Season in review: Boston Red Sox

Boston Red Sox v Toronto Blue Jays
Het is een vreemd tijdperk voor Boston Red Sox fans. Vorig jaar kon er nog heel hard gejuicht worden nadat het team uit Beantown van worst-to-first was gegaan. Van de laatste plaats in de AL East in 2012 naar de World Series titel in 2013. Dit jaar liep het allemaal een stuk minder voor de mannen van John Farrell. Na een matig seizoen belandden zij terug in de kelder van de AL East. En nu? Het zou zo maar kunnen dat de Sox volgend jaar weer mee doen om de titel. Hoe dat kan? Dat lees je in onze review!

Manager: John Farrell
General Manager: Ben Cherington
Stadion: Fenway Park
2013: 1e in AL East (97-65)
2014: 5e in de AL East (71-91)
2014 MVP: Dustin Pedroia (4.8 WAR)
2014 LVP: Clay Buchholz (-1.6 WAR)

2014 Upside

* Mookie Betts lijkt een supertalent voor de toekomst
* Xander Bogaerts presteerde als korte stop een stuk beter dan als derde honkman (.182 als 3B vs. .266 als SS)
* Big Papi kan het nog altijd! (35 HR, 104 RBIs, 2,9 WAR als 38-jarige DH)
* Door Jon Lester, Jake Peavy en John Lackey in trades weg te sturen, haalden de Sox veel talent binnen

2014 Downside

* Van worst-to-first… en weer back to worst.
* Wat is er toch met Clay Buchholz aan de hand? En hoe moet dat nu verder zonder Lackey, Peavy en Lester?
* Het grote talent Jackie Bradley Jr. kwam niet verder dan een slaggemiddelde van .198.
* Closer Koji Uehara had de laatste anderhalve maand een ERA van 10.38. Is hij klaar op 39-jarige leeftijd?

Het seizoen van de Red Sox in een..

Komisch filmpje: het hoogtepunt van dit matige seizoen was de viering van de ‘ten year anniversary’ van de historische titel van 2004.

Een first pitch met een knipoog naar deze rare actie van Manny Ramirez en Johnny Damon in het Red Sox outfield.

2015

Het seizoen van 2014 stond eigenlijk vanaf de maand juli al in het teken van het komende seizoen. In trades werden al slagmensen Allen Craig en Yoenis Cespedes binnengehaald, maar ook werper Joe Kelly. En het lijkt erop dat de Sox voor 2015 juist veel werpers kunnen gebruiken. De Opening Day starting rotation van Boston bestond uit Jon Lester, John Lackey, Felix Doubront, Jake Peavy en Clay Buchholz. De eerste vier (en ook de gestopte Ryan Dempster) zijn inmiddels weg en Buchholz is zwaar uit vorm. In de bullpen zijn lefties Andrew Miller (trade) en Craig Breslow (free agent) verdwenen en ook de twee catchers zijn weg. Pierzynksi werd in een trade naar St. Louis gestuurd en David Ross is free agent.

Het lijkt daarom logisch dat de Red Sox zich deze winter flink zullen mengen in de free agent markt. Een catcher, een derde honkman (Will Middlebrooks lijkt niet de oplossing in de hot corner) en een aantal startende werpers zullen hoog op het verlanglijstje staan. De Red Sox zullen het seizoen niet openen met de huidige starting rotation bestaande uit Buchholz, Joe Kelly, Anthony Raunado, Rubby de la Rosa en Allan Webster.

World Series - San Francisco Giants v Kansas City Royals - Game Seven

Welke namen zullen we dan regelmatig in verband gebracht zien worden met de Sox?* Pablo Sandoval
* Jon Lester (terugkeer)
* Kenta Maeda
* James Shields
* Max Scherzer
* John Buck

Als het op de free agent markt niet zo wil lukken, kan GM Ben Cherington altijd nog beslissen om een van zijn outfielders als trade bait te gebruiken. Met Cubanen Cespedes en Rusney Castillo, talenten Betts en Bradley Jr. en veteranen Allen Craig, Shane Victorino en Daniel Nava is het outfield namelijk wel erg sterk bezet. Vooral Cespedes zou wel eens veel op kunnen leveren in een trade en de geruchten gaan al dat de Red Sox interesse hebben in Oakland A’s werper Jeff Samardzija.

Conclusie? Werk aan de winkel voor de Red Sox. Er zal een hoop moeten gebeuren om opnieuw mee te doen om de World Series titel.