NFL Season in Review – #16 Washington Redskins

Washington Redskins v Tampa Bay Buccaneers

Net als vorig seizoen gingen de Redskins het seizoen in met Kirk Cousins in de hoop dat ze wederom een gooi konden doen naar de play-offs. Maar ondanks dat de offense op volle toeren liep, bleef de defensie achter en hierdoor kwam de ploeg tekort voor het postseason.

REDSKJNS SEASON REVIEW

Wat ging er goed?
Zoals het record laat zien, was het een seizoen van ups en downs voor de Redskins. Kirk Cousins was derde in de NFL qua passing yards, Robert Kelley bleek als undrafted rookie een meer dan degelijke runningback, en met Jordan Reed beschikt de ploeg over één van de grootste mismatches in de NFL. Voeg daar left tackle Trent Williams aan toe, en het moge duidelijk zijn dat de gebreken van Washington niet aan de aanvallende kant van de bal lagen.

Wat ging er fout?
Zoals gezegd, zat het aanvallend wel snor, maar verdedigend was het een ander verhaal. Ondanks de toevoeging van Josh Norman, en het goede seizoen van pass rusher Ryan Kerigan, behoorde de verdediging tot de slechtste vijf van de NFL. De ploeg gaf de nodige big plays op en wil het de komende jaren een rol van betekenis gaan spelen in de NFC, dan zal het in dit facet een stuk sterker moeten worden.

MVP
De aanval van de Redskins liep op rolletjes, maar een groot deel hiervan is niet mogelijk zonder de inzet van offensive tackle Trent Williams. De 28-jarige offensive tackle is al jaren vaste prik in de offensive line, en is volgens ProFootballFocus zelfs dé beste offensive tackle van afgelopen seizoen. In een tijdperk waarin bijna elk NFL-team naar betrouwbare offensive linemen op zoek is, is de aanwezigheid van Williams goud waard voor de Redskins.

Rookie of the Year
In de tweede ronde van de NFL Draft kozen de Redskins voor de veelzijdige verdediger Su’a Cravens. De USC-alumnus is een perfect voorbeeld van de moderne ‘hybrid’ safety/linebacker, en ondanks dat hij nog de nodige wedstrijden mistte, en niet altijd in de basis stond, liet hij in beperkte speeltijd wel goede dingen zien. Daarmee is hij ook het lichtpuntje van een draft class die verder niet heel veel indruk maakt.

Verrassing van het jaar
De 28-jarige Mason Foster had vooralsnog een redelijk anonieme carrière, maar nadat hij Tampa Bay verliet voor Washington, en vorig jaar geen bepalende rol speelde, was hij dit seizoen dé leading tackler van de Redskins. Maar daarnaast was hij volgens ProFootballFocus ook één van de beste inside linebackers in de NFL van 2016. De vraag is of Foster ook volgend seizoen dit niveau kan volhouden, maar de slechte aanpak van de defensie lag afgelopen seizoen ieder geval niet aan hem.

Teleurstelling van het jaar
Voor Washington was vooral, zoals eerder genoemd, de prestatie van de Redskins-defensie een grote teleurstelling. Ondanks de aanwezigheid van Josh Norman, Chris Baker en Ryan Kerigan, was het doorgaans een gatenkaas waar tegenstanders keihard doorheen gingen. Jongens als Will Compton en Ziggy Hood bleken simpelweg niet geschikt om in de basis te staan, en zoals eerder geopperd, zal er versterking moeten komen voor de defensie om competitief te worden in de NFC.

Offseason takenlijst
We vallen inmiddels in herhaling, maar het grootste facet wat aangepakt moet worden is simpelweg de defensie. Chris Baker, die nog één van de sterkhouders is, beschikt over een aflopend contract en wanneer hij vertrekt zal er vol geïnvesteerd moeten worden in versterkingen voor de defensive line. Daarnaast kan een extra linebacker geen kwaad – het contract van Will Compton loopt immers af – en zal ook bekeken moeten worden in hoeverre ze tevreden zijn over hun receivers. Zowel DeSean Jackson en Pierre Garcon lopen mogelijk weg, en daar zij in 2016 de meest productieve receivers van Washington waren, zullen de Redskins dit moeten opvangen.

BEKIJK HIER DE VORIGE REVIEW OVER DE BALTIMORE RAVENS