar liggen tegen Green Bay zeker mogelijkheden. NFL rushing leader DeMarco Murray mocht vorige week nog 123 yards en een touchdown noteren, al ligt dat ver boven het gemiddelde van 86.4 uit de tweede helft van het reguliere seizoen.

Wanneer de Seahawks hun hoge niveau vasthouden zijn ze uitgesproken favoriet om namens de NFC in de Super Bowl te spelen. Enige dissonant op weg naar Arizona lijkt Packers QB Rodgers. Hij solliciteert al het hele seizoen nadrukkelijk naar de MVP titel en als er momenteel iemand in de NFC is die het Seattle moeilijk kan maken dan is hij het.

Kick-off van Packers @ Seahawks is rond de klok van 21:00 uur Nederlandse tijd. Voor de Nederlandse volgers is de wedstrijd is te zien op Fox Sports 4. De sportzender, waar “echte fans live kijken” zendt vanaf 20:30, tot kick-off, NFL Gameday uit.