Het seizoen is nog niet voorbij in de NBA, of de teams zijn al bezig met volgend jaar. Kijken of er nog goede spelers gehaald kunnen worden, evalueren of de huidige coach nog de aangewezen persoon is om de ploeg te leiden, maar belangrijker nog: nadenken over een nieuw logo.
Als er één ding is dat me opvalt aan de NBA is de continue vernieuwingsdrift als het op logo’s aankomt. Het is bijna een nationale sport op zich: als je niet eens in de zoveel tijd jezelf opnieuw uitvindt, dan tel je niet mee. Je zou bijna vermoeden dat er een geheime clausule is in de contracten die de hoge heren van de NBA de franchises voorschotelen: als je geen hippere logo’s maakt, dan pakken we alles van je af.
De reden dat ik er over begin is het nieuwsbericht dat de Washington Wizards een nieuw logo hebben voor komend seizoen. Een logo dat, zoals Yahoo Sports terecht opmerkt, helemaal geen tovenaar bevat. Niet dat je in het oude logo duidelijk een bebaarde oude man met een staf kon ontdekken: dat was ook een serie kolderiek gekleurde vlakken die zijn oorsprong ongetwijfeld had gezien bij met aardappels stempelende basisschoolkinderen.
#Wizards Unveil New Primary Logo
Press Release: http://t.co/SFVgzKImKT
#dcRising pic.twitter.com/Of2WzfR9rv
— Washington Wizards (@WashWizards) April 15, 2015
Het nieuwe logo van de Wizards is niet heel veel beter. Het is een basketbal (hoe origineel) die de nationalistische kleuren rood, wit en blauw heeft. Verstopt in de basketbal zit het Lincoln-monument, een van de landmarks van Washington DC. De naam van het team en de standplaats erbij en presto: het logo is af.
Nou ja, je eerste logo. Want de Wizards hebben, net als elk NBA-team, een secundair logo. In het geval van de Wizards gaat het om de letters ‘dc’ waarvan de ‘d’ is vervormd tot een onnatuurlijk uitgerekte arm met een slecht getekende hand die reikt naar een basketbal. Ik kan er oprecht niet bij dat er in een miljoenenbusiness als de NBA geen betere vormgevers rondlopen. Nou ja: waarschijnlijk zijn ze er wel, maar krijgen ze van de grijze bollebozen in Washington geen kans om hun creativiteit te laten gelden.
De Wizards zijn trouwens niet het enige team dat naar een nieuw logo uit kan zien. Ook de Milwaukee Bucks hebben hun logo aangepast. Het groen-rode hert is vervangen door een gebroken wit-groen-beige variant. Met bleekwitte ogen, alsof het een bezeten, hondsdol exemplaar is dat uit een horrorfilm is weggelopen. (Nog altijd wel beter dan het paarsogige zombiehert dat in 1993 zijn intrede deed, trouwens)
Vooral met de uitleg van de Bucks erbij is het nieuwe logo van Milwaukee grappiger dan het bedoeld is – geen wonder dat de website SportingNews ‘Oh deer‘ kopte. Volgens de leiding in Wisconsin “kijkt het nieuwe hert alleen maar vooruit”. Met een naargeestige blik, dat dan weer wel.
The new Buck is only looking ahead, an imposing figure determined and focused on the path in front of him. pic.twitter.com/sF6e3WE6AG
— Milwaukee Bucks (@Bucks) April 14, 2015
De boze ‘Buck’ kan me evenwel een stuk meer bekoren dan het lelijke logo van de Wizards. Vreemder vind ik het dat het team niet alleen een secundair, maar ook een tertiair logo heeft. Drie logo’s? Ja, drie logo’s. Waarom is me een raadsel. En het is me al helemaal een raadsel waarom het derde logo de vorm heeft van Wisconsin. Alsof de NBA plots ook een opvoedende taak op zich heeft genomen. ‘Topography with Buck!‘. Wat dat betreft had het oorspronkelijke cartoonlogo beter gepast in die vrolijke kindersetting.
Dat loco-gedoe met de logo’s is me iets te Amerikaans: overdreven, onnodig, te zeer op commercie gericht. Waarom nemen ze eigenlijk geen voorbeeld aan de NBA zelf? Al sinds 1969 (!) is dat logo onveranderd. Het beeld van de iconische Jerry West – iets dat overigens door alles en iedereen op het hoofdkantoor van de National Basketball Association wordt ontkend uit angst voor copyrightclaims. Als dat logo het al zo lang goed doet, waarom al die fancy veranderingen?
Foto: Getty Images
Reacties