NFL Season in Review 2018: Houston Texans

Met het seizoen in de boeken en het off-season onderweg, werpen we een blik in de achteruitkijkspiegel van het NFL-seizoen. In volgorde van de draft, van slechtste team naar het beste, kijken we terug op het seizoen van de 32 verschillende NFL-teams. Vandaag in deel 4: Houston Texans.

FLITSEND BEGIN, PIJNLIJK VERVOLG

Voor aanvang van het seizoen was het niet helemaal duidelijk wat we van de Houston Texans konden verwachten. De defensie bleef er indrukwekkend uitzien, met sterren als J.J. Watt en Jadeveon Clowney, maar aan offensieve zijde waren er veel vraagtekens, niet in het minst voor de quarterback-positie.

Het quarterback-debacle werd snel opgelost. Al tijdens de rust van de eerste wedstrijd moest Tom Savage plaats ruimen voor de rookie Deshaun Watson. Zijn debuut was nog wat wankel, maar vanaf de tweede week nam Watson ‘zijn’ team op sleeptouw. De Texans werden plots het meest opwindende team in de NFL. Tussen week twee en week negen scoorde Houston gemiddeld maar liefst 33 punten per wedstrijd!

Helaas ging het in week negen goed fout. De sensationele Deshaun Watson blesseerde zich zwaar op training en zijn seizoen zat er meteen op. Nadat eerder ook J.J. Watt en Whitney Mercilus hun seizoen beëindigd zagen, was de veer bij de Texans gebroken. De regerend AFC South-kampioen werd uiteindelijk troosteloos en gedeeld laatste (4-12) in de divisie.

Deshaun Watson, rookie QB en nieuwe ster van de Texans. (USA Today Sports)

EEN NIEUWE FRANCHISE QUARTERBACK

De Texans startten het seizoen met Tom Savage als quarterback. Maar al snel, heel snel, bleek dat hij niet de man zou zijn die de Texans naar glorie zou leiden. Al in de tweede helft van de allereerste wedstrijd van het seizoen werd Savage vervangen door de rookie Deshaun Watson. Watson had nog wat tijd nodig om zich helemaal comfortabel te voelen op het allerhoogste niveau, maar eens hij comfortabel was…

Al in zijn eerste volledige wedstrijd, tegen de Cincinnati Bengals, toonde Watson wat hij in zijn mars had, door de enige touchdown van de game zelf binnen te lopen. Het werd nadien steeds flitsender en opwindender. De aanval van de Texans transformeerde in een bulldozer, met de twaalfde pick uit de 2017 Draft aan het stuur. Elke week was het uitkijken naar de wedstrijd van de Texans, waar Watson en co steevast meer dan dertig punten op het bord zetten.

Watson gooide hoge ogen doorheen de League en hij werd zelfs even genoemd als kandidaat-MVP. Niet onlogisch, gezien Watson in zijn eerste negen wedstrijden maar liefst 19 touchdowns wierp en er ook nog eens twee zelf binnen liep. Een ster was geboren. Maar helaas, een ster kan ook heel snel vallen.

HOPKINS EN CLOWNEY DE ENIGE CONSTANTEN

Om echt te excelleren, heeft een quarterback natuurlijk ook een degelijke supporting cast rond zich nodig. Zowel defensief als offensief. Twee mannen die het hele seizoen op niveau hebben gepresteerd voor de Texans waren Linebacker Jadeveon Clowney en Wide Receiver DeAndre Hopkins.

Clowney, de First overall pick van de 2014 Draft, moest het meer dan de helft van het seizoen doen zonder Watt en Mercilus naast zich, maar toch hield hij goed stand. Met 9,5 sacks, 2 forced fumbles en een defensieve touchdown, werd Clowney verkozen tot zijn tweede Pro Bowl.

Hopkins was aan offensieve zijde dan weer de constante factor. Hij was het favoriete target van Deshaun Watson en ook na diens blessure bleef Hopkins op niveau. Hij ving uiteindelijk 13 touchdowns in 2017, het meeste van iedereen in de league. Hopkins mocht zich meer dan terecht opmaken voor zijn tweede Pro Bowl en hij werd ook voor het eerst verkozen tot het First team All-Pro. Overigens zullen we een van zijn 13 touchdowns niet snel vergeten. De bal die hij ving tegen de Pittsburgh Steelers is zonder meer een van de kanshebbers voor Play van het jaar.

BLESSURES IN OVERVLOED

2017 was doorheen de hele NFL een jaar vol blessures. Sterspelers als Odell Beckham Jr., Aaron Rodgers en Julian Edelman moesten bijna het hele seizoen aan zich voorbij laten gaan.

Ook voor de Texans werd 2017 uiteindelijk een rampjaar op vlak van blessures. Defensief werd Houston al in week vijf gekortwiekt, toen het in de wedstrijd tegen de Kansas City Chiefs zowel Whitney Mercilus als grote ster J.J. Watt verloor. Maar het allergrootste verlies volgde enkele weken later. In aanloop naar de wedstrijd tegen de Indianapolis Colts, scheurde Deshaun Watson op training de voorste kruisband in zijn knie en zo zat zijn rookie seizoen er meteen op. De Texans zaten in zak en as en zouden niet meer herstellen van deze mentale klap. Het kon na de blessure van Watson nog maar een wedstrijd meer winnen, tegen de Arizona Cardinals in week elf.

Superster J.J. Watt moest in week 5 noodgedwongen het veld af (Bob Levey/Getty Images)

Het mag duidelijk zijn dat Deshaun Watson de toekomst vormt voor de Houston Texans. Meer zelfs, hij bracht zoveel opwinding en hoop naar Houston dat het team als een pudding in elkaar zakte toen de rookie zich blesseerde. Het mag terecht zorgen baren dat een team zo afhankelijk blijkt van een man die bij de start van het seizoen niet eens op het veld stond.

HOPEN OP EEN FITTE SELETIE

Stel je maar eens voor dat de Houston Texans een volledig seizoen vol kunnen maken met Deshaun Watson, Will Fuller, DeAndre Hopkins, J.J. Watt, Jadeveon Clowney en Whitney Mercilus allemaal fit. Dan heb je een team dat rijp is voor de play-offs en misschien zelfs meer.

De Texans hebben weliswaar geen hoge draft picks in 2018, toch hebben ze wat cap space om het team –en dan vooral de offensive line- te versterken. Ook een degelijke back-up quarterback moet een van de prioriteiten worden van nieuwbakken GM Brian Graine. Indien alle sleutelspelers grotendeels fit blijven, dan moeten de Houston Texans volgend seizoen mee kunnen doen voor minstens de divisietitel in de AFC South.