NFL Season in Review 2018: Los Angeles Rams

Met het seizoen in de boeken en het off-season onderweg, werpen we een blik in de achteruitkijkspiegel van het NFL-seizoen. In volgorde van de draft, van slechtste team naar het beste, kijken we terug op het seizoen van de 32 verschillende NFL-teams. Vandaag in deel 23: Los Angeles Rams.

EEN LEUKE ACTIEFILM IN HOLLYWOOD

Na een moeizaam 2016 werd er niet al te veel verwacht van de Los Angeles Rams in 2017. Head Coach Jeff Fisher werd eindelijk de deur gewezen. In zijn plaats kwam een rookie, Sean McVay. De groei van dit team zou een traag, opbouwend proces worden. Uiteindelijk ging het proces veel sneller dan gedacht en beleefden de LA Rams een geweldig seizoen. Zowel offensief als defensief vielen er knalprestaties te noteren en quarterback Jared Goff bleek plots wel een betrouwbare spelmaker te zijn. De Rams wonnen verrassend de NFC West en sloten het seizoen af met 11-5, maar liefst negen overwinningen meer dan het jaar ervoor! In de Wild Card game tegen de Falcons liep het dan wel fout, toch hebben de Rams alle ingrediënten in huis om in 2018 een heus Hollywood-sprookje te schrijven.

TODD GURLEY

Geen groter lichtpunt in het afgelopen seizoen voor de Los Angeles Rams dan running back Todd Gurley. Gurley was een offensieve pletwals, niet alleen als running back, maar ook als receiver. Hij haalde maar liefst 2093 yards from scrimmage en zorgde voor 19 touchdowns. 13 daarvan liep hij als rusher binnen, waarmee hij de NFL aanvoerde. We kunnen eveneens vermoeden dat mocht McVay hem niet op de bank hebben gezet voor de laatste wedstrijd van het seizoen, hij ook nog de Rushing Title zou binnengehaald hebben.

Gurley is een ongelooflijke atleet, met kracht, snelheid en een beweeglijkheid waar ieder van ons jaloers op zou zijn. Omwille van zijn enorme belang voor de Rams-aanval was Gurley ook lang in de running voor Most Valuable Player. Hij eindigde uiteindelijk tweede na de G.O.A.T. Tom Brady. Allerminst een schande. Rekening houdend met zijn jonge leeftijd (Gurley is amper 23 jaar), kunnen we er zelfs van uit gaan dat hij nog vaker zal mee doen om de allerhoogste individuele eer.

AARON DONALD

Ook defensief hadden de Rams een pletwals in huis: DT Aaron Donald. Donald wilde in zijn vierde seizoen in de NFL eindelijk het geld krijgen waar hij recht op had en ging tijdens het tussenseizoen in staking. De Rams hapten echter niet toe en lichtten gewoon de optie op zijn huidige contract. Gegokt en verloren, maar dat verhinderde Donald niet om menig quarterback nachtmerries te bezorgen.

Donald zorgde voor elf sacks en vijf forced fumbles en werd voor de vierde keer in vier seizoenen geselecteerd voor de Pro Bowl. Hij werd ook voor het derde jaar op rij genoemd tot First Team All-Pro en als kers op de taart werd hij in 2017 uitgeroepen tot NFL Defensive PLayer of the Year. Kan Donald nòg beter doen in 2018? Dan gaan de bruine broeken snel de deur uit zijn in de NFL!

DE JUISTE COACH VOOR DE JUISTE QUARTERBACK

Een rookie head coach aanstellen, het is altijd een gok. Bij de Los Angeles Rams pakte die gok echter heel goed uit. Waar Jeff Fisher er nooit in slaagde om zijn aanval dynamisch en effectief te maken, zorgde Sean McVay meteen in zijn eerste seizoen voor één van de leukste offensieve teams van de hele competitie. McVay transformeerde de Rams-aanval, die 2017 afsloot als het meest scorende team in de hele NFL.

Cruciaal in deze transformatie was Jared Goff, de nummer 1 draft pick uit 2016 die dit seizoen eindelijk liet zien waarom hij als allereerste werd gekozen het jaar voordien. Goff haalde bijna 4.000 yards, wierp 28 touchdowns en verbeterde zijn quarterback-rating van 63.6 naar 100.4. Coach McVay wist precies wat hij aan moest vangen met Goff en hoe hij de offensieve taken moest verdelen. Dat resulteerde in een kwantumsprong voorwaarts voor de LA Rams, die met deze aanval elke defensie in de NFL aan het wankelen kunnen brengen.

DEFENSIEF WERD EEN STAP TERUG GEZET

Aaron Donald was een absolute ster voor de Rams-defensie in 2017. Maar in haar geheel heeft diezelfde defensie slechter gepresteerd dan het jaar voordien. De Rams-defensie eindigde dit seizoen pas negentiende in de categorie yards allowed. In meer dan de helft van haar wedstrijden gaven de Los Angeles Rams meer dan 366 yards aan de tegenstander. Gelukkig voor de verdedigers hebben de aanvallers vaak hun hachje gered. Toch zal het volgend seizoen beter moeten. Want, zo luidt het aloude NFL-gezegde: “Offense wins football games, defense wins championships.”HET BLIJFT WACHTEN OP EEN NIEUWE ZEGE IN DE PLAY-OFFS

Tegen alle verwachtingen in wonnen de Rams de NFC West. Ze mochten zo voor het eerst sinds 2004 nog eens naar de play-offs. Helaas slaagde het er niet in om ook effectief te winnen. Tegen de uittredend NFC-kampioen Atlanta Falcons verdween al het goede van het reguliere seizoen als sneeuw voor de zon. Gevolg, een 13-26 nederlaag op eigen veld.

De Falcons wisten de geroemde Rams-aanval lam te leggen en profiteerden optimaal van enkele foutjes bij de Rams special teams. En zo eindigde het seizoen van de Rams op een sisser. Voor coach McVay alvast een wake-up call en een waardevolle les: de play-offs zijn een heel andere competitie dan het reguliere seizoen. In januari 2019 moeten de Rams dan ook resoluut gaan voor de eerste play-off-zege in 15 jaar.

WIN NOW

Na de uitschakeling in de play-offs was het voor de Rams-organisatie duidelijk: volgend seizoen gaan we all-in. De Rams zijn dan ook al bijzonder actief geweest dit tussenseizoen. Vooral op defensief vlak hebben de Rams zich gevoelig versterkt (althans, op papier). Via trade kwamen Aqib Talib (Denver) en Marcus Peters (Kansas City) over. Daarnaast tekenden ook Sam Shields en badboy Ndamukong Suh een contract in Los Angeles. Offensief ruilden de Rams onder andere een first-round pick voor wide receiver Brandin Cooks van de New England Patriots.

Al deze spelers zijn geen talenten voor de toekomst. Het zijn spelers die nu top zijn en die nu willen, moeten, kunnen winnen. Voor de Los Angeles Rams is het doel voor 2018 zonneklaar. Het is SuperBowl or bust in LA. Er zal alvast heel wat moeten mis gaan voor de Rams om niet opnieuw minstens de play-offs te halen.

(Cover photo: USA Today (archief) )