Sponsorgelden James vernederend voor MLB, NFL en NHL

Door

Boston Celtics v Miami Heat

De NBA All-Star Game zit er nog maar net op en laten we eerlijk zijn: de NBA kent succesvolle tijden. Het Amerikaans basketbal leeft als nooit tevoren en kent een succes dat zich al lang niet meer beperkt tot de nationale grenzen. Dat vertaalt zich dan ook in een gigantisch commercieel succes. De tien best verdienende NBA-spelers qua sponsoring vernederen die van de drie andere grote Amerikaanse sporten (MLB, NFL en NHL), aldus Forbes. Verklaring: “It’s gotta be the shoes!”

Enkele weken geleden werd bekend dat LeBron James jaarlijks 42 miljoen dollar aan endorsements opstrijkt en daarmee de topper is in de NBA, voor Kobe Bryant en Derrick Rose. De tien NBA-spelers met de hoogste inkomsten uit sponsoring zorgden samen voor 155 miljoen dollar aan endorsements. Dat is ontzettend veel vergeleken met de top tien in de drie andere grote Amerikaanse competities.

De MLB geraakt nog niet aan de 30 miljoen dollar, waarbij enkel Derek Jeter en Ichiro Suzuki meer dan 3 miljoen dollar aan sponsorgelden binnenhalen. De NFL doet het beter maar is met 55 miljoen dollar ver verwijderd van de NBA. Topper hier is Peyton Manning met 12 miljoen dollar. De top tien van de NHL is de lilliputter van de groep met amper 15 miljoen dollar.

De teamsport die enigszins in de buurt komt van de NBA is het voetbal. De top tien spelers daar zijn goed voor 120 miljoen dollar aan endorsements. David Beckham, Lionel Messi en Cristiano Ronaldo zijn allen goed voor meer dan 20 miljoen dollar aan inkomsten uit reclame.

“It’s gotta be the shoes”

De vraag rest waarom NBA-spelers zo succesvol zijn in het aantrekken van sponsors. Het antwoord is vrij simpel: internationalisering. De NBA is een global brand, in tegenstelling tot de drie andere Amerikaanse teamsporten. Hun succes stopt aan de nationale grenzen terwijl dat van de NBA die net overstijgt. Er worden tegenwoordig oefenwedstrijden gespeeld in Azië, Zuid-Amerika en Europa. Bij die laatste vonden er zelfs al competitiewedstrijden plaats. De NBA trekt daarmee ook sponsors uit deze werelddelen aan.

Wat echter ook meespeelt, is de enorme markt die er bestaat voor basketbalschoenen. “It’s gotta be the shoes” zei Spike Lee jaren geleden al in een commercial met Michael Jordan. Wel, de trouwe Knicks-fan had overschot van gelijk. Nike tekent voor bijna de helft van de inkomsten van James. Rose ging met Adidas in 2012 een 13-jarig contract aan voor de mooie som van 185 miljoen dollar. Dat is dus meer dan 14 miljoen dollar per jaar. Een schoencontract van meer dan 1 miljoen dollar per jaar voor een ster in de NFL of MLB is een gigantische uitzondering.

Foto: Getty Images

Ook leuk om te lezen