NFL-fans krijgen exclusieve kleedkamerbeelden

Door

Super Bowl XLVII - Baltimore Ravens v San Francisco 49ers

In de NFL blijft niets meer verborgen. Bestuurders hebben een voorstel klaarliggen om permanent camera’s te laten installeren in de kleedkamer bij alle 32 teams. Tegen het einde van pre-season moeten alle camera’s geïnstalleerd zijn.

Er bestaat nog wel wat speelruimte over de verspreiding van de beelden maar het is duidelijk dat de organisatie van clubs verwacht dat ze fans gaan vermaken met spannende beelden van achter de schermen (of beter gezegd: uit de kleedkamer).

De Indianapolis Colts kwamen vorig seizoen uitgebreid in het nieuws na een fantastische speech door coach Chuck Pagano. Een speech die nooit naar buiten was gekomen als er geen handcamera in de buurt had geweest en vervolgens op de website werd gezet. Nationale televisie pakte het op en de speech werd (met name online) een groot succes. Tegenwoordig is er altijd een camera in de kleedkamer aanwezig. “De video’s uit de kleedkamer worden altijd het best bekeken.”

Het doel is om verder te gaan dan alleen maar beelden van de speeches en wedstrijdvoorbereiding. De camera’s moeten verhitte discussies tijdens de rust en na afloop vastleggen. Dat brengt echter wel een aantal vragen met zich mee.

Waar ligt de grens ook voor het respecteren van de privacy van spelers? Het doel is om content te maken geschikt voor alle leeftijden.

Voor de verspreiding wordt vooral gekeken wat de mogelijkheden zijn om beelden in het stadion te laten zien. Het is nog onduidelijk wat het effect is op de fans in het stadion. De Colts willen daarnaast de beelden graag gebruiken op het video board in het stadion, de website, gesponsorde TV en (in de toekomst) live uitzendingen. “We willen onze fans zo dicht mogelijk bij de actie brengen maar dit moet wel op een verantwoordelijke manier gebeuren.”

Deze tekst verscheen eerder op SportNext.nl

Ook leuk om te lezen