Adam Silver, de nieuwe NBA-commissaris die open staat voor vernieuwingen, gaat aan het einde van het NBA-seizoen op de koffie bij LeBron James om te praten over de Sleeved Jerseys. Het is geen geheim dat de viervoudig MVP van de Miami Heat de t-shirts graag ziet verdwijnen. “Ik ben geen fan van de shirts”, zei James op 6 maart na een nederlaag tegen de San Antonio Spurs waarin hij twaalf van zijn achttien schoten miste.
En James is niet de enige speler die klaagt. Dirk Nowitzki van de Dallas Mavericks vindt de shirts ‘verschrikkelijk’ en Robin Lopez van de Portland Trail Blazers pleit ervoor om de shirts te verbranden. “Uiteindelijk, wanneer de spelers geen fan zijn van de shirts, dan moeten we kijken naar iets anders”, zei Silver in gesprek met Howard Beck van Bleacher Report.
Dat is goed nieuws voor Beno Udrih die nog steeds elke nacht wakker ligt van zijn misser:
Silver is het echter niet eens met de kritiek dat de sleeves niet zouden passen. Hij stelt dat je als speler ook een maat groter kunt nemen. Dat doet Manu Ginobili van de San Antonio Spurs bijvoorbeeld. “Ik heb vrijheid nodig om te bewegen.”
Daarnaast zouden teams met Sleeved Jerseys minder van het veld schieten dan teams met de normale shirts, de tank-top jerseys. De statistieken laten echter zien dat teams tot 20 maart .456 van het veld schieten met Sleeved Jerseys en .461 in wedstrijden met de normale shirts.
Neemt niet weg dat Silver de feedback van de spelers erg serieus neemt. “We gaan geen beslissingen nemen zonder te raadplegen hoe de spelers over de shirts denken.” Om te beginnen dus met een gesprek aan het einde van het seizoen tussen Silver, James en Sal LaRocca, de NBA president of merchandising.
Foto: Getty Images
De t-shirts hebben maar om één reden hun intrede gedaan in de NBA: merchandising. Traditionele NBA-hempjes worden namelijk relatief weinig verkocht – in vergelijking met footballshirts en hockeysweaters. Reden: als je niet over een atletische bovenbouw beschikt, of geen gangbanger bent, staat zo’n NBA-hempie je niet.
T-shirts zouden dat kunnen ondervangen, denken de marketing boys van de NBA. En als de league de spelers een percentage belooft, zullen ze vast en zeker heen snel geen problemen meer hebben met de hemdsmouwen.
Comments are closed.