New York City is een stad van uitersten – cultureel gezien, en ook zeker op het gebied van sport. Met onder andere de Yankees, Knicks, Giants, Rangers en de Red Bulls biedt de metropool haar inwoners een breed scala aan sportieve keuzes. In bijna alle professionele leagues was New York al dubbel vertegenwoordigd, en binnen afzienbare tijd is dat ook in de Major League Soccer het geval.
Na maandenlange geruchten en tal van ‘off the record’ bevestigingen werd op 21 mei 2013 officieel bekendgemaakt dat New York er vanaf 2015 een tweede Major League Soccer franchise bij krijgt, genaamd New York City FC, ook wel afgekort als NYCFC. De club, toentertijd aangekondigd als de twintigste MLS-franchise, kwam tot stand via een samenwerkingsverband tussen de Engelse voetbalgrootmacht Manchester City FC en de New York Yankees.
Waar eerst nog sprake zou zijn van een samenwerking met Yankees-rivaal de New York Mets, koos City uiteindelijk elders. Huidig NYCFC en toenmalig Manchester City CEO Ferran Soriano gaf aan in de Yankees een uitstekende partner te hebben gevonden om ‘world-class’ sportorganisatie op touw te zetten. Onder leiding van City geldschieter Sheik Mansour bin Zayed al-Nahyan legde de combinatie vervolgens moeiteloos de vereiste som van 100 miljoen dollar op tafel voor toelating tot de MLS. Ter vergelijking, Montreal Impact betaalde in 2010 40 miljoen dollar.
Logo
Sinds de oprichting ging de club echter nog zonder logo door het leven. Om interesse in de club te genereren richtten de eigenaars een actie op waarbij mensen afkomstig uit de gehele wereld diverse ontwerpen konden insturen. Negen maanden later maakte de club bekend twee logo’s te publiceren, waarvan er door het wereldwijde publiek één moest worden uitgekozen. Saillant detail: beide logo’s zijn ontworpen door Rafael Esquer, bekend door zijn ontwerp van het Made in NY-symbool.
Met meer dan 100.000 stemmen is uiteindelijk gekozen voor het huidige logo. Hierin zijn de kleuren ‘sky blue’ en ‘navy blue’ verwerkt. Beide kleuren zijn zeer kenmerkend voor eigenaren Manchester City en de New York Yankees en respectievelijk terug te vinden in hun shirts en logo’s. Opvallend is dat het gekozen ontwerp van Esquer sterke gelijkenissen vertoond met het huidige logo van de Italiaanse voetbalgrootmacht Internazionale, maar dat terzijde.
Een nieuw opgerichte club verlangt logischerwijs ook naar een fanatieke achterban en om dit te bereiken borduurt NYCFC rustig voort op de eerder ingezette acties rondom haar logo. Via verscheidene media, waaronder voornamelijk Facebook en Twitter, wordt geprobeerd fans te betrekken bij de club, door middel van ludieke acties, het plaatsen van ingezonden foto’s en het uitreiken van diverse prijzen.
Deze acties hebben inmiddels niet alleen geresulteerd in de groei van de ‘NYCFC Supporters Club,’ maar ook in de toename van het aantal seizoenkaarthouders, ofwel door de club toepasselijk ‘Founding Member Accounts’ genoemd. Deze accounts vereisen in eerste instantie een aanbetaling van 50 dollar per stoel en zijn door middel van een aanvullende betaling uit te breiden naar een volledige seizoenkaart.
Voormalig Yankees-pitcher Mariano Rivera mocht zich op 21 april 2014 de eerste seizoenkaarthouder noemen van de club die het komend seizoen de thuiswedstrijden in het stadion van zijn oude werkgever afwerkt. Bij het persmoment gaf Rivera te kennen een verdere investering niet uit te sluiten. “Ik ben nog niet benaderd, maar wanneer dat moment komt zal ik zeker nadenken om gedeeltelijk eigenaar te worden,” aldus de ex-pitcher. Volgens de laatste publicatie in juli 2014 is het aantal seizoenkaarthouders sinds Rivera inmiddels ruimschoots de drieduizend gepasseerd.
Red Bulls
Als je het over de MLS hebt in combinatie met de stad New York, valt de naam van de New York Red Bulls. De Red Bulls maken deel uit van de eerste clubs, die worden beschouwd als de ‘Founding Fathers’ van de Major League Soccer. Sinds de oprichting van de league in 1996 houdt de club daar al jaar en dag de New Yorkse eer hoog. Maar daar komt nu dus verandering in met de komst van nieuwbakken rivaal New York City FC.
Frappant is dat de Red Bulls hun thuishaven hebben in New Jersey en niet in New York, terwijl de club de naam draagt van de Big Apple. NYCFC speelt het aankomend seizoen haar thuiswedstrijden in New York, in Yankee Stadium, en het is dit contrast dat de rasechte New Yorker eerder richting NYCFC drijft dan naar de Red Bulls.
Twee New Yorkse clubs in de MLS , dat betekent vanaf 2015 een nieuwe gladiatorenstrijd. NYCFC predikt weliswaar de MLS te willen veroveren, maar de Red Bulls wonnen vorig jaar met diverse sterren in de gelederen, waaronder Thierry Henry, Tim Cahill en Bradley Wright-Phillips, de Supporter’s Shield. Het zal flink aanpoten worden om dergelijke resultaten in de nabije toekomst te evenaren.
Lees verder in Sport Amerika Magazine.
Foto: NYCFC
Reacties