ALCS Preview: Indians en Blue Jays strijden om World Series

Cleveland Indians v Chicago White Sox

De strijd om het kampioenschap in de American League barst komende nacht los. Dit jaar is het aan de Cleveland Indians en Toronto Blue Jays om onderling uit te maken wie namens de AL deelneemt aan de World Series. Beide teams sweepten zich een weg naar de ALCS door respectievelijk de Boston Red Sox en Texas Rangers uit te schakelen. Het onderlinge resultaat tijdens het reguliere seizoen is 4-3 in voordeel van Cleveland. Deze ploeg heeft tevens het thuisvoordeel in de best-of-seven series.

Cleveland Indians (94-67 season record, 3-0 postseason record)
De Indians hebben na het behalen van de AL Central divisietitel korte metten gemaakt met de Boston Red Sox. Manager Terry Francona bezit de nodige ervaring in de play-offs en dat kwam goed van pas. Zo koos Francona er tactisch voor om in Game 1 startende werper Trevor Bauer al in de vijfde inning op te volgen met top reliever Andrew Miller. Dit was van groot belang in het winnen van de wedstrijd en om in de serie op een voorsprong te komen. Een dag later stond ace Corey Kluber op de heuvel voor de Tribe. Kluber wierp uitstekend en maakte het Boston lastig om offensief schade aan te richten. In Boston werd vervolgens Game 3 met 4-3 gewonnen en zodoende schakelde Francona zijn voormalig werkgever uit.

Een belangrijke puzzel voor de Indians in de postseason is de starting pitching. Starters Carlos Carrasco en Danny Salazar kampen met blessures. Eerstgenoemde gaat dit seizoen niet meer in actie komen, terwijl voor Salazar de ALCS nog net te vroeg komt. Hierdoor wordt een beroep gedaan op de talentvolle Bauer en Josh Tomlin als supporting cast voor Kluber.

Toronto Blue Jays (89-73 season record, 4-0 postseason record)
Het team dat zich als laatste van een plekje verzekert in de postseason, heeft vaak het momentum. Dat lijkt in dit geval ook zo te zijn voor de Toronto Blue Jays. De Jays kwalificeerden zich pas in het laatste weekend van het reguliere seizoen voor de play-offs en rekenden in een wild card showdown af met de Baltimore Orioles. De volgende stop was Arlington, Texas waar uitgeruste Rangers al stonden te wachten. De gretige Jays lieten hun offensieve krachten zien en dit resulteerde in een sweep van de Texas Rangers. Toronto speelt iedere wedstrijd met de mindset alsof het de laatste wedstrijd van het seizoen is. Hierdoor ogen ze scherper dan hun tegenstander.

Twee belangrijke steunpilaren in de line-up van Toronto, José Bautista en Edwin Encarnacion, spelen met een aflopend contract. Beiden zijn hierdoor extra gedreven om zowel vanuit team, als individueel belang goede prestaties neer te zetten.

Game 1 begint vrijdagnacht om 02:00 uur Nederlandse tijd. Voor Toronto staat Marco Estrada op de heuvel. Estrada was zeer sterk in zijn optreden tegen de Texas Rangers in de ALDS met 8.1 innings pitched, 1 run tegen, 4 hits en 6 keer drie slag. Bij de thuisploeg is Corey Kluber benoemd tot startende werper. Kluber gooide in de wedstrijd tegen de Red Sox een imposante 7 innings, waarin hij 3 hits tegen kreeg, 3 maal vier wijd gooide en 7 keer drie slag.

Programma