Inside Look: Player Tracking Data (1)

Door

Oklahoma City Thunder v Miami Heat - Game FourDe NBA is een wereld van passie, dunks, trucs en je tegenstander voor schut zetten. Even goed is het echter een wereld van cijfers, lijstjes, schema’s en tactiek. In Inside Look zoeken we het waarom achter de prestaties. Aan de hand van shot-charts, box-scores en statistiek laten we zien waarom spelers en teams doen wat ze doen. Deze week: nieuwe statistieken!

Nog meer statistieken, nog meer feitjes, nog meer lijstjes! Mijn hart gaat er sneller van kloppen. Sinds het begin van dit seizoen is de NBA begonnen met het bijhouden van zogenaamde Player Tracking Data (PTD). Dit systeem houdt nog meer informatie over spelers bij en zal, volgens de NBA, de manier waarop we basketbal begrijpen veranderen. Laten we eens zien wat PTD te bieden heeft!

In dit eerste van twee delen zal ik vooral defensieve categorieën uitlichten. Later op de middag volgt de offensieve data die uit het PTD-systeem wordt gehaald.

Wat is het?
PTD bestaat uit een zestal camera’s rond elk basketbalveld. Deze camera’s registreren elke beweging en elk balcontact van alle spelers op het veld. Software berekent vervolgens wat die bewegingen en balcontacten betekenen en levert vervolgens een massa data over ieder speler op het veld. De NBA heeft deze, aardig als ze zijn, voor ons gesorteerd in een negental categorieën die ieder verder te filteren zijn naar eigen invulling.

Speed and distance
Deze categorie is wellicht het minst ingewikkeld. Per speler wordt de totaal afgelegde afstand (in miles) en snelheid gemeten en teruggerekend naar een aantal statistieken: Totaal afgelegde afstand, gemiddelde snelheid, gemiddelde afstand per wedstrijd en gemiddelde afstand per 48 minuten. Hieronder een voorbeeld van deze statistieken, gefilterd naar minimaal 2,6 mi per game en minimaal drie gespeelde wedstrijden:

Speeddistance

Dit zijn de fanatiekste lopers in de NBA. Opvallend is dat ook een spot-up schutter, zoals Kyle Korver, redelijk wat meters maakt in een wedstrijd. Chandler Parsons is echter de grootste hardloper, hij heeft in vier wedstrijden er al 11,1 mijl opzitten.

Het is lastig te voorspellen waarvoor deze stat vooral gebruikt gaat worden. Wellicht om te laten zien hoe sommige spelers hard werken en daar hun rendement mee halen terwijl anderen hetzelfde kunnen terwijl zij minder meters maken. Een gemis in deze is wat mij betreft de topsnelheid van spelers.

Defensive impact
So far so good. We hebben wat leuke aanvullingen gezien op bestaande statistieken waarbij de één interessanter is dan de ander. Echter, deze categorie gaat enorm van belang zijn in de NBA. De defensieve impact van een speler werd tot nu toe altijd gebaseerd op het aantal blocks, steals en soms ook rebounds per wedstrijd. Een aardige methode, maar redelijk beperkt in vergelijking met de aanvallende statistieken.

PTD breidt dit gelukkig enorm uit. De belangrijkste uit het rijtje? Het aantal kansen en de FG% van tegenstanders in de buurt van de basket terwijl een speler in de buurt is (binnen vijf feet). Te ingewikkeld? Wellicht helpt deze tabel waarin alle spelers staan die minimaal drie wedstrijden gespeeld hebben en daarin minimaal negen keer een speler onder de basket hebben verdedigd bij een kans.

defense

De lijst is gesorteerd naar FG% van de tegenstander waaruit blijkt dat Roy Hibbert en Brook Lopez veruit het moeilijkst zijn om tegen te scoren onder de basket. Tegenstanders van Hibbert scoren onder de basket slechts 22,2% van hun schoten, die van Lopez 26,7%.

Dwight Howard blijkt verdedigend een stuk minder effectief. Zijn tegenstanders scoren onder de basket 56,8% van hun pogingen bij evenveel pogingen als Hibbert. Uitgaande van tien pogingen per wedstrijd betekent dit dat Hibbert slechts vier punten toestaat terwijl D12 er elf tegen krijgt. De impact van een verdedigende speler wordt hiermee duidelijker dan het ooit geweest is.

Rebounding Opportunities
Nog zo’n leuke! Deze categorie behelst niet enkel het aantal gepakte rebounds, maar ook iemands mogelijk te pakken rebounds en de moeilijkheid van een gepakte rebound. We gaan ze even na:

Rebound Chances: Het aantal keer dat een speler binnen 3,5 feet van een te pakken rebounds is geweest.

Contested Rebounds: Het aantal rebounds waarbij een tegenstander binnen 3,5 feet was.

Uncontested Rebounds: Het aantal rebounds zonder tegenstander binnen 3,5 feet.

Contested Rebunds %: Geeft aan hoeveel procent van de gepakte rebounds contested waren.

rebounds

In de tabel zie je de zes spelers die op dit moment minimaal 11,5 rebounds per wedstrijd pakken. Dwight Howard blijkt een reboundmonster met een reboundspercentage van 75%. Opmerkelijk is echter dat hij ook veruit de meeste makkelijke rebounds pakt. Slechts 23% van zijn rebounds is contested, tegenover ruim 45% bij Anthony Davis en Kevin Love.

Naar de oorzaak kunnen we helaas slechts gissen. Durft gewoon niemand tegen Howard te rebounden of is er iets anders aan de hand? Wellicht vinden we hier op een later moment een antwoord op.

Lees hier nog meer over de nieuwe statistieken in deel 2 van deze Inside Look!

Foto: Getty Images

Ook leuk om te lezen